EDUCAÇÃO E RELIGIOSIDADE: FUNDAMENTOS INTERDISCIPLINARES NA GESTÃO DE CONFLITOS INTERPESSOAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12304

Keywords:

Education, Interpersonal conflicts, Pedagogy, Psychology, Religiousness

Abstract

ABSTRACT: Religious feeling corresponds to the experience of the individual in his search for a loving fulfillment of himself, with others, with nature and with the divine mystery. When we think of the formative sense of this human, interfaces of religiosity, psychology and pedagogy send us to the delights and conflicts present in intrapersonal and relational development. Faced with this challenge, this article proposes to reflect about the human being and his interdisciplinary training in search of skills and abilities for interpersonal conflict management. The research, qualitative and bibliographic, has conceptual bases in: Edith Stein (2002, 2003, 2004, 2005, 2007); Piaget (1977, 1994); Lévinas (2010); La Taille(1999, 2009); among others. It is concluded that education and religiosity, in interdisciplinarity with Psychology and Pedagogy, can be united in the challenging process of solving interpersonal conflicts.

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Author Biographies

Jacqueline Crepaldi-Souza, PUC Minas

Doutora em Ciências da Religião – Integrante do Grupo de Pesquisa REDECLID, religião e educação da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Brasil (PUCMG).

Soraya Cristina Dias Ferreira, PUC Minas

Doutora em Ciências da Religião – Integrante do Grupo de Pesquisa REPLUDI, religião, pluralismo e diálogo da Universidade Católica de Minas Gerais, Brasil (PUC MG) e do Grupo Steiniano da UNIFESP. Membra do GT-AION/ANPEPP e do CLEROT/CRPMG.  

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Published

2023-06-28

How to Cite

Crepaldi-Souza, J., & Ferreira, S. C. D. . (2023). EDUCAÇÃO E RELIGIOSIDADE: FUNDAMENTOS INTERDISCIPLINARES NA GESTÃO DE CONFLITOS INTERPESSOAIS. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (29), 222-239. https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12304

Issue

Section

ARTIGOS - DOSSIÊ TEMÁTICO