A influência da rodovia BR 364 no cotidiano e comércio da cidade de Juscimeira – MT: um ensaio de ritmanálise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v5i2.2021.e8507

Keywords:

Business, Urban daily life, Highways in urban sectors

Abstract

The presente work seeks to analyze the vehicle flow on the higway BR 163/364 and its influence on the daily life and commerce in the city of Juscimeira-MT. For a long time the City of the Juscimeira-MT did of the agrobusines outflow route, because of your localization, that is characterized for being between the three biggest cities from Mato Grosso. Wherefore, it turns out that the road dynamics influence in the daily and comercial rhythm of thia small town, something that was verified in this research. Field work was carried out to data collection. From this research it was posible to verify that the use of the territory directly influences socioeconomic rhythm the city of Juscimeira-MT and the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Emanoel Anésio Andrade Ferreira, SEDUC-MT, Juscimeira, Mato Grosso, Brasil,

Master in Geography from UFMT, Professor at the state education system,  Linked to the State Department of Education of Mato Grosso – SEDUC-MT, Juscimeira, Mato Grosso, Brazil,

José Roberto Tarifa, Universidade Federal de Rondonópolis- UFR - Rondonópolis - MT-Brasil

Graduated in Geography from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1969), Master's in Geography (Physical Geography) from the University of São Paulo (1972) and Ph.D. in Geography (Physical Geography) from the University of São Paulo (1975). Post-doctorate at the School of Applied Climatology, Birmingham University UK(1977/1978), Lecturer at the University of São Paulo (2001). He is currently a professor at the Federal University of Rondonópolis and scientific advisor to the Foundation for Research Support of the State of São Paulo, he is coordinator of the climatology laboratory at the Federal University of Rondonópolis (LABCLIMA) He has experience in the field of Geosciences, with emphasis in Climatology, working on the following themes: Urban climatology, water balance, thermal comfort, tropical environment and dispersion of pollutants.

References

ALBANO. J. F. A organização rodoviária. Porto Alegre. UFRGS. 2007. P. 03. Disponível em: http://www.producao.ufrgs.br/arquivos/disciplinas/420_04-organizacao_rodoviaria.pdf. Acesso em: 05/11/2020.

BRASIL. Estatuto da cidade: Lei n. 10.257, de 10 de julho de 2001, que estabelece diretrizes gerais da política urbana. Brasília/DF. Câmara dos Deputados, Coordenação de publicações. 2001.

BRASILEIRO, A. Et al. A influência de rodovias na área urbana. Revista Nacional de Gerenciamento de Cidades, Tupã, SP, v. 02, n. 13, pp. 01-14, 2014.

CONSÓRCIO MENDES JUNIOR; ENPA; CONTÉCNICA. Projeto executivo de engenharia para as obras de restauração e adequação de capacidade da rodovia BR 163/364/MT. Brasil. DNIT. SREMT. 2015.

DNER. Projeto de Ampliação de Capacidade Rodoviária das Ligações com os Países do Mercosul – BR 101: Florianópolis (SC) – Osório (RS), Projeto Básico Ambiental. Brasília. Programa de Melhoria das Travessias Urbanas. Ministério dos Transportes. 2001. 50p.

DNIT. Manual de projeto e práticas operacionais para segurança nas rodovias. Rio de Janeiro/RJ. Diretoria executiva. Instituto de Pesquisas Rodoviárias. Projeto técnico. 2010.

DNIT. Manual de Projeto de interseções. Rio de Janeiro/RJ. Instituto de Pesquisas Rodoviárias. Projeto técnico. 2ª Ed. 2005.

FERREIRA, E. A. A. Impactos negativos à população relacionados à presença da rodovia BR 163/364 em Juscimeira-MT. In: Anais da XXX semana acadêmica de geografia - "A geografia do século XXI: das condições da natureza, as relações sociais". Anais...Rondonópolis (MT) UFR, 2019. Disponível em: . Acesso em: 15/06/2020.

GODOY, L. P. Aspectos geológicos da região do polo turístico das águas termais de São Lourenço, MT. São Paulo: UNESP, Geociências, v. 35, n. 1, p.110-125, 2016.

GRUPO DE ENGENHARIA BARBATO. Relatório de impacto no trânsito: posto rodoviário graal sem limites. Bauru/SP. Barbato estudos de engenharia. 2016.

IBGE. Frota de veículos Mato Grosso. 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mt/pesquisa/22/28120. Acesso em: 05/11/2020.

IBGE. Rondonópolis Mato Grosso MT. Brasília. Biblioteca digital. 2012. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/dtbs/matogrosso/rondonopolis.pdf. Acesso em: 05/11/2020.

IPPUC. BR Vida: Pojeto BR-116. Curitiba/PR. Prefeitura Municipal. 1991.

JUSCIMEIRA. Distritos de Juscimeira. Juscimeira. Prefeitura Municipal de Juscimeira. 2017. Disponível em: https://www.juscimeira.mt.gov.br/distritos/. Acesso em: 05/11/2019.

LEFEBVRE, H. La production de l´espace. Paris: Éditions Antrophos, 1974, p. 235.

LIMA, E. B. N. R.; FILHO, P. M.; MOURA, R. M. P. Plano municipal de saneamento básico: Juscimeira – MT. Cuiabá/MT. Universidade Federal de Mato Grosso. Projeto técnico. 2017.

MARTINS, B. C. R. Formação socioespacial e expansão urbana da cidade de Juscimeira – MT. Trabalho de conclusão de curso. UFMT. 2014.

MATO GROSSO. Há 46 anos, Cuiabá se ligou ao restante do país por rodovias. Cuiabá. Imprensa. 2019. Disponível em: http://www.mt.gov.br/-/11725820-ha-46-anos-cuiaba-se-ligou-ao-restante-do-pais-por-rodovias. Acesso em: 05/11/2020.

NEGRI, S. M. O processo de segregação sócio-espacial no contexto do desenvolvimento econômico da cidade de Rondonópolis –MT. (Tese de Doutorado em Geografia). Instituto de geociências e ciências exatas. Rio Claro: UNESP, 2008.

OLIVEIRA, B. da S. Performances políticas e potencialidades econômicas de desenvolvimento local o município de Juscimeira MT. 2008 Dissertação (mestrado) – Universidade Católica Dom Bosco, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local. 2008.

PIRES, A. B.; VASCONCELLOS, E. A.; CAMARGO E SILVA, A. (Coord.). Transporte Humano: cidades com qualidade de vida. São Paulo: ANTP, 1997.

SANTOS, M. A Urbanização Brasileira. São Paulo/SP. Editora Hucitec 3. ed. 1996.

SILVA JÚNIOR, S. B.; FERREIRA, M. A. G. Rodovias em áreas urbanizadas e seus impactos na percepção dos pedestres. Uberlândia/MG. Revista Sociedade e Natureza.V. 20, n. 1, pp. 221-237, 2008.

SILVA JÚNIOR, S. B. Rodovias em áreas urbanizadas e seus impactos, na percepção dos pedestres. 2006. 156 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Urbana). São Carlos/SP. Universidade Federal de São Carlos. 2006.

SILVA JÚNIOR, S. B. A rodovia na cidade: o espaço lindeiro à BR-050 em Uberlândia, MG. 2003. Uberlândia/MG. Monografia (Bacharelado em Geografia) - Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia. 2003.

SPÓSITO, M. E. B. Capitalismo e Urbanização. São Paulo: Contexto, 1998.

TARIFA, J. R. Os climas nos maciços litorâneos da Juréia-Itatins: um ensino de ritmanálise. Tese de livre Docência. DG.FFLCH. USP. 2002.

TRINTA, Z. A. Contribuição ao Estudo das Travessias Urbanas de Pequeno e Médio Porte por Rodovias de Longo Curso. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Transportes) – Coordenação dos Programas de Pós – Graduação em Engenharia –

ULYSSÉA NETO, I.; DIAS, L. M. M. de V. Identificação e caracterização dos efeitos de segregação de comunidades em projetos de duplicação de rodovias. Rio de Janeiro/RJ. In: CONGRESSO DE PESQUISA E ENSINO EM TRANSPORTE, 18, 2003. Anais... ANPET, 2003.

Published

2021-07-09

How to Cite

FERREIRA, E. A. A.; TARIFA, J. R. A influência da rodovia BR 364 no cotidiano e comércio da cidade de Juscimeira – MT: um ensaio de ritmanálise. Geopauta, [S. l.], v. 5, n. 2, p. e8507, 2021. DOI: 10.22481/rg.v5i2.2021.e8507. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/8507. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles