Adolescence, school and time in the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13744Keywords:
Adolescence, High school, pandemic, temporality, unconscious.Abstract
The article proposes to think about the return of adolescents to schools after the pandemic, articulating psychoanalytic concepts and the importance of school in the transition that adolescence represents for the subject's psychic constitution. Based on a research-extension experience in a school with high school students, we think about how the contemporary social bond impacts the modes of subjectivation and education, relating it to the malaise of adolescent students in Brazilian educational contexts. Furthermore, the dimension of temporality, both that of adolescence, as well as that of school and the pandemic that they are experiencing, were taken as directions, with the article divided into three parts: time during the pandemic, time at school and the time of adolescence.
Downloads
References
BIRMAN, Joel. Trauma na pandemia do coronavírus. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.
BIRMAN, Joel. Sujeito na contemporaneidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
CASTRO, L. R., BESSET, V. L. (orgs.) Pesquisa-Intervenção na Infância e Juventude. Rio de Janeiro: Nau, 2008.
COUTINHO, Luciana Gageiro et al. Desamparo e laços sociais na escola: uma oficina com adolescentes da rede pública. Cad. Psicanálise., Rio de Janeiro, v. 42, n. 43, p. 117-136, dez. 2020. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-62952020000200006&lng=pt&nrm=iso . Acessos em 16 jun. 2023.
DOLTO, Françoise. Seminário de Psicanálise com crianças. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
FREUD, Sigmund. (1910). Breves escritos: contribuições para uma discussão acerca do suicídio. p. 245-246. (ESB, 11) Rio de Janeiro: Imago, 1976.
FREUD, Sigmund. (1930). O mal-estar na civilização. Obras Completas de Sigmund Freud, ESB, volume XXI. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
GOUREVITCH, Aaron Yakovlévitch. O tempo como problema de história cultural. Em: Ricoeur, P. (org) As cultas e o tempo. Petrópolis, Editora Vozes, 1975.
HASSOUN, Jacques. Los Contrabandistas de La Memoria. Buenos Aires: Ediciones de la Flor S.L., 1996.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP – Censo Escolar da Educação Básica, 2022- Brasil 2022 - disponível em: https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2022/apresentacao_coletiva.pdf ; Acesso em 19/06/2023
JUVENTUDE, Atlas (coord) - Juventudes e Pandemia: E agora? –- 2022, disponível em https://atlasdasjuventudes.com.br/juventudes-e-a-pandemia-do-coronavirus/- Acesso em 19/06/2023
KEHL, Maria Rita. A fátria órfã. São Paulo: Olho d’Água, 2008.
KEHL, Maria Rita. O tempo e o cão. São Paulo: Boitempo, 2009.
LACADÉE, Phillipe. O despertar e exílio: ensinamentos psicanalíticos das mais delicadas das transições, a adolescência. Rio de Janeiro: Contracapa, 2011.
LACAN, Jacques. (1944). O tempo lógico e a asserção da certeza antecipada. Em: LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Zahar, 1998.
MACHADO, R.P. A guerra na educação piora a já frágil saúde mental nas universidades. In. The Intercept Brasil, 15/10/2019. Disponível em: https://theintercept.com/2019/10/14/guerra-universidades-piora-saude-mental/ Acesso em 19/07/2023
NOBRE, Márcio et al., Que escola pós-pandemia? – Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.5338 - Acesso em 19/07/2023
OLIVEIRA, Wanderlei; SILVA, Jorge; ANDRADE, André; DE MICHELE, Denise; CARLOS, Diene; SILVA, Marta Angélica. A saúde do adolescente em tempos da COVID-19: scoping review – Cadernos de Saúde Pública – Campinas – SP, 2020, disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csp/2020.v36n8/e00150020/pt - Acesso em: 05/03/2022
RIO DE JANEIRO - SEEDUC/SES/SECTI - Resolução Conjunta Nº 1604 - 03/02/2022 – disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=427143 Acesso em 19/06/2023
ROSA, Miriam. A Clínica Psicanalítica em Face da Dimensão Sociopolítica do Sofrimento. São Paulo, Escuta, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.