Perspectives of teachers on the challenges of teaching in early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i31.13769Keywords:
Teachers, Early Childhood Education, TeachingAbstract
This article deals with teaching and its challenges from the perspective of six teachers at a Municipal Preschool in Belo Horizonte, as revealed by a research conducted in 2017. The results indicate that the teachers recognize the importance of caring for and educating children, but also perceive its social devaluation. Among the challenges they identified are issues related to children's behavior and their relationships with families. It emphasizes the need for policies that ensure better working conditions for these professionals and include paid opportunities for ongoing training that can enhance the quality of their work.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
ARAÚJO, Vânia et al. Panorama das Matrículas na Educação Infantil em Tempo Integral (2007 A 2017): Uma Análise do Contexto Brasileiro. In: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S. l.], v. 38, n. 00, 2022. DOI: 10.21573/vol38n002022.119683. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/119683.
BORGES, Roberta. A Formação do Professor de Creche Como Prioridade em Políticas Públicas. In: BORGES, Roberta., MONTEIRO, F. P. T (org.). Ética e Formação do Professor: Desafios da Educação Infantil. Campinas, SP: Arte Escrita, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Brasília, 2006.
BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Presidência da República. Lei Nº 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 dez. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/parecer_ceb_22. 98.pdf
BELO HORIZONTE. Secretaria Municipal de Educação. Ana Cláudia Figueiredo Brasil Silva (org). Proposições Curriculares para a Educação Infantil: fundamentos. Desafios da Formação, Volume 1. 36 p.1. Belo Horizonte: SMED, 2014.
BRAUN, Vírginia e CLARKE, Victoria. (2006). Using thematic analysis in psychology. In: Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
CAMILO. Rubia. Novos formatos de docência na Educação Infantil: Um estudo de caso com professoras de projeto. (Monografia de conclusão de curso). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2015.
CHARLOT, Bernad. Das Relações com o Saber às Práticas Educativas. São Paulo: Cortez, 2013.
DUMONT-PENA, Érica. Cuidar: relações sociais, técnicas e sentidos no contexto da Educação Infantil. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação. Belo Horizonte, 2015.
EUZÉBIO, Walquíria. Percepções e ações de professoras diante das manifestações de agressividade das crianças em uma instituição de Educação Infantil. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais: Belo Horizonte, 2018
IZA, Dijnane; MELLO, Maria Aparecida Quietas e Caladas: As atividades de movimento com as crianças na Educação Infantil. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, v.25, n.02, p. 283-302, 2009.
LUZ, Iza et al. Reflexões das professoras da UMEI Grajaú sobre a docência na Educação Infantil. In: SILVA, I.O; LUZ, I. R; GOULAR, M, I, M.(Orgs.) Crianças, Professoras e famílias: olhares sobre a Educação Infantil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016, p. 102-115.
LUZ, Iza. Agressividade na Primeira Infância: Um estudo a partir das relações estabelecidas pelas crianças no ambiente familiar e na creche. São Paulo: Cortez, 2008.
MINAYO, Maria Cecília. Análise qualitativa: teoria passos e fidedignidade. In: Revista Ciência e Saúde Coletiva para a sociedade, V. 17, Ano 3, 2012, p. 621-626.
NUNES. Célia Maria. Saberes Docentes e Formação de Professores: Um breve panorama da pesquisa brasileira. In: Educação e Sociedade, nº 74, abril/2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v22n74/a03v2274.pdf.
OLIVEIRA, Zilma (Org). O trabalho do professor na Educação Infantil. São Paulo: Biruta 2012.
PINTO, Mércia. O Trabalho Docente na Educação Infantil pública em Belo Horizonte. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
REGO, Maria Carmem; PERNAMBUCO, Marta Maria. Formação do Educador Infantil: Identificando Dificuldades e Desafios. 2004. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/gt08/t0814.pdf
ROCHA. Eloísa. A Pedagogia e a Educação Infantil. In: Revista Brasileira de Educação. nº16, p. 27-34, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782001000100004
ROSEMBERG, Fúlvia. Políticas de Educação Infantil e avaliação. In: Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 148, p. 44-75, 2013.
SILVA, Isabel. Educação Infantil no Brasil. In: Pensar a Educação em Revista, v. 2, n. 1, p. 03-33, 2016. Disponível em: http://www.pensaraeducacaoemrevista.com.br/vol_2/vol_2_no_1_full.html
SILVA, Isabel. Identidades, formação e práticas profissional com crianças pequenas. In: Presença Pedagógica, v. 15, nº 86, 2009.
SILVA, Isabel; LUZ, Iza. Apresentação. In: SILVA, Isabel; LUZ, Iza; GOULAR, Maria (Orgs.) Crianças, Professoras e famílias: olhares sobre a Educação Infantil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016, p. 76-85.
SILVA, Isabel; LUZ, Iza; GOULAR, Maria (Orgs.) Crianças, Professoras e famílias: olhares sobre a Educação Infantil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016.
SOUZA, Maria Abigail; CASTRO, Rebeca. Agressividade infantil no ambiente escolar: concepções e atitudes do professor. In: Psicologia em Estudo, v. 13, n. 4, p. 837-845, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v13n4/v13n4a22
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 4ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008
VIEIRA, Lívia; SOUZA, Gizele. Trabalho e Emprego na Educação Infantil no Brasil: Segmentação
e desigualdades. In: Educar em Revista, nº especial 1, 2010, p. 119-139. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/CFRHQD9Dmjt63kTdjYzytvD/?format=pdf&lang=pt
UNICEF – Fundo das Nações Unidas para a Infância. Pobreza na infância e na adolescência. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.