THE RELIGIOUS EXPERIENCES OF EARLY CHILDHOOD TEACHERS AND THE WRITING OF OPINIONS: THE GENDER IN QUESTION
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12341Keywords:
Gender, Early Childhood Education, Religion, Professional Socialization, Opinions DescriptiveAbstract
This article deals with the problematization of the writing of descriptive opinions of young children in relation to gender in Municipal Center of Early Childhood Education in the city of Curitiba from the relationship between teaching and religion. Survey data were collected from questionnaires, observation, interviews and analysis of opinions between August and December 2018 and aimed to verify if the religious experience of the teachers influences in decisions of writings. The analysis took place from Pierre Bourdieu and Gimeno Sacristán for the notions of socialization, habitus and teaching and studies of the gender field in education and the sociology of religion. The written opinions were divided into: actions, preferences and personalities of boys and girls. The results indicate that the notions of gender internalized by the teachers guide their writing and the binary conception of gender traditionally accepted by society was more evident in the teachers with a more institutionalized experience with religion. Finally, the view of the roles of women and men, influenced by religion, interferes with the views of how girls and boys see the institution and need to be revealed to contribute to this process of professional socialization.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (org.) Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. 16ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
CAMURÇA, Marcelo. Os “sem religião” no Brasil: juventude, periferia, indiferentismo religioso e trânsito entre religiões institucionalizadas. In: Estudos de Religião, v. 31, n. 3, p. 55-70, 2017.
FINCO, Daniela. Socialização de gênero na Educação Infantil. In: Fazendo Gênero 8 – Corpo, Violência e Poder, Florianópolis, 2008.
FIORENTINI, D. e CRECCI, V. Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente, Belo Horizonte, v. 05, n. 08, p. 11- 23, 2013.
GIMENO SACRISTÁN, J. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação na pré-escola: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação. 2006.
MARCELO GARCIA, C. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
MORENO, Montserrat. Como se ensina a ser menina: o sexismo na escola. São Paulo: Moderna; Campinas: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1999.
NOVAES, Regina. Os jovens ‘sem religião’: ventos secularizantes, ‘espírito de época’ e novos sincretismos. Notas preliminares. In: Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 52, p. 321-330, 2004.
NOVAES, Regina. Em nome da Diversidade. Notas sobre novas modulações nas relações entre religiosidade e laicidade. In: Comunicações do ISER, Rio de Janeiro, n. 69, p. 131-145, 2014.
SETTON, M. da G. J. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. In: Revista Brasileira da Educação, n. 20, p. 60-70, 2002a.
SETTON, M. da G. J. Família, escola e mídia: um campo com novas configurações. In: Educação e Pesquisa, v. 28, n. 01, p. 107-116, 2002b.
VIANNA, Claudia e FINCO, Daniela. Meninas e Meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. In: Cadernos Pagu, n. 33, p. 265-283, julho-dezembro, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.