Axiological movements and/in semiotizations of well-being memories promoted by a school in Bahia’s countryside
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i30.14093Keywords:
Dialogic Discourse Analysis, Well-being, Social interaction., MemoriesAbstract
This article aims to analyze ways of axiologizing the well-being at school in statements produced by 9th year elementary school students at a municipal school in Bahia's countryside. We are especially interested in understanding how subjects semiotize in their statements what they consider to be the most striking event in their experiences throughout the final years of elementary school and what this tells us about the values mobilized there relating to the social role and institutional structure of the school and its modalities of intersubjective coexistence. The analyzes highlights that verbally-visually materialized memories are not limited to records, which are housed in consciousness, but they are repositories of affective experiences of and in different chronotopes. The fact that the presented memories cover different interactional events offers us a critical view of the students on how they perceive and analyze the complexities of the interactions they remember and enunciate. Works, like ours, that are interested in the students’ affects locally, contributes to the school context being (re)(dis)covered, tensioning how social perceptions are semiotized in appreciative horizons of experiences.
Downloads
References
AMORIM, Marília. Memória do objeto – uma transposição bakhtiniana e algumas questões para a educação / Object’s memory – a bakhtinian transposition and some questions about education. BAKHTINIANA, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 8-22, 1o sem. 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2993/1927. Acesso em: dez. 2023
ANDRADE, F. R. da S.; RIBEIRO, P. B.; MODL, F. de C. Aspectos axiológicos sobre racismo revelados em charges produzidas por alunos de uma turma de Educação de Jovens e Adultos. Diálogo das Letras, [S. l.], n. 12, p. e02317, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02317. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/4733. Acesso em: nov. 2023.
BAKHTIN, Mikhail (VOLOCHINOV). Marxismo e Filosofia da Linguagem. 16.ed. São Paulo: Hucitec, 2014. 203 p.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
BAKHTIN. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução Paulo Bezerra. 5.ed. Rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.
BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética. A teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2002.
BRAIT, B. Literatura e outras linguagens. São Paulo: Contexto, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: dez. 2023.
CLOT, Yves. Trabalho e Poder de Agir. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.
CLOT, Yves. O ofício como operador de saúde. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 2013, vol. 16, n. especial 1, p. 1-11. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cpst/v16nspe/v16ns1a02.pdf
FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Sandra Netz. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004
GOFFMAN, Erving. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face I. Erving Goffman; tradução de Fábio Rodrigues Ribeiro da Silva. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001. Disponível em: https://www.faed.udesc.br/arquivos/id_submenu/1428/minayo__2001.pdf
MOITA LOPES, L. P. da, & FABRÍCIO, B. F. (2019). Por uma ‘proximidade crítica’ nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, 17(4), 711–723. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.174.03. Acesso em: dez. 2023.
PEREIRA, Maria do Alívio Pessoa Caires. Identidades, memórias e territorialidades: redes conceituais para se pensar a cultura escolar de alunos do 9º ano em uma escola de Ituaçu-Ba. / 218f. Orientador (a): Drª. Fernanda de Castro Modl. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual do Sudoeste Bahia, Programa de Pós-graduação em Letras: cultura, educação e linguagens – PPGCEL, Vitória da Conquista, 2023. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/ppgcel/producao-turma-mestrado/turma-2021/. Acesso em: dez. 2023.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Narrando as narrativas: de le grand récit a la petite histoire. In.
LIMA, D.C. (Org.). Aprendizagem de língua inglesa: histórias refletidas. Vitória da
Conquista. Edições UESB, 2010, p. 13-18.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
RIBEIRO, Pollyanne Bicalho; SOBRAL, Adail. Eu, o outro (Outro) e o vazio na constituição da representação identitária. D.E.L.T.A., 37-1, p. 1-25, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/bmLXSKqkHKNx9dhBYHxGvrf/?lang=pt#. Acesso em: dez. 2023.
VOLOCHINOV, Valentin. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem/ Valentin Volóchinov; tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo - São Paulo:
Editora 34, 2018 (2a Edição), p. 173-200.
VIGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.