The role of child-directed speech in the phonological development: the vocal triangle
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v21i1.13372Keywords:
: Child-directed speech; Language development; Prosody; Vowels.Abstract
This study is based on the perspective of Complex Adaptive Systems (THELEN; SMITH, 1994) and aims to analyze Child-directed Speech (CDS) in the phonological development of twins and non-twins learning Brazilian Portuguese (BP) from Vitória of Conquista-BA. We investigate the acoustic aspects of the vowel triangle produced by mothers in a CDS context and in a context without children. Previous literature has showed that the vocalic triangle is diferente when mothers speak English, Swedish, Russian and Chinese to their children (KUHL et al., 1997; LIU et al., 2003). Two experiments were carried out with the mothers, one in a situation of interaction with their children and the other without the children. Regarding the acoustic properties of vowels [a], [i] and [u], considering all the values analyzed, we understand that, in fact, the acoustic properties of phonetic units in CDS speech differ considerably from speech not addressed to children. Thus, our data show that, in addition to prosody alterations, caregivers alter vocalic aspects, in other words, there are also segmental marks in CDS in BP.
Downloads
References
BARBOSA, P. A.; MADUREIRA, S. Manual de fonética acústica experimental: aplicações a dados do português. São Paulo, Cortez, 2015.
BULLIO, P. C.; HILÁRIO, R. N.; BUENO, R. G.; DEL RÉ, A. Bilinguismo e referência. In: DEL RÉ, A., PAULA, L., MENDONÇA, M. C. (Org.). Explorando o discurso da criança. São Paulo: Contexto, 2014. p. 125-144.
CAGLIARI, Luiz C. Elementos de Fonética do Português Brasileiro. São Paulo: Paulistana, 2007. 194 p.
CAVALCANTE, M. C. B. Manhês: produção e percepção na aquisição da linguagem. In: AGUIAR, M. A. M.; MADEIRO, F. (Orgs.). Em-tom-ação: A Prosódia Em Perspectiva. Recife, PE: Editora Universitária UFPE, pg.170-199, 2007.
CHAN, S. Sistemas Adaptativos Complexos. ESD 83 Seminário de Pesquisa em Sistemas de Engenharia, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, 2001.
DE BOT, K.; Lowie, W.; Verspoor, M. A dynamic theory approach to second language acquisition. Bilingualism: Language and Cognition, v.10, ed. 1, p. 7 – 21, 2007.
FANT, G. Acoustic theory of speech production. The Hague: Mouton, 1960.
FERNALD, A.; KUHL, P. Acoustic determinants of infant preference for motherese speech. Infant behavior and development, v. 10, n. 3, p. 279-293, 1987.
GRATIER, M. As formas da voz: o estudo da prosódia na comunicação vocal mãe-bebê. In: LAZNIK, M. C.; COHEN, D. (Orgs.). O Bebê e seus Intérpretes: clínica e pesquisa. 1ª ed. São Paulo: Instituto Langage, pg.79-83, 2011.
KUHL, P. et al. Língua, cultura, mente, cérebro: Progresso nas fronteiras entre disciplinas. São Paulo: Paulistana Editora, 2006.
KENT, R. D.; READ, C. Análise acústica da fala. In: MEIRELES, Alexsandro (Trad.). Introdução ao estudo da acústica da fala. Cortez Editora, 2015. p.11-20.
LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/Complexity Science and Second Language Acquisition. Applied Linguistics, 18, p. 141-165, 1997.
LIU, H.; KUHL, P. K.; TSAO, F.. An association between mothers’ speech clarity and infants’ speech discrimination skills. Developmental Science, v. 6, n. 3, p. F1-F10, 2003.
MAIA, E. A. M. No reino da fala: a linguagem e seus sons. São Paulo: Ática, 1985. .
PAIVA, V.L.M.O. Modelo fractal de aquisição de línguas. In: BRUNO, F.C. (Org.) Reflexão e Prática em ensino/aprendizagem de língua estrangeira. São Paulo: Editora Clara Luz, 2005. p. 23-36
SCARPA, Ester Mirian. O lugar da holófrase nos estudos de aquisição da linguagem. Cadernos de Estudos Linguísticos, v. 51, n. 2, 2009.
SOARES, L.A.A. Escrita como prática social: a tarefa como um atrator. Linguagem e Ensino, Pelotas, v.19, n.1, p. 81-97, jan./jun., 2016.
THELEN, E.; SMITH, L. B. A Dynamic Systems Approach to the Development of Cognition and Action. Cambridge, MA: MIT Press, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.