Andragogical Education in Mozambique from the perspective of phenomenological Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v7.e2023.e12342

Keywords:

Geografia, Fenomenologia

Abstract

The experience of being part of a multidisciplinary team on an expedition to Mozambique to train an operational group of a multinational company allowed all those involved to experience the practical knowledge related to the risk perception in work activities. The team adopted the andragogic educational methodology, whose pillars are need, self-concept and previous experience of the learner; readiness and motivation to learn. From the phenomenological perspective in Geography, the phenomenon was observed during the work routine of the group, seeking the comprehension of the individuals about themselves and about their relationship with the imminent risks. The adopted methodological approach allowed the development of preventive experiences in the work environment and contributed to the reduction of accidents and the increase of safety in the work environment.

Keywords: Geography; Phenomenology; Education; Andragogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marco Antonio Silva, Universidade Federal de Alagoas -UFAL- Brasil

Post-doctorate in Education from the Federal University of Alagoas (UFAL), Doctor in Education from the Del Mar University in Chile, recognized by UFAL, Master in Education from UFAL. Postgraduate in Quality and Productivity from Fundação Vanzoline, Postgraduate in Occupational Health and Safety Management from Centro Estácio de Santa Catarina, Business Management from Fundação Getúlio Vargas. Postgraduate in Psychopedagogy and Social Inclusion from Universidades Tiradentes.

Gilcileide Rodrigues da Silva, Universidade Federal de Alagoas-UFAL-Maceió- Alagoas- Brasil

Post-Doctorate at the University of Lisbon - Portugal (2018). PhD in Geography (Human Geography) from the University of São Paulo (2010) Associate Professor at UFAL; Permanent Professor of the Graduate Program in Geography at UFAL. Experience in Education, with an emphasis on Geography Teaching-Learning; Traffic education; Ecological literacy; Educating City; Living space; Territory, Environment and health. Leader of the Directory of the Research Group: Space, Society and Culture.

References

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao /constituição.htm. Acesso em: 19 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância à Saúde. Sistema de Informação de Agravos de Notificação – Sinan. Normas e Rotinas. Brasília: Ministério da Saúde, 2022.

CHOTGUIS, José. Andragogia: Arte e ciência na aprendizagem do adulto. Disponível em www.serprofessoruniversitario.pro.br. Acesso em: 10 nov. 2022.

CORREIA, Marco Antonio. Ponderações reflexivas sobre a contribuição da fenomenologia à geografia cultural. Raega: O espaço geográfico em análise. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/7749/5511. Acesso em: set. 2021.

DE AQUINO, Carlos Tasso Eira. Como Aprender: Andragogia e as habilidades de aprendizagem, 1. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

DIVISÃO Político-administrativa de Moçambique. ISSUU, 2022. Disponível em: https://issuu.com/bureauinfopub/docs/quem_quem_30_outubro_2020_digital/s/11807890. Acesso em: set. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO José Eustáquio (org.). Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

GOLDFARB, Delia Catullo. Corpo, tempo e Envelhecimento. 1. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.

HOLZER, Werther. A geografia humanista: uma revisão. Revista Espaço e Cultura da UERJ, Rio de Janeiro, n. 3, p. 8-19, 1997. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/6142. Acesso em: set. 2022.

HUSSERL, Edmund. Meditações cartesianas: introdução à fenomenologia. Tradução de Frank de Oliveira. São Paulo: Madras, 2001.

HUSSERL, Edmund. Investigações lógicas. Investigações para a fenomenologia e a teoria do conhecimento. Rio de Janeiro, Forense, 2012.

KNOWLES, Malcolm. Aprendizagem de resultados: uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. 17. ed. Curitiba: Editora da UFPR, 2001.

MADEIRA, Vicente de Paulo Carvalho. Para falar em Andragogia: Programa Educação do Trabalhador. 2. ed. São Paulo: CNI-SESI, 1999.

MARANDOLA, Eduardo. Fenomenologia e pós-fenomenologia: alternâncias e projeções do fazer geográfico humanista na geografia contemporânea. Geograficidade: Dossiê fenomenologia e geografia. Campinas, v.3, n. 2, p.49-64, jun. 2013.

MUCCHIELI, Roger. A formação de adultos. Trad. Pucheu, Jeanne Marie Claire. São Paulo: Martins Fontes, 1981.

NOGUEIRA, Sonia Mairos. A Andragogia: que contributos para a prática educativa? Linhas: Revista do Programa de Mestrado em Educação e Cultura. 5.ed. Florianópolis, 2004.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Cultura e Psicologia. Questões sobre o desenvolvimento do Adulto. 1. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.

SILVA, Armando Corrèa da. "Fenomenologia e Geografia". Orientação, São Paulo, n. 7. São Paulo: USP Instituto de Geografia, 1986. [53-56].

SOKOLOWSKI, Robert. Introdução à fenomenologia. Cambridge university Press, Cambridge.2000.

Published

2023-05-07

How to Cite

SILVA, M. A.; SILVA, G. R. da . Andragogical Education in Mozambique from the perspective of phenomenological Geography. Geopauta, [S. l.], v. 7, p. e12342, 2023. DOI: 10.22481/rg.v7.e2023.e12342. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/12342. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles