Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?
DOI:
https://doi.org/10.22481/rg.v4i1.6155Keywords:
Políticas públicas de educação; Redemocratização do Brasil; Formação cidadã.Abstract
Teniendo como campo de investigación las políticas públicas en el escenario educativo esbozado después de la promulgación de la Constitución Federal en 1988, el objetivo de este texto es analizar elementos de ciudadanía en los documentos de estas políticas con el fin de percibir los avances y desafíos presentes, también, con respecto a la perspectiva de la formación ciudadana. El tema central investiga en qué medida las políticas educativas brasileñas han contribuido y/o limitado una perspectiva de la formación ciudadana. Por lo tanto, el camino metodológico implicó la interacción entre la investigación bibliográfica y documental, considerando como centralidad el análisis de los documentos de la política educativa nacional (CF, 1988; LDB, 1996; PNLD, 1985; PCN, 1998; DCN, 2013; BNCC, 2017).
Downloads
Metrics
References
ADRIÃO, Theresa. OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Quais as consequências da aquisição da Somos Educação pela Kroton? Disponível em: http://www.cartaeducacao.com.br/artigo/quais-as-consequencias-da-aquisicao-da-somos-educacao-pela-kroton/. Acesso em 18 de setembro, 2018.
BAIRRO, Gabriel Pinto de. Neoliberalismo e educação: cartelização e ação de conglomerados educacionais no PNLD. Encontro Nacional de Geógrafos. 2018, João Pessoa. Anais...João Pessoa, UFPB, 2018.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Em Foco: História, produção e memória do livro didático. Educação e Pesquisa. Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, v. 30, n 3, p. 471 – 473., set/dez, 2004.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo n. 186/2008. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da educação. Brasília, 2017.
CARVALHO, J. M. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 19. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
COPATTI, Carina. Livro didático de geografia: da produção ao uso em sala de aula. Élisée, Rev. Geo. UEG – Porangatu, v.6, n.2, p.74-93, jul./dez. 2017.
CORRÊA, Gabriel. MEIRELLES, Mariana. Eurocentrismo e colonialidade nos livros didáticos de Geografia: narrativas, hierarquias e disputas epistêmicas. In: TONINI, Ivaine et. Al. Geografia e livro didático para tecer leituras do mundo. E-book, 2. Ed. São Leopoldo: Oikos, 2019.
PINSKY, J.; PINSKY, C. B. (Org.). História da cidadania no Brasil. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2003.
SANTOS, M. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Edusp, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 from the Geopauta Journal and the Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
Authors must retain unrestricted copyright and grant the Geopauta the first publication with the work simultaneously licensed under CC BY which allows others to share with recognition of each author's authorship in the initial publication in this Journal
Intellectual Property and Terms of Use
Geopauta adopts the Free Access policy in accordance with Open Access - OAC recommended by DOAJ and in accordance with the SciELO Criteria, under a Creative Commons CC By Attribution 4.0 International License, allowing immediate free access to the work and allowing any user to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full texts of the articles, track them for indexing, pass them as data to software or use them for any other legal purpose.
Geopauta attributes the CC BY. license. where it is allowed without restrictions:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercial. as long as they give due credit for the original creation.
Adapt — remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation.