RACISM HURTS THE BODY, THE HEAD, THE JOKE. THE TERREIRO TAKES CARE OF THE HURT THAT RACISM DOES
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12778Keywords:
terreiro child, racism, educationAbstract
The more we advance in our research with children from terreiros, the more we perceive terreiros as places where children are welcomed, especially black children. For the article we present, we gathered conversations with two black and candomblé girls. Eduarda de Souza, 9 years old and Maria Hellena Nzinga, 8 years old. Both point to the school as a space of silencing, erasures and constraints. Both identify racism as the main cause of this suffering. At the same time, both identify their terreiros as spaces of protection and strengthening for the anti-racist struggle in society and also at school.
Downloads
References
ALMEIDA,Ueberson Ribeiro,et alia. A devolutiva como exercício ético-político do pesquisar.Fractal: Revista de Psicologia, v. 30, n. 2, maio-ago. 2018
CAPUTO, Stela Guedes. “Não posso ser negra. Não posso cantar pra Ogu. Não posso ser do candomblé. Não posso nada”: infância, racismo e racismo religioso. In: HOSHINO, Thiago et alia. Direito dos povos de terreiro. Salvador: Mente Aberta, 2020.
___________________ Reparar Miúdo, Narrar Kékeré — Notas sobre nossa fotoetnopoética com Crianças de Terreiros. Revista Teias, v. 19, n. 53, Abr./Jun. 2018
____________. Educação nos terreiros— e como a escola se relaciona com crianças de candomblé. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.
CAVALLEIRO, Eliane.Do silêncio do lar ao silêncio escolar – racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. São Paulo: Humanitas, 2000.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.1, jan./jun. 2003
MATOS, Denis Alex Barboza. Sabejé: o abrigo itinerante de obaluaê, Artelogie [Online], 19 | 2023, http:/journals.openedition.org/ artelogie/.
SOUZA, Ellen Lima; CARVALHO, Alexandre Fillordi. Pensar outros possíveis entre infâncias e necropolíticas. Childhood & philosophy, Rio de janeiro, v. 17, jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.