Teacher training in Geography and the perspective of continuing training
DOI:
https://doi.org/10.22481/rg.v7.e2023.e12119Keywords:
Continuing education, Teacher training, School, Student, Teacher.Abstract
The teacher training is not something instantaneous, but something in continuous construction. In this context, this article analyzes the relationship between training and teaching practice on the school floor, given the difficulties faced and the importance of continuing education in the teaching and learning process. For this, bibliographical readings were made in order to build a previous notion about the importance of continuing education; later, the teaching experience at the Municipal School Professora Maria do Carmo Moura was visualized; and finally, the construction of a project with social impact, entitled “What are you hungry for?” was considered. This enabled teacher-student interaction, giving students the opportunity to express their needs and discuss their problems in the school community, considering possible causes and solutions.
Downloads
Metrics
References
CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acessado em 20 set. 2022.
FERRETTI, J. C. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Ensino de Humanidades. São Paulo, maio-agosto, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/RKF694QXnBFGgJ78s8Pmp5x/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 jun. 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 13ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, P. Conscientização: Teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3ª ed.; São Paulo: Centauro, 2006.
HARVEY, D. O Neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
KATUTA, A. M. Mercantilização e Financeirização da Educação Brasileira: A proposta neoliberal, o Apagão Pedagógico Gobal (APG) e as R-existências. Revista Geografia. V. 44, nº 01, 2019.
MENDONÇA, S. A Geografia e a Formação de seus Professores: O Processo Formativo dos Professores para a Educação Básica. 2013. Tese (Doutorado) – Curso de Geografia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/107258/319586.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 2 maio 2022.
PMI, Escola Municipal Profª Maria do Carmo Moura. Projeto Político Pedagógico. Itabaiana: SED, 2020.
SILVA, L. A. P.; LEITE, C. M. C. Formação continuada em geografia: diálogos sobre a carreira docente e o desenvolvimento profissional. Rev. Estudos e Pesquisas. Santa Catarina, v. 6, n. 9, maio, 2019. Disponível em: file:///D:/Documentos/Downloads/5196-21478-1-PB.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.
SILVA, L. A. P.; NETO, D. R. S. L. Perspectivas para a formação continuada em geografia: a escola como lugar central para a formação do professor. IX Fórum Nacional NEPEG de formação de professores de Geografia, 2014. Disponível em: http://nepeg.com/newnepeg/wp-content/uploads/2017/02/GT2_11_Perspectivas-para-a-forma%C3%A7%C3%A3o-continuada-em-Geografia_-a-escola-como-lugar-central-para-a-forma%C3%A7%C3%A3o-do-professor.pdf. Acesso em: 17 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 from the Geopauta Journal and the Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
Authors must retain unrestricted copyright and grant the Geopauta the first publication with the work simultaneously licensed under CC BY which allows others to share with recognition of each author's authorship in the initial publication in this Journal
Intellectual Property and Terms of Use
Geopauta adopts the Free Access policy in accordance with Open Access - OAC recommended by DOAJ and in accordance with the SciELO Criteria, under a Creative Commons CC By Attribution 4.0 International License, allowing immediate free access to the work and allowing any user to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full texts of the articles, track them for indexing, pass them as data to software or use them for any other legal purpose.
Geopauta attributes the CC BY. license. where it is allowed without restrictions:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercial. as long as they give due credit for the original creation.
Adapt — remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation.