Contributions of the supervised stage in teaching training: the teaching of geography in the perspective of cartoon understanding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v3i2.5820

Keywords:

Supervised internship. Geography teaching. Cartography

Abstract

The supervised internship is one of the first opportunities for direct contact with the school environment, allowing the understanding of reality through the observation of its functionality. Cartography is a broad tool that allows us, through its elements, to understand phenomena of occurrence on the terrestrial surface, being of fundamental importance for cartographic literacy, considering that the understanding of maps is not a spontaneous aptitude. The teaching of geography from the perspective of cartographic comprehension has the relevant objective to analyze the insertion of cartography in geography teaching, as well as the understanding of high school students about the functionality of cartography in the reality lived beyond the school environment, through playful methodologies and dynamic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gleicekelly Oliveira Dias, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC- Ilhéus - Brasil

Undergraduate Student in Geography - Santa Cruz State University - UESC - Ilhéus - Brazil

Fabrine Brito Menezes, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC- Ilhéus - Brasil

Graduated in Geography - Santa Cruz State University - UESC- Ilhéus - Brazil

References

BAGGIO, L. M. CAMPOS, R. A. Aproximando conceitos e práticas no ensino da geografia com uso de recursos tecnológico. Revista os desafios da escola pública paraense na perspectiva do professor PDE. Paraná, v.1, 2017.
FRANCISCO, D. P. A importância da cartografia temática na análise do espaço geográfico: qualidade de água versus ocupações irregulares no Aglomerado Metropolitano de Curitiba. Sanare. Revista Técnica da Sanepar, Curitiba, v.20, n.20, p. 35-41, jul./dez. 2003.
FREITAS, M. I. C. de. Cartografia Escolar e Inclusiva: construindo pontes entre a universidade, a escola e a comunidade. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, SP, v. 7, n. 13, p. 135-157, jan./jun. 2017.
FLÁVIO,D.S.FECHINE,L.A.J. A Cartografia escolar e sua importância para o ensino de Geografia.Caderno de Geografia,v.27,n.50,2017.
LINHARES, P. C. A. et al. A importância da escola, aluno, estágio supervisionado e todo o processo educacional inicial na formação do professor. NUPEAT–IESA–UFG, v.4, n.2, jul../dez., 2014, p. 115-127.
SOUZA, J. G. de; KATUTA, A. M. Geografia e Conhecimentos Cartográficos: a cartografia no movimento de renovação da geografia brasileira e a importância do uso de mapas. São Paulo: Editora UNESP, 2001. 162 p.

Published

2019-12-01

How to Cite

DIAS, G. O.; MENEZES, F. B. Contributions of the supervised stage in teaching training: the teaching of geography in the perspective of cartoon understanding. Geopauta, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 68-76, 2019. DOI: 10.22481/rg.v3i2.5820. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5820. Acesso em: 22 nov. 2024.