Acoustic signal x writing information in the perception of the melody variation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/el.v7i3.1103

Keywords:

Acoustic signal, Prospodic markers, Visual information

Abstract

In this article we investigate the action of the hearing and the vision in the perception of melodic variations proceeding written words whose semantic loads reference to the attitudes of the speaks and the ways to say, considered, therefore, as prosodic markers of the writing. We accomplish perception test that consisted on the presentation of written texts synchronized speak out read of these texts without coincidence between written information and melodic variation. The results show that, for these prosodic markers, in this experimental condition, the perception of the melodic variations occur predominantly from the acoustic signal, not having interference of the written information.
KEYWORD: Acoustic signal. Prospodic markers. Visual information.

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Author Biography

Vera Pacheco, Southwest Bahia State University (Uesb/Brazil)

Vera Pacheco é Doutora em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas e Pós-doutora pela Universidade Paulista Júlio de Mesquista Filho - Araraquara. Atualmente é professora adjunto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Teoria e Análise Lingüística, atuando principalmente nos seguintes temas: análise acústica, percepção da fala e prosódia. É co-autora do livro Em Torno da Língua(gem): Questões e Análises (Edições Uesb, 2007). Entre suas publicações recentes encontram-se os artigos: Evidências do funcionamento da língua oral no texto escrito. Intersecções, v. 1, p. 1-15, 2008; e, Informações visuais e percepção prosódica: a contribuição dos sinais de pontuação. Alfa (ILCSE/UNESP), v. 52, p. 503-519, 2008.

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Published

2009-12-30

How to Cite

PACHECO, V. Acoustic signal x writing information in the perception of the melody variation. Language Studies, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 7-21, 2009. DOI: 10.22481/el.v7i3.1103. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1103. Acesso em: 22 nov. 2024.

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