Adolescence, school and time in the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13744

Keywords:

Adolescence, High school, pandemic, temporality, unconscious.

Abstract

The article proposes to think about the return of adolescents to schools after the pandemic, articulating psychoanalytic concepts and the importance of school in the transition that adolescence represents for the subject's psychic constitution. Based on a research-extension experience in a school with high school students, we think about how the contemporary social bond impacts the modes of subjectivation and education, relating it to the malaise of adolescent students in Brazilian educational contexts. Furthermore, the dimension of temporality, both that of adolescence, as well as that of school and the pandemic that they are experiencing, were taken as directions, with the article divided into three parts: time during the pandemic, time at school and the time of adolescence.

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Author Biographies

Cláudia Braga de Andrade, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutorado em Teoria Psicanalítica pela UFRJ. Professora da Escola de Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro/UNIRIO.

Luciana Coutinho, Universidade Federal Flumenense

Doutorado em Psicologia pela PUC-RJ. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal Flumenense - UFF.

Andréa Martello, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutorado Teoria Psicanalítica pela UFRJ. Professora da Escola Educação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO.

Aline Araújo Lewenkopf, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Graduanda em Pedagogia Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Daniel Bitencourt, Universidade Federal Flumenense

Graduando em Psicologia pela Universidade Federal Flumenense - UFF

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Published

2023-12-29

How to Cite

Braga de Andrade, C., Coutinho, L., Martello, A. ., Araújo Lewenkopf, A. ., & Bitencourt, D. . (2023). Adolescence, school and time in the pandemic. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (30), 14-31. https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13744