A look at PIBID as a public educational policy in teaching training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v3i1.5377

Keywords:

Teacher Formation, Pibid , Teory and practice

Abstract

The present article has the objective of analyzing the Programa Institucional de bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) subproject of Geography, in order to understand the contributions of the program to teacher education. We sought to analyze the relationship between theory and practice and the innovations that the program provided. It was necessary to problematize the teacher training, seeking to understand the educational framework of Brazil, analyzing the transformations and the context in which they are inserted, initially starting with an analysis of educational public policies geared towards teaching. The conclusion is that the PIBID subproject of Geography contributes to the teacher formation, through the relation theory and practice of the program while maintaining a direct contact with the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Nereida Maria Santos Mafra de Benedictis, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB - BRASIL

Professora Doutora  do Departamento de Geografia

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007. ALMEIDA, J.L.V.; OLIVEIRA, E.M.; ARNONI, M.E.B.. (Orgs.) Mediação dialética na educação escolar: teoria. e prática. São Paulo: Edições Loyola, 2007. ARISTÓTELES. Política. São Paulo, SP: Martin Claret,. 2007.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Plano Nacional de Educação / Ministério da Educação e do Desporto. - Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 1998.

BRASIL. Lei nº 9.394. de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil acesso em 20 jul. de 2018.

______. Capes. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Disponível em acesso em: 02 de julh. 2019

MARQUES, Ramiro. Dicionário Breve de Pedagogia. 2ªed .2011 Disponível em: https://pedagogiaaopedaletra.com/wp- content/uploads/2011/10/Dicionario acesso em: 05 set. 2018

MELLO, Guiomar Namo de. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical. São Paulo Perspec., São Paulo , v. 14, n. 1, p. 98-110, Mar. 2000 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci-88392000000100012&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 20 jun. 2018.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. (p. 15 a 34)

SAVIANI, Dermeval, História da formação docente no Brasil: três momentos decisivos. Santa Maria, v. 30-n. 02, p. 11-26, 2005 Disponivel em <http:// www.ufsm.br/ce/revista> acesso em: 05 de agos. 2018

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TRINDADE, et al. A IMPORTÂNCIA DA PESQUISA ETNOGRÁFICA NA FORMAÇÃO DOCENTE: Conhecendo o espaço escolar e os alunos do CEAP por meio do PIBID/UESB. In: SAMPAIO, Andrecksa Viana Oliveira et al. (Org.). Geografia e História: Reflexões Sobre a Escola Básica. 1. ed. Vitória da Conquista:

Published

2019-07-26

How to Cite

NOVAES, S. S.; BENEDICTIS, N. M. S. M. . de. A look at PIBID as a public educational policy in teaching training. Geopauta, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 18-28, 2019. DOI: 10.22481/rg.v3i1.5377. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5377. Acesso em: 24 aug. 2024.