TRAINING DIMENSIONS IN AFRO-BRAZILIAN MATRIX TERRITORIES: NOTES OF A “RESEARCHER - ABIAN”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12347

Keywords:

formative dimensions, traditional Afro-Brazilian community, teaching, learning

Abstract

This paper portrays the results of a research carried out along the lines of participant observation and ethnobiography with the aim of understanding the dynamics between teaching and learning and the civilizing values ​​inherent in the daily practices of a traditional Afro-Brazilian community. The study was carried out through the observation and participation of liturgical activities of a community of Umbanda and Candomblé  - the "Ilè Asè Tobi Babá Olòrigbìn" - located in Ituiutaba, MG. Teaching as a shared responsibility, the reaffirmation of ethical/civilizing principles (such as circularity, ancestry, corporality, conduct), the centrality of orality and the relationship between community life and a singularity that is based on the collective were aspects perceived as characteristics of a formative dimension that guides learning within this group. Considering that the model practiced by these communities is a successful model (which has withstood time and a history of oppression), we highlight the great challenge of learning from the teachings of Afro-Brazilian territories and finding ways to incorporate them into our educational practices, so that we can envision a more diverse and humanized school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mical de Melo Marcelino, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação – Universidade de São Paulo; Docente da Universidade Federal de Uberlândia.

Marana de Oliveira Pires Coelho , Escola Municipal Sebastião Serafin Juvenal de Souza, Prefeitura de São Thomé das Letras – MG

Pedagoga – Universidade Federal de Uberlândia; Docente da Escola Municipal Sebastião Serafin Juvenal de Souza, Prefeitura de São Thomé das Letras – MG.

References

ABIB, Pedro Rodolpho Jungers; CORDEIRO, Albert Alan Sousa. A Educação da Capoeira: uma pedagogia da Cultura Popular/The Education of Capoeira: a popular culture pedagogy. Educação em Foco, v. 21, n. 33, p. 223-241, 2018.

ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora, 2009.

BÂ, Amadou Hampâté. Amkoullel, o menino fula. Tradução de Xina Smith de Vasconcellos. São Paulo: Palas Athena: Casa das Áfricas, 2003.

BARROS, Daniela; PEQUENO, Saulo; PEDERIVA, Patrícia Lima Martins. Educação pela tradição oral de matriz Africana no Brasil: Ancestralidade, resistência e constituição humana. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 1, p. 82, 2018.

COSTA, Aline Guerra et al. Dimensões formativas decorrentes da congada em Lambari/MG: entre experiência, saberes e ancestralidade. Devir Educação, p. 57-84, 2020.

GRUPO OFÁ. Obatalá: uma homenagem a Mãe Carmem. Rio de Janeiro: Gegê Produções Artísticas, 2019.

KIMURA, Verônica; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi. Atravessando os portões: educação nos terreiros ou o que a escola poderia aprender. Práxis Educacional, v. 17, n. 46, p. 1-15, 2021.

OLIVEIRA, Gilmar Araujo; JUNIOR, Luiz Gonçalves; LEMOS, Fábio Ricardo Mizuno. Processos educativos desvelados na roda de capoeira da Associação Pena de Ouro. MOTRICIDADES: Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana, v. 2, n. 3, p. 177-189, 2018.

ROCHA, R. M. C. (2011). A Pedagogia da Tradição: As dimensões do ensinar e do aprender no cotidiano das comunidades afro-brasileiras. XI Congresso Luso Afro Brasileiro de Ciências Sociais –UFBA. Salvador.

SILVA, Haldaci Regina. Sabores da casa: práticas educativas e construção de saberes em um terreiro de umbanda de Teresina–Piauí. Universidade Federal da Paraíba. Temas em Educação, v. 24, n. 2, p. 74, 2015.

SOCIEDADE CULTURAL E RELIGIOSA ILÈ ALAKETU ÀSE BÀBÁ ÒLÒRÌGBÌN. Estatuto da Sociedade Cultural e Religiosa Ilè Alaketu Àse Bàbá Òlòrìgbìn. Ituiutaba: Documento de arquivo contábil, 2013.

SOUZA, R. M. O. (Texto revista/magazine) Iaô. Principio e fine ditutto. In Dialogo - Notiziario della Rete Radié Resch - Rubrica Religioni Afrobrasiliane, Quarrata (Pistoia) Itália, p. 123 - 124, 01 dez. 2011.

Published

2023-06-28

How to Cite

de Melo Marcelino, M., & Coelho , M. de O. P. . (2023). TRAINING DIMENSIONS IN AFRO-BRAZILIAN MATRIX TERRITORIES: NOTES OF A “RESEARCHER - ABIAN”. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (29), 105-122. https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12347

Issue

Section

ARTIGOS - DOSSIÊ TEMÁTICO