The experience of living postgraduate studies in Brazil and its intersections with the burnout society
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i31.14428Keywords:
Postgraduate education, Mental health, Academic productivityAbstract
This study aimed to reflect on the context of postgraduate education in light of the arguments presented in 'The Burnout Society' by Byung-Chul Han. In the two categories of analysis developed, which related the experiences and reflections of the authors within the scope of postgraduate education to Han's premises, it was considered that various aspects inherent to this scenario contribute to causing damage to the biopsychosocial health of those involved. Examples include neuronal violence, excess positivity, and status, which converge to turn students into 'animal laborans' and configure their habitation in the territory of postgraduate education as in a burnout society, where there is no space for contemplative life. Thus, the need for reflections aiming to preserve the mental health of these individuals as a priority in teaching, research, and management planning is signaled in a transversal manner.
Downloads
References
CESAR, F.C.R.; SOUSA, E.T.; RIBEIRO, L.C.M.; OLIVEIRA, L.M.A.C. Estressores da pós-graduação: revisão integrativa da literatura. Cogitare Enferm., 2018, v. 23, n. 4: e57460. Doi: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v23i4.57460.
COSTA, E.G.; NEBEL, L. O quanto vale a dor? Estudo sobre a saúde mental de estudantes de pós-graduação no Brasil. Polis, 2019, v. 50. Disponível em: http://journals.openedition.org/polis/15816.
FARO, A. Estresse e estressores na pós-graduação: estudo com mestrandos e doutorandos no Brasil. Psicologia: Teoria e Pesquisa [online]. 2013, v. 29, n. 1 [Acessado 25 Julho 2022], p. 51-60. Disponível em:https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000100007.
FERREIRA, J.S.; OLIVEIRA, L.A.; GODINHO, R.L.P.; SANTOS, P.S.S.R.; HANZELMANN, R.S.; PASSOS, J.P. Alunos da pós-graduação em enfermagem e o nível de estresse. Revista Pró-UniverSUS, v. 7, n. 3, p: 20-25, 2016. http://editora.universidadedevassouras.edu.br/index.php/RPU/article/view/659
FERREIRA, J.E.S.M.; OLIVEIRA, L.R.; CAVALCANTE, T.F. Contribuição dos alunos na avaliação de programas de mestrado e doutorado na área de enfermagem. Investir. Educ. Enferm., v. 40, n. 1:e01, 2022. Doi: https://doi.org/10.17533/udea.iee.v40n1e01.
HAN, B.C. Sociedade do cansaço. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
LUZ, M.T. Prometeu acorrentado: análise sociológica da categoria produtividade e as condições atuais da vida acadêmica. PHYSIS: Rev. Saúde Coletiva, v.15, n.1, p:39- 57, 2005.
OLIVEIRA, C.A. Ansiedade, depressão e estresse, uso de álcool e outras drogas e a satisfação de discentes de pós-graduação stricto sensu. 2019. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) – Departamento de Pós-Graduação, Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2019. Disponível em: http://repositorio.unifap.br:80/jspui/handle/123456789/106. Acesso em: 20 de julho 2022.
PINZON, J.H. SANCHEZ, G.M.; MACHADO, W.L.; OLIVEIRA, M.Z. Barreiras à Carreira e Saúde Mental de Estudantes de Pós-graduação. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 2020, v. 21, n. 2, p.189-201. Doi: http://dx.doi.org/10.26707/1984-7270/2020v21n206.
SILVA, P. F.; CALDAS JÚNIOR, A. de F.; ALBUQUERQUE, D. S. Analysis of the Sense of Coherence, anxiety and depression in graduate students: Follow-up study. Research, Society and Development, 2021, v. 10, n. 7, p. e28610716473. Doi: 10.33448/rsd-v10i7.16473.
SILVA, M.G. Capitalismo, pós-graduação e adoecimento mental. Revista Metodologias e aprendizado, v. 5, 2022. Doi: 10.21166/metapre.v5i.2378.
SOUZA, N.V.D.O.; et al. Perspectivas de egressos de enfermagem de cursos stricto sensu sobre o mundo do trabalho. Cogitare Enferm., 2022, v. 27. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/ ce.v27i0.76136.
ZANCAN, R.K.; MACHADO, A.B.C.; BOFF, N.; OLIVEIRA, M.S. Estresse, Ansiedade, Depressão e Inflexibilidade Psicológica em Estudantes Universitários de Graduação e Pós-Graduação. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 21, n. 2, p: 749-67, 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2021.61067.
ZOTESSO, M. C. Sofrimento psicológico em pós-graduandos: Aspectos emocionais e comportamentais. 2021. 95f. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem) – UNESP, Faculdade de Ciências, Bauru, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.