Disease and illness: the impacts of the pandemic on teachers’ lives
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i31.14571Keywords:
Illness, Remote Teaching, Malaise, Pandemic, Burnout syndromeAbstract
This article deals with the topic of malaise and illness and aims to analyze the impacts of the covid-19 pandemic on the lives of teachers. The study is based on bibliographical and documentary research on productions on the topic. The pandemic period marks a moment in the history of Brazilian education that changed ways of working and, at the same time, brought impacts on the lives of teachers. The results of this study point to health-related impacts, such as malaise and burnout syndrome resulting from working conditions, such as the intensification and precariousness of work caused by remote teaching, significantly altering the lives of these professionals.
Downloads
References
ALVES, Giovanni. O novo (e precário) Mundo do Trabalho: Reestruturação produtiva e crise do sindicalismo. São Paulo. Boitempo. 2010. ISBN. 978-85-85934-58-3
ANTUNES, Ricardo. A era da informatização e a época da informalização: riqueza e Miséria do trabalho no Brasil. IN. ANTUNES. Ricardo (ORG) Riqueza e Miséria do Trabalho no Brasil. São Paulo Boitempo. 2006. 528p. ISBN 85-7559-083-9.
. Coronavírus: o trabalho sob fogo cruzado. Boitempo Editorial, 2020.
APPLE, M.W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2005.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições; 1986.BENEVIDES-PEREIRA (org.). Ana Maria T. Burnout: quando o trabalho ameaça o bem- estar do trabalhador. São Paulo. Casa do Psicólogo. 2002.
BRASIL.Portal Coronavírus. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/ Acesso em: 20 jan. 2023.
_______.Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, DF: MEC, 2020.
_______.Ministério da Educação. Resolução do CNE/CP nº 2/2020. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3386/resolucao-cne-cp-n-2-2020 Acesso em: 10 Fev. 2023.
_______. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 9/2020 . Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2020-%09pdf/147041-pcp009-20/file Acesso em: 10 Fev. 2023.
_______. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 11/2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pec-g/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/85201-parecer-cp-2020 . Acesso em: 10 Fev. 2023.
_______. Lei nº 14.040, de 18 de agosto de 2020 Estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública reconhecido pelo Decreto Legislativo nº 6, de 20 de março de 2020; e altera a Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/l14040.htm Acesso em: 15, fev, 2024
_______. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/ dou/- /portaria343-de-17-de-marco-de-2020-248564376.
_______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em:https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2021.pdf . Acesso em: 20 de mar. 2024
BRAVO, Maria Inês. Política de Saúde no Brasil. In: MOTA. Ana Elizabete [et al.], (orgs). Serviço Social e Saúde: Formação e Trabalho Profissional. São Paulo; Ed. Cortez. Brasília. DF: OPAS, OMS, Ministério da Saúde, 2009.
CARLOTTO, Mary Sandra. Síndrome de Burnout e o trabalho docente. Psicologia em Estudo, Maringá. V.7, n. 1, p. 21-29, jan/jul. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/%0D/pe/v7n1/v7n1a03.pdf>. Acesso em jan.2023.
CIAVATTA, Maria. O Conhecimento Histórico e Problema Teórico-Metodológico das Mediações. IN. FRIGOTTO. Gaudêncio. CIAVATTA. Maria. Teoria e Educação no Labirinto do Capital. Ed. Vozes. 2º Edição. 2001. p. 130-154.
CODO, Wanderley. (Org.) Educação: carinho e trabalho. Petrópolis. Ed.Vozes. 2006.
DEJOURS, Christophe. A Loucura do trabalho: estudos de psicopatologia do trabalho. Tradução de Ana Isabel Paraguay e Lúcia Leão Ferreira. 5. ed. Cortez: São Paulo, 1992. ISBN 978-85-249-01101-0.
ESTEVE, J.M. O Mal-estar Docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru, SP: EDUSC, 1999.
FEUERHARMEL, L. D. DE S.; LIMBERGER, V. Trabalho Docente na Pandemia:uma análise a partir de reportagens em mídia digital. Anais da Jornada Acadêmica do Programa de Pós-graduação em Educação da Unisc, 2020. Disponível em: https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/jornacad/article/viewFile/20894/1192613002 Acesso em: Dez. 2023.
KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. 7. ed. Paz e Terra. Rio de Janeiro. 2002. 250p. ISBN 85-219-0442-8
MAUÉS, Olgaíses. Profissão e trabalho docente em tempos de reforma da educação superior. In: 10/18/2010.
MENDES, Márcia Aparecida. Mal estar docente: uma pesquisa com professores de Uberlândia. Revistas Olhares e Trilhas. V. 04 n. 04. 2003. Disponível em:<http://www.seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/3574>.Acesso em Jan 2023.
MINAYO, Maria Cecília. S. O desafio do conhecimento – Pesquisa qualitativa em saúde.
São Paulo: Hucitec/Abrasco. 1998.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/180037 . Acesso em: fev. 2024
Organização Mundial da Saúde (OMS). Mental Health and COVID-19: Early evidence of the pandemic’s impact Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/2-3-2022-pandemia-covid-19-desencadeia-aumento-25-na-prevalencia-ansiedade-e-depressao-em . Acesso em: fev. 2024
RAMOS, Daniela Karine (et al). Professores na pandemia: fatores e condições associados à Síndrome de Burnout. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/TzVN5KzbW4vqPG5Hq8ksFTL/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: Fev. 2024.
SELIGMAN-SILVA, Edith. Trabalho e Desgaste Mental: o direito de ser dono de si mesmo. São Paulo. Cortez. 2011. ISBN: 978-85-249-1756-1
SINDICATO DOS TRABALHDORES EM EDUCAÇÃO. A saúde do profissional da educação em tempos de pandemia e trabalho remoto. Disponível em: https://sinte-sc.org.br/files/1081/caderno%20pesquisa%20saude.pdf .Acesso em: Fev. 2024.
TUOTO, E. A. "Síndrome de Burnout." In: História da MedicinaDrElvio A Tuoto(Internet). Brasil, 2007. Disponível em: <http://historyofmedicine.blogspot.com/2007/12/sndrome-de-burnout-ou-sndrome-do.html>. Acesso em: 20 de mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.