Thinking about education in prisons:

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i28.11544

Keywords:

Educação prisional, Filosofia da educação, Pedagogia dos condenados

Abstract

The article presents an invitation to think about education in prison schools from new challenges and possibilities. In a first moment called “A question, a principle, a proposal...” it seeks to show possible ways of thinking; in a second moment called “What do prisoner students expect from us teachers?” it seeks to think about the question and its challenges; in a third moment called “Is the intellectual emancipation of the prisoner students the work of the prisoner students themselves?” it seeks to think about the principle and its possibilities; in a fourth moment called “Is it necessary to ask about prison education to those who have an prison experience or a relationship with it?” it seeks to think about the proposal and its consequences; and, in a last moment called “And...?” it seeks to reinforce the initial invitation. It is a study with a theoretical nature carried out through conceptual investigation in different bibliographic sources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcio Nicodemos, UERJ / DIESP/SEEDUC-RJ

Doutorando em Educação pelo Proped/UERJ e professor de filosofia da DIESP/SEEDUC-RJ.

References

DELEUZE, Gilles. Aquilo que os prisioneiros esperam de nós... Tradução de Tiago Seixas Themudo. In: A ilha deserta e outros textos: Textos e entrevistas (1953 - 1974). (Org.) David Lapoujade. São Paulo: Iluminuras, 2004.

FOUCAULT, Michel. Manifesto do GIP. Tradução de Vera Lucia Avellar Ribeiro. In: Estratégia, poder-saber. Coleção Ditos & Escritos IV. (Org.) Manoel Barros da Motta. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, Michel. Os intelectuais e o poder. Tradução de Roberto Machado. In: Microfísica do poder. (Org.) Roberto Machado. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FOUCAULT, Michel. Sobre a prisão. Tradução de Marcelo Marques Damião. In: Microfísica do poder. (Org.) Roberto Machado. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2017.

LOURENÇO FILHO, Samuel. Não basta estudar, é preciso ser resiliente. In: Além das grades. Rio de Janeiro: NotaTerapia, 2018.

LOURENÇO FILHO, Samuel. Umbora pra escola. In: Além das grades. Rio de Janeiro: NotaTerapia, 2018.

LOURENÇO FILHO, Samuel. A escolarização do vagabundo. In: Jornal GGN, 20 de setembro de 2018b. Disponível em: https://jornalggn.com.br/artigos/a-escolarizacao-do-vagabundo-por-samuel-lourenco-filho/ Aceso em: 26/10/2022.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante - cinco lições obre a emancipação intelectual. Tradução de Lílian do Valle. 3. ed. 5. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento/ Justificando, 2017.

SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Tradução de Sandra Almeida, Marcos Feitosa e André Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

SISDEPEN (Sistema de Informações do Departamento Penitenciário Nacional). Disponível em: https://www.gov.br/depen/pt-br/servicos/sisdepen. Acesso em: 13/10/2022.

Published

2022-12-31

How to Cite

Nicodemos, M. (2022). Thinking about education in prisons:. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (28), 23-35. https://doi.org/10.22481/aprender.i28.11544