Care for university teachers and the act of care in educational practice: systematic review of the literature
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i31.14572Keywords:
Care, Teacher, University education, Educational PracticeAbstract
The article deals with a systematic literature review, with the aim of analyzing existing studies on institutional care for university professors and the care practiced by professors in their educational actions. A survey of articles and theses was carried out on the CAPES journal portal, published between 2010 and 2023, with the following search terms: care, education, higher education, university professor, quality of life, work, mental health, health teaching, teaching well-being, reception and health promotion. Studies on caring for teachers in higher education and their caring actions in practices in the Humanities area were included. The analysis was based on Historical-Cultural Psychology articulated by Vygotsky, reading the nine included studies in full, seven articles and two theses, organized into two categories: institutional care for university professors and the care exercised by university professors in their professional practice. The results show that care for university professors has been experienced through specific actions regarding quality of life at work. There was a perceived lack of studies that identify issues involved in teacher care of an institutional nature and that present educational practices in higher education as an act of care.
Downloads
References
ACOSTA-SALAZAR, D.P.; GUEVARA-RUMBOS, B. Cuidar de sí en profesores universitarios desde la perspectiva de la integralidad. Duazary , v. 15, n.3, 2018.
ALVES, L. A. Uso prolongado da voz em professoras universitárias: uma questão de saúde do trabalhador (Tese). Ribeirão Preto (SP): Universidade de São Paulo; 2011.
ASSIS, R. M.; OLIVEIRA, J. F. O campo da educação superior no Brasil: tensões e desafios. Em Aberto, Brasília, v. 36, n. 116, p. 27-42, jan/abr. 2023.
BORGES, R. F. Cuidado educativo: relações e possibilidades de uma práxis
transformadora no ensino superior. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2015.
BORGES, R. F. Rede de Significados para uma Educação Transformadora: tecendo as concepções da formação docente, filosofia e da psicologia da educação no banco de dados da ANPED nos anos 2009 a 2013 e os referenciais teóricos do cuidar. Educação Por Escrito, v. 7, n.1, p. 3–15, 2016.
ESQUIVEL, V. O cuidado: de conceito analítico a agenda política. Nueva Sociedad especial em português, 2015.
FRANÇA, T.; GODINHO, F.; PADILLA, B.; VICENTE, M.; AMÂNCIO, L.; FERNANDES, A. Articulações entre vida pessoal, familiar e profissional no contexto das instituições de ensino superior e científicas: A experiência de investigadoras e docentes durante a pandemia da Covid-19 em Portugal. Fórum Sociológico, v. 39, p. 43-52, 2021.
FONTANA, R. T.; PINHEIRO, D.A. Condições de saúde auto-referidas de professores de uma universidade regional. Rev Gaúcha Enferm., v. 31, n.2, p. 270-276, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
GALVÃO, M. C. B.; RICARTE, I. L. M. Revisão Sistemática da Literatura: conceituação, produção e publicação. LOGEION: Filosofia da informação, v. 6, n.1, p. 57-73, 2020.
GHOLAMI, K. Moral care and caring pedagogy: two dimensions of teachers’ praxis. Pedagogy, Culture & Society, v. 19, n. 1, p. 133-151, 2011.
LEMOS, J. C. Cargas psíquicas no trabalho e processos de saúde em professores universitários. (Tese). Florianópolis (SC): Universidade Federal de Santa Catarina; 2005
LOURENÇO, C. D. S.; LIMA, M. C.; NARCISO, E. R. P. Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 3, p. 691-717, nov. 2016.
MOREIRA, D. Z.; RODRIGUES, M. B. Saúde mental e trabalho docente. Estudos de Psicologia (Natal), v. 23, n. 3, p. 236-247, 2018.
MOROSINI, M. (Org). A universidade no Brasil - concepções e modelos, 2a. ed. Brasília. INEP, 2000.
MOZZATO, A. R.; MOZZATO, F. R.; SGARBOSSA, M.; AMARANTE, G. C. B. do. Rotina e saúde do professor universitário: impacto da COVID-19. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 22, n.1, p. 1848-1857, 2022.
NEME, G. G. S.; LIMONGI, J. E. O trabalho docente e a saúde do professor universitário: uma revisão sistemática. Hygeia - Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, Uberlândia, v. 16, p. 1–10, 2020.
PESSANO, C.S. Docência na Educação Superior: a importância da gestão de pessoas para a promoção do bem-estar e da qualidade de vida no trabalho à luz da psicologia positiva. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil, 2020.
PINHEIRO, F.P.H.A. et al. Trabalho Docente no Contexto da Expansão Universitária. Estud. pesqui. psicol., v. 23, n.1, p.92-114, 2023.
PRISMA GROUP. Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses. (s.l.): University of Ottawa/Oxford University. 2015. Disponível em: http://www.prismastatement.org/PRISMAStatement/ Acesso em: 03 dez. 2023.
RIBEIRO, L. H. Ambiente sonoro e a qualidade de vida vocal de professores universitários (Dissertação). Curitiba (PR): Universidade de Tuiuti do Paraná; 2015
SAMPAIO, R. F.; Mancini, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Bras Fisioter, v. 11, p.1, p. 83-89, 2007.
SANTANA, F. A. L.; NEVES, I. R. Saúde do trabalhador em educação: a gestão da saúde de professores de escolas públicas brasileiras. Saúde & Sociedade, v. 26, n.3, p. 786-797, 2017.
SEARY, K.; WILLANS, J. Pastoral Care and the Caring Teacher – Value Adding to Enabling Education. Student Success, v. 11, n.1, p. 12-21, 2020.
TANG, A. L. L.; WALKER-GLEAVES. Hong Kong university teachers’ conceptions and articulation of teachers care: towards building a model of caring pedagogy. Higher Education, v. 83, p. 503-526, 2022.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
TUNDIS, A. G. O.; MONTEIRO, J.K. Ensino superior e adoecimento docente: um estudo em uma universidade pública. Psicologia da Educação, n.46, p. 1-10, 2018.
VALADÃO JÚNIOR, V.M.; PINHAL, V.A.; SILVA, F.D.; MARTINS, R. M. As multimulheres da universidade: carreira, vida pessoal e competências docentes de professoras de programas de pós-graduação. Revista GUAL, v. 11, n.2, p. 133-155, 2018.
VASCONCELOS, I.; LIMA, R. L. Trabalho e saúde-adoecimento de docentes em universidades públicas. R. Katál., v. 24, n. 2, p. 364-374, 2021.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
ZABALZA, M. O ensino universitário: seus cenários e seus protagonistas. Porto Alegre: Artes Médicas, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.