Bilingual psychotherapy in Libras for deaf people: challenges and possibilities for psychology in Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i32.14227

Keywords:

Deaf community, LIBRAS, Psychotherapy, Clinical psychology, Bilingual Psychotherapy

Abstract

Even with significant advances regarding the inclusion of people with disabilities, the deaf community still faces several challenges. In 2002, LIBRAS was recognized as a means of communication for the deaf community and, in 2015, the Brazilian Inclusion Law guaranteed access to all spaces, including health, and psychotherapy is one of these spaces. The general objective of this research was to identify the contributions and challenges of psychology for providing accessible psychotherapeutic care in LIBRAS. The specific objectives sought to understand the importance of psychological action for deaf people; investigate the inclusion of the deaf community in access to health and psychotherapy; identify places that offer bilingual psychotherapy in LIBRAS in Bahia; and describe the challenges and possibilities of psychotherapy in LIBRAS. It is qualitative research, carried out through a bibliographic review in the SciELO, BVS databases and the GTPBS/CRP - 03 collection. The main results demonstrated that in Bahia there are two places that have bilingual psychologists in LIBRAS. Training in LIBRAS, knowledge about deaf culture and understanding the subjectivity of deaf people are necessary in the training of psychologists who wish to work with this public.

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Author Biographies

Verônica Nascimento, Centro Universitário Maurício de Nassau

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e em Ciências da Educação pela Université Paris 8 Vincennes-Saint-Denis. Mestre em Psicologia (UFBA). Especialista em Psicomotricidade (UNIFACS). Psicóloga (UNIFACS), CRP 03/7801. Docente do Centro Universitário Maurício de Nassau (UNINASSAU). Tem experiência em Psicologia clínica, Saúde Mental, Psicologia Escolar e Acompanhamento Terapêutico Escolar.

Gildisson dos Santos Silva, Centro Universitário Maurício de Nassau

Especialista em Língua Brasileira de Sinais-LIBRAS (FAVNI), pedagogo (FAVNI), licenciado em Letras Vernáculas (UNEB). Psicólogo (UNINASSAU), CRP 03/29608. Atua como psicólogo social na ONG Aldeias Infantis S.O.S. Tem experiência em docência, gestão de pessoas, educação corporativa e como instrutor de cursos técnicos na área da Psicologia da saúde e Psicologia organizacional.

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Published

2024-12-20

How to Cite

Nascimento, V., & Silva, G. dos S. (2024). Bilingual psychotherapy in Libras for deaf people: challenges and possibilities for psychology in Bahia. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, 18(32), 234-254. https://doi.org/10.22481/aprender.i32.14227