Teachers' malaise and the pandemic: a space for listening in the face of death at school
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i31.14603Keywords:
Malaise, Education, Pandemic, DeathAbstract
Pandemic times forced the school on the encounter with death. Scenes told or staged invited educators to confront the developments of this disruptive encounter. It was up to teachers to deal with the deadly effects of the Covid-19 pandemic. In the face of death, silence is usually a way out and, for educators, not knowing what to do with it in school produces discomfort, since educating presupposes a position of knowing to be sustained. Based on fragments of the speeches of early childhood educators, from the interview with the headmaster and coordinator of a public school in the mountainous region of Rio de Janeiro, we wondered whether the intensification of the malaise experienced during the pandemic period could impact on the ways of knowing how to deal with the mortal that was presented in the encounter with the children. The listening spaces occurred in the return of the face-to-face classes, at the beginning of the year 2022, in conversational circles in a research-intervention study. The possibility of putting in words what was lived in school made it possible for educators to reserve a place for death, rather than suppressing it, offering space for not knowing and doubt.
Downloads
References
AICHHORN, August. Juventud desamparada. Prefácio de Sigmund Freud. Prólogo de Hebe Tizio. España:Gedisa, 2006. pp. 9-20.
ALLOUCH, Jean. Eróticadelduelo en tiempos de la muerteseca.Buenos Aires: Cuenco de Plata, 2006.
ARENDT, Hannah. Entre passado e futuro. São Paulo: Perspectiva, 2003.
ARIÈS, Phillippe. El hombre ante la muerte.Buenos Aires: Taurus, 2011.
BENJAMIN, Walter. “Experiencia y pobreza” [1933]. In Discursos interrumpidos I.Madrid: Taurus, 1982.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria MS/GM n. 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial da União, Brasília (DF), 2020 fev. 4. Seção 1:1. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2020/prt0188_04_02_2020.html Acesso em março de 2024
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: DF, 2020a. D.O.U. de 01/06/2020, Seção 1, Pág. 32. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/despacho-de-29-de-maio-de-2020-259412931. Acesso em março de 2024
CARNEIRO, Cristiana; COUTINHO, Luciana Gageiro. Infância, adolescência e mal-estar na escolarização: estudo de casos em psicanálise e educação. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2020.
CARNEIRO, Cristiana; SCRINZI, Mariana. Malestar. (Pos)pandemia y elel retorno a lapresencialidadenelescenario escolar. SCRINZI, Mariana; LAJONQUIÈRE, Leandro; SENA, Isael (Comps.) Infancia y Educación. Aportes para interrogar los saberes expertos. (pp. 127-145). Rosario: Homo Sapiens, 2023.
COROMINAS, Joan y PASCUAL, José. Diccionario crítico etimológico, castellano e hispánico. Madrid: Gredos. 1980.
DESPRET, Vinciane. A lasalud de losmuertos. Relatos de quienesquedan. Buenos Aires: Cactus, 2021.
FREUD, Sigmund. (1905). Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. In: FREUD, Sigmund. Obras completas, vol. 6: Três ensaios sobre a teoria da sexualidade, Análise fragmentária de uma histeria (“O caso Dora”) e outros textos (1901-1905). Tradução e notas Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
FREUD, Sigmund. (1908). O escritor e a fantasia. In: FREUD, Sigmund. Obras completas, vol. 8: O delírio e os sonhos na Gradiva, Análise da fobia de um garoto de cinco anos e outros textos (1906-1909). Tradução Paulo César de Souza. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
FREUD, Sigmund. (1915). Reflexões para os tempos de guerra e morte. In: Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. V XIV. Rio de Janeiro: Imago, 1987.
FREUD, Sigmund. (1920). Além do princípio do prazer. In: FREUD, Sigmund. Obras completas, vol. 14: História de uma neurose infantil [“O homem dos lobos”], Além do princípio do prazer e outros textos (1917-1920). Tradução e notas Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
FREUD, Sigmund. ([1929] 1930) O mal-estar na civilização.In: FREUD, Sigmund. Obras completas, vol. 18: O mal-estar na civilização, novas conferências introdutórias à psicanálise e outros textos. (1930-1936). Tradução e notas Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
GRIMAL, Pierre Diccionario de mitologíagriega y romana. Buenos Aires: Paidós, 2006.
HORVILLEUR, Delphine. Vivir con nuestrosmuertos. España: Librosdel Asteroide. 2022
OBLIGADO, Clara. Todo lo que crece.Naturaleza y escritura. Madrid: Editorial Páginas de Espuma, 2023.
OMS. Coronavirus Disease (COVID-19)Situation Reports.Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports. Acesso em março de 2024
RIO DE JANEIRO. Decreto n° 46.970, de 13 de março de 2020. Dispõe sobre medidas temporárias de prevenção ao contágio e enfrentamento da propagação decorrente do novo coronavírus (COVID-19), do regime de trabalho do servidor público e contratado, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, (RJ). 13 de mar. 2020.Disponível em http://www.ioerj.com.br/portal/modules/conteudoonline/mostra_edicao.php?session=VGtSbk5VOVVaelZOZWxWMFVtdFJORTVwTURCTlJGcEVURlZKTWsxRWEzUlNSVVV5VFdwVmQwMXFRWHBOUkdNeVRWUlpNMDVFVVhkUFJFMDFUa0U5UFE9PQ== Acesso em março de 2024
SCHERER, Larissa; CARNEIRO, Cristiana. Mal-estar na escola e a aposta docente: encontros e desencontros. In: Retratos da pesquisa em psicanálise e educação. ORG.: VOLTOLINI, R.; GURSKI, R. São Paulo: Contracorrente, 2020.
SCRINZI, Mariana; RICOSSA, Ailen.Escuela Primaria: una experiencia de trabajoconlamuerteenel despertar de primavera. Inédito, 2023.
WEDEKIND, F. El despertar de la primavera: Tragedia infantil. Argentina: Letra Viva, [1891] 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.