A influência da rodovia BR 364 no cotidiano e comércio da cidade de Juscimeira – MT: um ensaio de ritmanálise
DOI:
https://doi.org/10.22481/rg.v5i2.2021.e8507Keywords:
Business, Urban daily life, Highways in urban sectorsAbstract
The presente work seeks to analyze the vehicle flow on the higway BR 163/364 and its influence on the daily life and commerce in the city of Juscimeira-MT. For a long time the City of the Juscimeira-MT did of the agrobusines outflow route, because of your localization, that is characterized for being between the three biggest cities from Mato Grosso. Wherefore, it turns out that the road dynamics influence in the daily and comercial rhythm of thia small town, something that was verified in this research. Field work was carried out to data collection. From this research it was posible to verify that the use of the territory directly influences socioeconomic rhythm the city of Juscimeira-MT and the country.
Downloads
Metrics
References
ALBANO. J. F. A organização rodoviária. Porto Alegre. UFRGS. 2007. P. 03. Disponível em: http://www.producao.ufrgs.br/arquivos/disciplinas/420_04-organizacao_rodoviaria.pdf. Acesso em: 05/11/2020.
BRASIL. Estatuto da cidade: Lei n. 10.257, de 10 de julho de 2001, que estabelece diretrizes gerais da política urbana. Brasília/DF. Câmara dos Deputados, Coordenação de publicações. 2001.
BRASILEIRO, A. Et al. A influência de rodovias na área urbana. Revista Nacional de Gerenciamento de Cidades, Tupã, SP, v. 02, n. 13, pp. 01-14, 2014.
CONSÓRCIO MENDES JUNIOR; ENPA; CONTÉCNICA. Projeto executivo de engenharia para as obras de restauração e adequação de capacidade da rodovia BR 163/364/MT. Brasil. DNIT. SREMT. 2015.
DNER. Projeto de Ampliação de Capacidade Rodoviária das Ligações com os Países do Mercosul – BR 101: Florianópolis (SC) – Osório (RS), Projeto Básico Ambiental. Brasília. Programa de Melhoria das Travessias Urbanas. Ministério dos Transportes. 2001. 50p.
DNIT. Manual de projeto e práticas operacionais para segurança nas rodovias. Rio de Janeiro/RJ. Diretoria executiva. Instituto de Pesquisas Rodoviárias. Projeto técnico. 2010.
DNIT. Manual de Projeto de interseções. Rio de Janeiro/RJ. Instituto de Pesquisas Rodoviárias. Projeto técnico. 2ª Ed. 2005.
FERREIRA, E. A. A. Impactos negativos à população relacionados à presença da rodovia BR 163/364 em Juscimeira-MT. In: Anais da XXX semana acadêmica de geografia - "A geografia do século XXI: das condições da natureza, as relações sociais". Anais...Rondonópolis (MT) UFR, 2019. Disponível em: . Acesso em: 15/06/2020.
GODOY, L. P. Aspectos geológicos da região do polo turístico das águas termais de São Lourenço, MT. São Paulo: UNESP, Geociências, v. 35, n. 1, p.110-125, 2016.
GRUPO DE ENGENHARIA BARBATO. Relatório de impacto no trânsito: posto rodoviário graal sem limites. Bauru/SP. Barbato estudos de engenharia. 2016.
IBGE. Frota de veículos Mato Grosso. 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mt/pesquisa/22/28120. Acesso em: 05/11/2020.
IBGE. Rondonópolis Mato Grosso MT. Brasília. Biblioteca digital. 2012. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/dtbs/matogrosso/rondonopolis.pdf. Acesso em: 05/11/2020.
IPPUC. BR Vida: Pojeto BR-116. Curitiba/PR. Prefeitura Municipal. 1991.
JUSCIMEIRA. Distritos de Juscimeira. Juscimeira. Prefeitura Municipal de Juscimeira. 2017. Disponível em: https://www.juscimeira.mt.gov.br/distritos/. Acesso em: 05/11/2019.
LEFEBVRE, H. La production de l´espace. Paris: Éditions Antrophos, 1974, p. 235.
LIMA, E. B. N. R.; FILHO, P. M.; MOURA, R. M. P. Plano municipal de saneamento básico: Juscimeira – MT. Cuiabá/MT. Universidade Federal de Mato Grosso. Projeto técnico. 2017.
MARTINS, B. C. R. Formação socioespacial e expansão urbana da cidade de Juscimeira – MT. Trabalho de conclusão de curso. UFMT. 2014.
MATO GROSSO. Há 46 anos, Cuiabá se ligou ao restante do país por rodovias. Cuiabá. Imprensa. 2019. Disponível em: http://www.mt.gov.br/-/11725820-ha-46-anos-cuiaba-se-ligou-ao-restante-do-pais-por-rodovias. Acesso em: 05/11/2020.
NEGRI, S. M. O processo de segregação sócio-espacial no contexto do desenvolvimento econômico da cidade de Rondonópolis –MT. (Tese de Doutorado em Geografia). Instituto de geociências e ciências exatas. Rio Claro: UNESP, 2008.
OLIVEIRA, B. da S. Performances políticas e potencialidades econômicas de desenvolvimento local o município de Juscimeira MT. 2008 Dissertação (mestrado) – Universidade Católica Dom Bosco, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Local. 2008.
PIRES, A. B.; VASCONCELLOS, E. A.; CAMARGO E SILVA, A. (Coord.). Transporte Humano: cidades com qualidade de vida. São Paulo: ANTP, 1997.
SANTOS, M. A Urbanização Brasileira. São Paulo/SP. Editora Hucitec 3. ed. 1996.
SILVA JÚNIOR, S. B.; FERREIRA, M. A. G. Rodovias em áreas urbanizadas e seus impactos na percepção dos pedestres. Uberlândia/MG. Revista Sociedade e Natureza.V. 20, n. 1, pp. 221-237, 2008.
SILVA JÚNIOR, S. B. Rodovias em áreas urbanizadas e seus impactos, na percepção dos pedestres. 2006. 156 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Urbana). São Carlos/SP. Universidade Federal de São Carlos. 2006.
SILVA JÚNIOR, S. B. A rodovia na cidade: o espaço lindeiro à BR-050 em Uberlândia, MG. 2003. Uberlândia/MG. Monografia (Bacharelado em Geografia) - Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia. 2003.
SPÓSITO, M. E. B. Capitalismo e Urbanização. São Paulo: Contexto, 1998.
TARIFA, J. R. Os climas nos maciços litorâneos da Juréia-Itatins: um ensino de ritmanálise. Tese de livre Docência. DG.FFLCH. USP. 2002.
TRINTA, Z. A. Contribuição ao Estudo das Travessias Urbanas de Pequeno e Médio Porte por Rodovias de Longo Curso. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Transportes) – Coordenação dos Programas de Pós – Graduação em Engenharia –
ULYSSÉA NETO, I.; DIAS, L. M. M. de V. Identificação e caracterização dos efeitos de segregação de comunidades em projetos de duplicação de rodovias. Rio de Janeiro/RJ. In: CONGRESSO DE PESQUISA E ENSINO EM TRANSPORTE, 18, 2003. Anais... ANPET, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 from the Geopauta Journal and the Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
Authors must retain unrestricted copyright and grant the Geopauta the first publication with the work simultaneously licensed under CC BY which allows others to share with recognition of each author's authorship in the initial publication in this Journal
Intellectual Property and Terms of Use
Geopauta adopts the Free Access policy in accordance with Open Access - OAC recommended by DOAJ and in accordance with the SciELO Criteria, under a Creative Commons CC By Attribution 4.0 International License, allowing immediate free access to the work and allowing any user to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full texts of the articles, track them for indexing, pass them as data to software or use them for any other legal purpose.
Geopauta attributes the CC BY. license. where it is allowed without restrictions:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercial. as long as they give due credit for the original creation.
Adapt — remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation.