A semiotic and pathemic analysis on covers published in the journal Meia Hora
DOI:
https://doi.org/10.22481/el.v19i3.8261Keywords:
Discourse Analysis. Semiotics. Patemization. Newspaper.Abstract
This paper aims at analysing how semiotic and linguistic elements present in Meia Hora newspaper covers are capable of causing patemizing effects in the reader. Pathos, according to Aristotle, is a means of proof derived from the emotion aroused by the speaker in the listeners. In Discourse Analysis, pathos is an effect category and emotion in speech is categorized as patemization. In this research, we aim at carrying out a qualitative analysis of patemization strategies and semiotic resources used in two cover pages of Meia Hora newspaper in order to trigger emotions in the reader. The investigation is based, above all, in Charaudeau’s and Plantin’s studies on pathos and in the works elaborated by Peirce, Santaella and Monnerat about semiotic elements. From the analysis carried out, it was found that the journalistic discourse is supported by an iconic-linguistic argument in which the visual and verbal language complement each other, to capture the attention of the target audience and to trigger emotions.
Downloads
References
AMARAL, M. Jornalismo popular. São Paulo: Contexto, 2006.
ARISTÓTELES. Retórica. Tradução de Manuel Alexandre Júnior, Paulo F. Alberto e Abel do Nascimento Pena. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 6. ed. Introdução e tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BONINI, A. Os gêneros do Jornal: o que aponta a Literatura da área de comunicação no Brasil? Linguagem em (Dis)curso. Tubarão, v.4, n.1, p.205-231, jul/dez.2003. Disponível em: <http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/263/277>
CAMPOS, L. F. Pathos: As emoções em manchetes e manchetinhas do jornal “Meia Hora”. 2020. 228 fl. Tese (Doutorado em Letras Vernáculas). Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.
CHARAUDEAU, P. Visadas discursivas, gêneros situacionais e construção textual. In: MACHADO, I. L. & MELLO, R. (org.). Gêneros: reflexões em análise do discurso. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso, Programa de Pós-Graduação em Estudos Lingüísticos, FALE/ UFMG, 2004. p. 13-41.
CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização. Tradução e adaptação de Aparecida L. Pauliukonis e Ida Lúcia Machado. São Paulo: Contexto, 2008.
CHARAUDEAU, P. A patemização na televisão como estratégia de autenticidade. In: MENDES, E. e MACHADO, I.L. (orgs.) As emoções no discurso. v. II. Campinas: Mercado das Letras, 2010, p. 23-56.
CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2015.
CHARAUDEAU, P. & MAINGUENEAU, D. Dicionário de análise do discurso. Tradução por Fabiana Komesu. São Paulo: Contexto, 2012.
COSTA, S. R. Dicionário de Gêneros Textuais. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
FARINA, M.; PEREZ, C.; BASTOS, D. Psicodinâmica das cores em comunicação. 5ª ed. São Paulo: Editora Edgar Blücher Ltda, 2006.
GOUVÊA, L. H. Um estudo das emoções em crônicas jornalísticas. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v.25, n.2, p. 903-937, 2017. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/10661/pdf>
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. 2. ed. London: Routledge, 2006.
MONNERAT, R. Imagem e cor no discurso publicitário: o sequestro do olhar. Cadernos do CNLF, vol. XIV, nº 2, t. 2, p. 1067-1077, 2010. Disponível em: <http://www.filologia.org.br/xiv_cnlf/tomo_2/1067-1077.pdf>
PEIRCE, C. S. Semiótica. 4ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
PLANTIN, C. As razões das emoções. Tradução por Emília Mendes. In: MENDES, E. & MACHADO, I. L. (Org.). As emoções no discurso. vol. 2, Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 57-80.
SANTAELLA, L. Semiótica aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
SOUZA, T. de. A análise do não verbal e os usos da imagem nos meios de comunicação. RUA – Revista do Núcleo de Desenvolvimento da Criatividade da Unicamp NUDECRI, Campinas, vol. 7, p. 65-94, 2001. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8640721/8262
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Language Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Estudos da Língua(gem) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in the journal Estudos da Língua (gem) agree with the following terms:
The journal Estudos de Língua(gem) maintains the copyrights of the contributions published. These rights include the publication of the contribution and make its content available for free through the portal.