Stress in high school teachers: current manifestation of teaching discomfort?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i31.13545

Keywords:

teacher, Stress, Worker's health

Abstract

This article aims to evaluate the vulnerability to work stress in high school teachers. This is a cross-sectional study carried out with 316 regular high school teachers in the city of Teresina-Piauí. Data were collected using the Stress Vulnerability Scale at Work - EVENT and a sociodemographic questionnaire. Our results demonstrate that just as teachers in general do not show signs of vulnerability to stress, there is a group in a state of vulnerability. Regarding the triggering situations of vulnerability to stress, there are factors external to the teacher (workload and possible structural and organizational deficiencies of the public school). On the other hand, favoring leisure situations was understood to protect against the triggering of stressful situations. The work reality of teachers still experiences situations that promote illness, but it is possible to recognize certain situations that promote professional well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleyton Costa, Universidade Federal do Piaui

Mestre em Saúde e Comunidade pela Universidade Federal do Piaui - UFPI. 

Cássio Eduardo Miranda, Universidade Federal do Piaui

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor adjunto do Departamento de Fundamentos da Educação da Universidade Federal do Piauí - UFPI.

References

ANDRADE, A, N. et al. Saúde na escola: o cuidado com professores. Rev. Ciênc. Ext., v. 12, n. 1, p. 98-107, 2014.

ANTONIOU, Alexander-Stamatios; PLOUMPI, Aikaterini; NTALLA, Marina. Occupational stress and professional burnout in teachers of primary and secondary education: the role of coping strategies. Psychology, v. 4, n. 3, p. 349, 2013.

BOLFARINE, H.; BUSSAB, W. O.; Elementos de amostragem. Porto Alegre: Bookman, 2005.

CAPELO, M. R. T. F.; POCINHO, M. M. F. D. D.; SANTOS, C. M. C. F. S. Stress e coping em educadores de infância portugueses: um estudo exploratório. Trabajo: Revista de la Asociación Estatal de Centros Universitarios de Relaciones Laborales y Ciencias del Trabajo, v. 28, n. 1, p. 69-81, 2013.

CARLOTTO, M. S. et al. Prevalência e factores associados à Síndrome de Burnout nos professores de ensino especial. Análise Psicológica, v. 30, n. 3, p. 315-327, 2012.

DHANYA, J. S.; NAIR, N, S. Job Engagement of Women Faculty in Professional Colleges of Kerala. British Journal of Education, Society, and Behavioural Sciences v. 14, n. 12, p. 145-154, 2017.

FOLKMAN, Susan. Stress: appraisal and coping. In: Encyclopedia of behavioral medicine. Springer New York, 2013. p. 1913-1915.

FOSSATTI, P.; GUTHS, H.; SARMENTO, D. F. Perspectivas para o bem-estar na docência: trajetória de vida e produção de sentido. Rev. Mal-Estar Subj., v.13, n. 5, p. 271-298, 2013.

FOSSATT, Irshad Ahmad; WANI, Zahoor Ahmad; PARREY, Aijaz Ahmad. Occupational stress among male and female elementary school teachers of District Pulwama. International Journal of Scientific and Engineering Research, v. 4, n. 4, p. 934-941, 2013.

LOPES, A. P.; PONTES, É. A. S. Síndrome de Burnout: Um estudo comparativo entre professores das redes pública estadual e particular. Psicologia Escolar e Educacional, v. 13, n. 2, p. 275-281, 2009.

LUIZ, R. R ; TORRES, T.G ; HAGNANINI, M.M.F. Planejamento amostral. In: LUIZ, R.R ; COSTA, A.J.L ; NADANOVSKY, P. organizadores. Epidemiologia e bioestatística na pesquisa odontológica. São Paulo: Editora Atheneu; 245-272. 2005.

OLIVEIRA, T. F. et al. Qualidade de vida no trabalho: um estudo comparativo entre professores de escola pública e privada. Psicologia Argumento, v. 34, n. 85, p. 104-119, 2016.

PEREIRA, M. R. O nome atual do mal-estar docente. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2016.

PRIYA, J. JOHNSI. A. Investigation on balance between professional and personal work of women teachers. Journal on Educational Psychology, v. 10, n. 3, p. 214 – 265, 2016.

RAUSCH, R.B.; DUBIELLA, E. Fatores que promoveram mal ou bem-estar ao longo da profissão docente na opinião de professores em fase final de carreira. Revista Diálogo Educ., Curitiba, v. 13, n. 40, p. 1041-1061, 2013.

RODRIGUES, C. G.; SCHWANTZ, J. W. Ditos e não escritos sobre o mal-estar docente: a potência do ler e do escrever em ateliês de escrileituras. Revista Digital do LAV, v. 9, n. 2, p. 028-044, 2016.

SALTIJERAL, M. T. M.; RAMOS, L. L. Identificación de estresores laborales y burnout en docentes de una secundaria para trabajadores del Distrito Federal. Salud mental, v. 38, n. 5, p. 361-369, 2015.

SEABRA M. M. A.; DUTRA, F. C. M. S. Intensificação do trabalho e percepção da saúde em docentes de uma Universidade pública Brasileira. Cienc Trab., v. 10, n. 2, p. 212-218, 2015

SISTO, F. F. et al. Escala de vulnerabilidade ao estresse no trabalho. São Paulo: Vetor. 2007.

WITTER, G. P. Professor-estresse: análise de produção científica. Psicologia Escolar e Educacional, v. 7, n. 1, p. 33-46, 2003.

Published

2024-07-31

How to Cite

Costa, C. ., & Miranda, C. E. (2024). Stress in high school teachers: current manifestation of teaching discomfort?. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (31), 190-203. https://doi.org/10.22481/aprender.i31.13545