From epicurean happiness to performance mortification: psychic suffering in stricto sensu graduate courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13721

Keywords:

Psychic suffering, Graduate students, Happiness, Epicurus, Capitalism

Abstract

The present study aims to relate Epicurean happiness to the psychic suffering of graduate students stricto sensu, belonging to the current capitalist social system. The field and mixed method research used an intersectional survey as an instrument for data collection, answered by 76 students from a stricto sensu Graduate Program in Education (PPGE), located in the state of Paraná-PR. The analysis of the results took place from the concept of happiness expressed by Epicurus of Samos, in addition to contemporary researchers who lecture on the concept of happiness in contemporary times. The results indicate that there is an ascendance in cases of psychic suffering within the postgraduate academic environment, which generates dissatisfaction, anxiety and, consequently, unhappiness. It was also observed that the capitalist social system distances us from temperance, ethics and morality, however, from happiness as an Epicurean concept.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanoela Thereza Marques de Mendonça Glatz, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Docente do Departamento de Fundamentos da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Conceição Solange Bution Perin, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar - PPIFOR da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) e. do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

ARIÑO, Daniela Ornellas; BARDAGI, Marúcia Patta. Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários. Psicologia e Pesquisa, Juiz de Fora, v. 12, n. 3, p. 44-55, 2018.

BAADER, Tomas et al. Diagnóstico de la prevalencia de trastornos de la salud mental en estudiantes universitarios y los factores de riesgo emocionales associados. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatria, Santiago, v. 52, n. 3, p. 167-176, 2014.

BARBOSA, Lilian Lopes. Impacto do distanciamento social e de circunstâncias acadêmicas causadas pela pandemia de Covid-19 na saúde mental de docentes e discentes de Programas de Pós-Graduação em Odontologia no Brasil. 2021. 51 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Aplicadas à Saúde) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Governador Valadares, 2021.

BAUMAN, Zygmunt; DONSKIS, Leonidas. Cegueira moral: a perda da sensibilidade na modernidade liquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BECK, Ulrich. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

BELLOCH, Fuster; GONZÁLEZ; Amparo Olabarría. El modelo bio-psico-social: Un marco de referencia necesario para el psicólogo clínico. Revista Clinica e Salud, Madrid, v. 4, n. 2, p. 181-190, 1993.

CABANAS, Edgar; ILLOUZ, Eva. Happycracia: fabricando cidadãos felizes. São Paulo, UBU, 2022.

CALDAS, Cristiane Chaves. Prazer e sofrimento: um estudo de caso com pós-graduandos no curso de Mestrado Acadêmico em Administração na cidade Belo Horizonte – MG. 2018. 115 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Unihorizontes, Belo Horizonte, 2018.

CÂMARA, Victor Mayer dos Santos. Adoecimento e atendimento psicológico de pós-graduandos: perfil, queixas e fatores associados aos sintomas de ansiedade. 2020. 95 f. Dissertação (Mestrado Profissional Interdisciplinar em Ciências Humanas) – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2020.

CRESWELL, Jhon Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DALGALARRONDO, Paulo. Psicopatologia e semiologia dos transtornos mentais. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

DUNKER, Christian Ingo Lenz. Reinvenção da Intimidade: Políticas de Sofrimento Cotidiano. 4. ed. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

EPICURO. Carta sobre a felicidade (a Meneceu). São Paulo: UNESP, 2002.

EVANS, Teresa M. et al. Evidence for a mental health crisis in graduate education. Nature Biotechnology, EUA, v. 36, p. 282-284, 2018.

FORTES, Christine Sodré. A vida nervosa na pós-graduação. 2021. 105 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia e Ciência Política) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.

GALDINO, Maria José Quina. Síndrome de Burnout e qualidade de vida entre estudantes de pós-graduação stricto sensu em enfermagem. 2015. 183 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GLATZ, Emanoela Thereza Marques de Mendonça. A saúde mental na pós-graduação: um estudo sobre as percepções de pós-graduandos acerca do sofrimento psíquico e das experiências vivenciadas no contexto de pandemia. 2022. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2022.

GLATZ, Emanoela Thereza Marques de Mendonça et al. A saúde mental e o sofrimento psíquico de pós-graduandos: uma revisão de literatura em teses e dissertações. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 6, p. 255-273, 2022.

GLATZ, Emanoela Thereza Marques de Mendonça; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; LEÃO, Thiago Marques. Sofrimento psíquico infantil na contemporaneidade: intersecções entre os preceitos da semicultura e da sociedade de risco. Eccos, São Paulo, n. 65, p. 1-20, 2023.

GLATZ, Emanoela Thereza Marques de Mendonça; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; GROSSI-MILANI, Rute. Saúde mental, qualidade de vida e bem-estar: vicissitudes e percepções de pós-graduandos em educação. Revista Internacional de Formação de Professores: Itapetininga, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/864. Acesso em: 13 ago. 2023.

OLIVEIRA, Danielle Machado. Sofrimento mental e comportamento suicida em pós-graduandos stricto sensu: prevalência e fatores associados. 2019. 99 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2019.

SABÁDO, Tayane Leopoldino; ALVES, Mailson Nogueira; VALENTE, Marcio Bruno Barra. Da satisfação dos prazeres até a angústia de existir: um estudo sobre os caminhos de felicidade entre Epicuro e Heidegger. Hum@ne, Recife, v. 16, n. 1, p. 1-16, 2022.

WHITAKER, Robert. Anatomia de uma epidemia: pílulas magicas, drogas psiquiátricas e o aumento assombroso da doença mental. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2017.

ZOTESSO, Marina Cristina. Sofrimento psicológico em pós-graduandos: aspectos emocionais e comportamentais. 2021. 99 f. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, 2021.

YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; MAIA, Robson Borges; GROSSI-MILANI, Rute; LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro. Aprimoramento cognitivo farmacológico: motivações contemporâneas. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 25, e46319, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/MtqQ5Dr9xZHQGnCCVGpj55R/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 ago. 2023.

ZMIJEWSKI, Marcos Adriano. Notas sobe o conceito de prazer em Epicuro. Griot: Revista de Filosofia, Bahia, v.22, n. 2, p. 98-107, 2022.

Published

2023-12-29

How to Cite

Glatz, E. T. M. de M. ., Yaegashi, S. F. R., Oliveira, T. ., & Perin, C. S. B. . (2023). From epicurean happiness to performance mortification: psychic suffering in stricto sensu graduate courses. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (30), 198-213. https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13721