School cartography in basic education: construction of geographical concepts through the study of place

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v3i2.5814

Keywords:

Geography teaching. School cartography. Place

Abstract

In view of the current world scenario combined with technical and scientific advances, new challenges arise for the identification and explanation of methodologies for Geography teaching. In this context, the map language appears as a possibility of study of place from the elaboration of geographic concepts, referring to the living space. This work aims to point out the relevance of mapping material to the Geography teaching as of representations of the place for mobilization of spatial thinking. The development of this research was based on studies of cartographic material of the school atlas of the municipality of Jacobina-Bahia. The analyses show the contribution of the School Cartography in understanding geographical concepts with emphasis on local aspect

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kaiky Rodrigues da Silva Nunes, Universidade do Estado da Bahia -UNEB -Bahia - Brasil

Graduando em Geografia– Universidade do Estado da Bahia- Brasil 

Josiane Jordão Silva, Universidade do Estado da Bahia -UNEB -Bahia - Brasil

Graduada pela Universidade do Estado da Bahia -UNEB -Bahia - Brasil  

Joseane Gomes de Araújo, Universidade do Estado da Bahia -UNEB -Bahia - Brasil

PhD student in Geography from the State University of São Paulo. Professor at the University of Bahia Esate-Campus IV. Brazil

References

ALMEIDA Rosângela Doin de. Do Desenho ao Mapa: Iniciação cartográfica na escola. Editora Contexto. 3. ed. São Paulo, 2004. 115 p.
ALMEIDA Rosângela Doin de. Cartografia para crianças e escolares: uma área de conhecimento? Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 10-20, jan./jun., 2017.
DUARTE, Ronaldo Goulart. A cartografia escolar e o pensamento (geo)espacial: alicerces da educação geográfica.In: ASCENÇÃO, Valéria de Oliveira roque et al. (Orgs.) Conhecimentos da Geografia: percursos de formação docente e práticas na educação básica. Belo Horizonte: IGC, 2017. P. 28-52.
FRANCISCHETT, Mafalda Nesse. A Cartografia no ensino da Geografia: construindo os caminhos do cotidiano. Grafit. Francisco Beltrão –Pr. 1997.
FERREIRA, Rodrigo, Mazzetti; ZACHARIAS, Andrea Aparecida. As contribuições da cartografia no estudo da paisagem no município de Ourinhos/SP: propostas para discussões nas séries iniciais. Revista Eletrônica de Geografia Territorium Terram. V. 02, Nº 03, p.66-74|Out./Mar. 2013/2014. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/territorium_terram. Acesso em: 03 agos. 2019.
CALLAI, Helena C. O estudo do município ou a Geografia nas séries iniciais. In: CASTROGIOVANI, Antonio C (org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 3 ed. Porto Alegre: UFRGS/AGB-Seção Porto Alegre, 2000. P. 57-64.
OLIVEIRA, Lidiane Bezerra. Ensinar sobre a concentração e a desconcentração industrial utilizando a cartografia. In: RICHTER, Denis; CAMPOS, Laís rodrigues (Orgs.) Cartografia Escolar. Goiânia: Editora espaço acadêmico, 2017. P. 11-28.

Published

2019-11-30

How to Cite

RODRIGUES DA SILVA NUNES, K.; SILVA, J. J.; ARAÚJO, J. G. de. School cartography in basic education: construction of geographical concepts through the study of place. Geopauta, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 42-51, 2019. DOI: 10.22481/rg.v3i2.5814. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5814. Acesso em: 23 nov. 2024.