Experiences of listening to teacher disease and suffering in front of neoliberal rationality: building policies of care and resistance
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i31.14575Keywords:
Malaise, Suffering, Teachers, State violence, Neoliberal rationalityAbstract
This article contemplates reflections on the discomfort and suffering of teachers in contemporary times, based on listening experiences within the scope of university research and extension. We present two studies, where we proposed listening spaces through interviews and written experiences, both with teachers from public educational institutions. The clinical oriented intervention research is the method that underlies the text and the discussion is based on clinical discourse analysis, which made it possible to collect significant research that intertwines, giving names to teacher discomfort and suffering, such as: silencing, helplessness, exhaustion, bureaucratization and productivity. In view of these manifestations, we understand that teacher discomfort and suffering are also produced and managed by the State and sustained by the neoliberal rationality, intrinsic to it. We insist on the creation of experiences that produce space-time, speech and shared care, without retreating in the face of the lack of alternatives that seem to impose themselves. Thus, we join the efforts to build testimonies of how this rationality and its violence are expressed in Brazilian society and in educational institutions, and our interventions echo the establishment of reception, mental health care and psychosocial support in the field of education, giving rise to resistance policies.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In:______. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas, v.1, São Paulo: Brasiliense, 2012 (1933).
CIFALI, Mireille. Conduta clínica, formação e escrita. In: L. Paquay, P. Perrenoud, M. Altet, É. Charlier (Orgs.). Formando professores profissionais: Quais as estratégias? Quais competências? Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
CONDE, Diva. Prefácio. In: SOUZA, M. P. R. de. et al. (Org.). Diretrizes Curriculares e Processos Educativos: Desafios para a formação do psicólogo escolar. Curitiba: CRV, 2020.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal / Pierre Dardot; Christian Laval ; tradução Mariana Echalar. - 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016.
DUNKER, Christian. Mal-estar, sofrimento e sintoma: uma psicopatologia do Brasil entre muros. 1.ed. São Paulo: Boitempo, 2015.
FACCI, Marilda Gonçalves Dias. et al. Uso de medicamentos ou medicalização dos professores? Uma discussão sobre as relações de trabalho e adoecimento. In: FACCI, Marilda Gonçalves Dias; URT, Sônia da Cunha (Orgs.). Precarização do trabalho, adoecimento e sofrimento do professor. Teresina: EDUFPI, 2017.
FERNANDES, Maria. Prefácio. In: FACCI, Marilda Gonçalves Dias; URT, Sônia da Cunha (Orgs.). Precarização do trabalho, adoecimento e sofrimento do professor. Teresina: EDUFPI, 2017.
FIRBIDA, Fabíola; VASCONCELOS, Mário. O desenvolvimento histórico da psicologia escolar crítica no BRASIL. Psicologia em Estudo, 23, 2018. Disponível em: <https://shorturl.at/aePX0>. Acesso em: 09 mar. 2024.
FISCHER, Mark. Realismo capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? / Mark Fisher; tradução Rodrigo Gonsalves, Jorge Adeodato, Maikel da Silveira ; [coordenação Manuela Beloni, Cauê Ameni]. - 1. ed. - São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
IANNINI, Gilson; TAVARES, Pedro Heliodoro (coord.) Cultura, sociedade, religião: O mal-estar na cultura e outros escritos. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
JACÓ-VILELA, Ana. 2023. Prefácio. In: TEO, T. (autor); TOASSA, G. (org.). Ensaios de psicologia crítica. Curitiba: CRV, 2023.
MAIA, Heribaldo. Neoliberalismo e Sofrimento Psíquico: o mal-estar nas Universidades. Recife: Ruptura, 2022.
MARINHO-ARAUJO, Claisy; ALMEIDA, Sandra. Intervenção Institucional: Possibilidades de prevenção em Psicologia Escolar. In: Psicologia Escolar: construção e consolidação da identidade profissional. 4. ed. Campinas, editora: Alínea, 2014.
MÉSZÁROS, István. A teoria da alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2006.
PEREIRA, Marcelo. A orientação clínica como questão de método à psicologia, psicanálise e educação. In: PEREIRA, M. R. (org.). A psicanálise escuta a educação: 10 Anos depois. Belo Horizonte, MG: Fino Traço/FAPEMIG, 2012.
PEREIRA, Marcelo. O nome atual do mal-estar docente. 1. ed. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2016.
ROSA, Miriam. A clínica psicanalítica em face a dimensão sociopolítica do sofrimento. São Paulo: Escuta/Fapesp.2016.
SAFATLE, Vladimir; DA SILVA JUNIOR, Nelson; DUNKER, Christian. (orgs). Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 41. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.
SOARES, Valéria Antônia Benevides Solano; MARTINS, Lígia Márcia. Relações entre sofrimento/adoecimento do professor e formação docente. In: FACCI, Marilda Gonçalves Dias; URT, Sônia da Cunha (Orgs.). Precarização do trabalho, adoecimento e sofrimento do professor. Teresina: EDUFPI, 2017.
SOUZA, Marilene. A PSICOLOGIA ESCOLAR BRASILEIRA EM UMA PERSPECTIVA CRÍTICA E A PSICOLOGIA HISTÓRICO-CULTURAL. In: BEATON, G. A.; CALEJON, L. M. C.; ELEJALDE, M. F. Enfoque histórico-cultural: problemas de las prácticas profesionales. São Paulo, SP. Terracota editora, 2017.
SOUZA, Marilene, et al. (Org.). Diretrizes Curriculares e Processos Educativos: Desafios para a formação do psicólogo escolar. Curitiba: CRV, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.