Practice and teaching techniques: alterity in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v3i2.5819

Keywords:

Teaching technique. Scholastic knowledge. Dialogue.

Abstract

This paper aims to present reflections on the practice and techniques in teaching geography, based on the work experience in the Geography Teaching Methodology subject. It also relates to the studies concerning teaching techniques by Ilma Veiga (1991), Antônia Lopes (1991), Jorcelina Azambuja and Maria de Souza (1991). The issue of alterity and autonomy during the graduation process of a geography teacher is based on the theoretical and practical conception of teaching procedures. The lecture-discussion classes, the active reading of texts, the multitasked guided study, the seminar and the workshop class, as a didactic research resource, are approached from the perspective of the meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Paulo Rodrigues dos Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC- Ilhéus - Brasil

Tiene un título en Historia de la Universidad Federal Fluminense (1977), una maestría en Geografía de la Universidad Federal de Bahía (2002) y un doctorado en Educación de la Universidad Federal de Ceará (2012). Actualmente es profesor asistente en la Universidad Estatal de Santa Cruz. Tiene experiencia en Geografía, enfocándose en la Enseñanza de Geografía.

References

ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de e BIAJONE, Jefferson. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.33, n.2, p. 281-295, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v33n2/a07v33n2.pdf Acesso em 18. 05. 2019.
ARNAY, José. Reflexões para um debate sobre a construção do conhecimento na escola: rumo a uma cultura científica escolar. Em: RODRIGO, María José; ARNAY, José (Orgs.). Conhecimento cotidiano, escolar e científico: representação e mudança. São Paulo, SP: Ática, 1998, p. 37- 68.
AZAMBUJA, Jorcelina Queiroz de; SOUZA, Maria Letícia Rocha de. O estudo de texto como técnica de ensino. Em: VEIGA,Ilma Passos A.(Org.) Técnicas de ensino: por que não? Campinas, São Paulo: Papirus, 1991.
BAKHTIN, MIKHAIL. Para uma filosofia do ato. Austin: University of Texas Press, 1993.
CAVALHEIRO, Caroline Battistello; TEIVE, Gladys Mary Ghizoni. Movimento Escolanovista - Três Olhares. EDUCERE. XI Congresso Nacional de Educação. PUC do Paraná, 2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/7135_4344.pdf Acesso em 23.03. 2019
CINEL, Nora Cecília Bocaccio. Estudo dirigido. Revista do Professor. Porto Alegre, 19(73) 31-35, jan./mar., 2003. Disponível em: https://pt.slideshare.net/SandraS3/estudo-dirigido-14628016 Acesso em 14.03.2019.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler - em três artigos que se completam.
São Paulo: Cortez Editora & Autores Associados, 1991.
GARCÍA, Eduardo. Anatureza do conhecimento escolar: transição do cotidiano para o científico ou do simples para o complexo? . Em: RODRIGO, María José; ARNAY, José (Orgs.). Conhecimento cotidiano, escolar e científico: representação e mudança. São Paulo, SP: Ática, 1998, p. 75-101.
JESUS, Edson Oliveira de. A aula expositiva dialogada como procedimento metodológico para a abordagem da temática relevo na geografia escolar. 2017. 122 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
LOPES, Antonia Osima. Aula expositiva: superando o tradicional. Em: VEIGA,Ilma Passos A.(Org.) Técnicas de ensino: por que não? Campinas, São Paulo: Papirus, 1991.
PAVIANI, Neires Maria Soldatelli e FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 77-88, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/16/15 Acesso em 18. 04. 2019.
SANTOS, Paulo Rodrigues dos. Outras palavras com outras linguagens. ENPEG, 2009.
SILVA, Onildo Araujo da. Geografia: Metodologia e técnicas de ensino. Feira de Santana: UEFS. 2004.
VEIGA, Ilma Passos A. (Org.) Técnicas de ensino: por que não? Campinas, São Paulo: Papirus, 1991.
VEIGA, Ilma Passos A. Na sala de aula: Estudo dirigido. Em: VEIGA, ILMA Passos A. (Org.) Técnicas de ensino: por que não? Campinas, São Paulo: Papirus, 1991.

Published

2019-12-01

How to Cite

SANTOS, P. R. dos. Practice and teaching techniques: alterity in the classroom. Geopauta, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 52-67, 2019. DOI: 10.22481/rg.v3i2.5819. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/5819. Acesso em: 24 aug. 2024.