INFLUÊNCIA DA RELIGIOSIDADE NA COMPREENSÃO DE EVOLUÇÃO POR OUVINTES DA MESA-REDONDA “DESMISTIFICANDO O ENSINO DE EVOLUÇÃO”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12409

Keywords:

Unifying axis, Misunderstandings, Religion, Scientific dissemination

Abstract

Biological Evolution is considered a unifying axis of Biology, as it establishes connections between different areas, making biological knowledge more coherent and intelligible. Evolution is often considered controversial, with historically widespread misunderstandings that make it difficult to accept. While it isn't the goal of Evolution to delegitimize faith, religion was shaken by the publication of "The Origin of Species". In order to bring evolutionary knowledge closer to people's daily lives, the extension program "Evolução Para Todos" conducts scientific dissemination addressing different themes from an evolutionary perspective. During the round table “Desmistificando o ensino de Evolução”, an online form was voluntarily filled out by the listeners. It was possible to investigate the religious influence on the understanding of evolutionary theory in the conception of 201 participants. Most of them understand the common ancestry between humans and chimpanzees, and consider religion to be the main cause of controversy around Evolutionary Biology. For many participants, it’s possible to reconcile religious beliefs and Evolution, however a small portion of them adopted a denialist stance in relation to evolutionary principles and considered it incompatible with their religious dogmas. These results highlight the importance of scientific dissemination in the deconstruction of paradigms and the socialization of scientific knowledge beyond the academic environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Alberto Machado de Souza , UESB

Graduando em Ciências Biológicas, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

Luciana Aguilar-Aleixo, UESB

Doutora, Professora Titular do Departamento de Ciências Biológicas da UESB.

References

ALBAGLI, S. 1996. Divulgação científica: informação científica para cidadania. Ciência da informação, v. 25, n. 3, p. 396-404. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/639

ALLES, D. L.; STEVENSON, J. C. 2003. Ensinando a evolução humana. The American Biology Teacher, v.65, n. 5, p. 333-339. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/4451511?casa_token=ZQfNhP_DF_0AAAAA:4D43lsVtBoZ7NJBezaqZGjK-gCriDNKjSZDch5cYHQfSzc3oszrmKDumfHRBQIopCExbWYqCxDbn0ESU05fb6m3jWXjxYunpYhOJqofWgcWe5XVIZd-F

ALMEIDA, E. R.; CHAVES, A. C. L. 2014. O ensino de biologia evolutiva: as dificuldades de abordagem sobre evolução no ensino médio em escolas públicas do estado de Rondônia. Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 4, p. 1-12.

ANDREATTA, S. A.; MEGLHIORATTI, F. A. 2009. A integração conceitual do conhecimento biológico por meio da Teoria Sintética da Evolução: possibilidades e desafios no ensino de Biologia. Cascavel: Programa de Desenvolvimento Educacional. p. 1-19. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2353-8.pdf

ARAÚJO, L. A. L.; REIS, C. R. M.; PAESI, R. A. 2021. Negacionismo, criacionismo e o ensino de evolução. Genética na Escola, v. 16, n. 2, p. 380-387. Disponível em: https://geneticanaescola.com/revista/article/view/397

BIZZO, N. M. V. 1991. Ensino de evolução e história do darwinismo. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 155 p. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/000734239.

BIZZO, N.; ARAÚJO, L. A. L. Ensino de Evolução: o que dizem as pesquisas? Genética na Escola, v. 16, n. 2, 2021. p. 440-449. Disponível em: https://geneticanaescola.com/revista/article/view/401.

DOBZHANSKY, T. 1973. Nothing in Biology Makes Sense except in the Light of Evolution. The American Biology Teacher, v. 35, n. 3, 125–129.

FREEMAN, S.; HERRON J. C. 2009. Análise Evolutiva. 4ª Edição, Porto Alegre: Artmed, 848 p.

GASPAR, A.; CORREIA, C. P.; AVELAR, T.; MATEUS, O.; ALMADA, F. 2007. Evolução e criacionismo: uma relação impossível. Editora Quasi. Famalicão. 237p. Disponível em: https://docentes.fct.unl.pt/omateus/files/gasparmateusealmada2007argumentosevo.pdf

GOULD, S. J. 2001. Lance de dados: A idéia de evolução de Platão a Darwin. Rio de Janeiro: Record, 336 p.

LUCKMANN, C. B.; SOARES, N. A. 2019. A evolução biológica na perspectiva de estudantes do curso de ciências biológicas da universidade FEEVALE. Revista Prâksis, v. 1, p. 243-271. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/1692

MAYR, E. 2008. Isto é biologia: a ciência do mundo vivo. Editora Companhia das Letras, 432 p.

MEGLHIORATTI, F. A.; CALDEIRA, A. M. A.; BORTOLOZZI, J. 2006. Recorrência da idéia de progresso na história do conceito de evolução biológica e nas concepções de professores de biologia: interfaces entre produção científica e contexto sócio-cultural. Filosofia e História da Biologia, v. 1, n. 1, p. 107-123. Disponível em: http://www.abfhib.org/FHB/FHB-01/FHB-v01-06.html

MOTA, H. S. 2013. Evolução biológica e religião: atitudes de jovens estudantes brasileiros. Tese de Doutorado (Pós-Graduação em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 272 p. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-28012014-143821/?gathStatIcon=true

MOURA, J. C. S.; SANTANA, C. C. S. 2012. A evolução humana sob a ótica do professor do ensino médio. Metáfora educacional, n. 13, p. 93-108. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4153133

National Academy of Sciences e Institute of Medicine. 2008. Science, Evolution and Creationism. Washington, D.C.:The National Academies Press. 70 p.

OLEQUES, L. C.; BOER, N.; TEMP, D. S.; BARTHOLOMEI-SANTOS, M. L. 2011. Evolução biológica como eixo integrador no ensino de biologia: concepções e práticas de professores do ensino médio. Atas do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas, São Paulo, SP. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/3540

OLIVEIRA, G. S.; BIZZO, N. 2011. Aceitação da evolução biológica: atitudes de estudantes do ensino médio de duas regiões brasileiras. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 1, p. 57-79. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4124

OLIVEIRA, G. S.; BIZZO, N. 2015. Evolução biológica e os estudantes brasileiros: conhecimento e aceitação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 20, n. 2, p. 161-185. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/48

OLIVEIRA, G. S.; BIZZO, N.; PELLEGRINI, G. 2016. Evolução biológica e os estudantes: um estudo comparativo Brasil e Itália. Ciência & Educação, v. 22, n. 3, p. 689-705. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/ciedu/v22n3/1516-7313-ciedu-22-03-0689.pdf

OLIVEIRA, C. L. C.; MENEZES, M. C. F.; DUARTE, O. M. P. 2017. O ensino da teoria da evolução em escolas da rede pública de Senhor do Bonfim: análise da percepção dos professores de ciências do ensino fundamental II. Revista Exitus, v. 7, n. 3, p. 172-196. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2237-94602017000300172&script=sci_arttext&tlng=pt

OLIVEIRA, G. S.; PELLEGRINI, G.; ARAÚJO, L. A. L.; BIZZO, N. 2022. Acceptance of evolution by high school students: Is religion the key factor? Plos One v. 19, p. 1-25. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0273929&ref=upstract.com

PAESI, R. A. 2018. Evolução humana nos livros didáticos de Biologia: o antropocentrismo em questão. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 1, p. 143-166. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_1_7_ex1176.pdf

PAESI, R. A.; VISCARDI, L. H. 2021. Evolução humana: reflexões para evitar o antropocentrismo em sala de aula. In: VIEIRA, G. C.; ARAÚJO, L. A. L. (Orgs.). Ensino de Biologia: uma perspectiva evolutiva. Volume I: Interdisciplinaridade & Evolução. Instituto de Biociências da UFRGS, p. 211-231.

PEÑALOZA, G.; EL‑HANI, C. N.; MOSQUERA‑SUÁREZ, C. J. 2021. Between scientific ideas and christian religious beliefs: how do colombian biology teachers’ views on science-religion relationships influence their evolution teaching? Science & Education, v. 30, p. 931–965. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-021-00218-x.

PORTO, P. R. A.; FALCÃO, E. B. M. 2010. Teorias da origem e evolução da vida: dilemas e desafios no ensino médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3, p. 13-30. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1983-21172010000300013&script=sci_abstract&tlng=pt

SCHNEIDER, E. M.; FUJII, R. A. X.; CORAZZA, M. J. 2017. Pesquisas Quali-quantitativas: Contribuições Para a Pesquisa Em Ensino De Ciências. Revista Pesquisa Qualitativa , v. 5, n. 9, p. 569-584. Disponível em: https://www.academia.edu/download/59853970/157-448-1-PB20190624-62150-10vk89c.pdf

SILVA, W. S. 2011. O darwinismo e a história do conflito entre ciência e religião no século XIX. Práxis Teológica, v. 1, p. 77-85. Disponível em: https://adventista.emnuvens.com.br/praxis/article/view/166

TIDON, R.; VIEIRA, E. 2009. O ensino da evolução biológica: um desafio para o século XXI. ComCiência, v. 107. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000300008&lng=en&nrm=is

VIEIRA, V.; FALCÃO, E. B. M. 2012. “Eu não confio na Evolução, mas no resto eu confio quase que às cegas.” Evolução Biológica: O limite entre Ciência e Crença Religiosa. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 5, n. 2. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21069

ZANCHETTA, L. N. 2017. Evolução como eixo integrador para o Ensino de Biologia: relato de uma Unidade Didática. Dissertação de Mestrado (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas. 83 p. Disponível em: http://www.guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/3744

Published

2023-07-31

How to Cite

Souza , L. A. M. de ., & Aguilar-Aleixo, L. (2023). INFLUÊNCIA DA RELIGIOSIDADE NA COMPREENSÃO DE EVOLUÇÃO POR OUVINTES DA MESA-REDONDA “DESMISTIFICANDO O ENSINO DE EVOLUÇÃO”. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (29), 307-320. https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12409

Issue

Section

ARTIGOS - DOSSIÊ TEMÁTICO