Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v4i1.6155

Palabras clave:

Políticas públicas de educação; Redemocratização do Brasil; Formação cidadã.

Resumen

Having as a field of investigation the public policies in the educational scenario outlined after the promulgation of the Federal Constitution in 1988, the objective of this text is to analyze elements of citizenship in the documents of these policies in order to perceive advances and challenges present, also, with regard to the perspective of citizen formation. The central issue investigates to what extent Brazilian educational policies have contributed and/or limited a perspective of citizen training. Therefore, the methodological path involved the interaction between bibliographic and documentary research, considering as centrality the analysis of documents of national educational policy (CF, 1988; LDB, 1996; PNLD, 1985; PCN, 1998; DCN, 2013; BNCC, 2017).

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Carina Copatti, Universidade Federal da Fronteira Sul-UFFS- Chapecó =Santa Catarina - Brasil

Profesor graduado en Geografía y Máster en Educación por la UPF. Doctorado en Educación Científica por UNIJUI. Miembro de PNPD, Universidad Federal de la Frontera Sur-UFFS- Chapecó = Santa Catarina - Brasil

Adriana Maria Andreis, Universidade Federal da Fronteira Sul- Chapecó- Brasil

Doutora em Educação na Ciências: concentração Geografia pela UNIJUUI/RS, Professora na Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Chapecó. E-mail: adriana.andreis@uffs.edu.br

Citas

ANDREIS, Adriana Maria. Ensino de Geografia: fronteiras e horizontes. Porto Alegre/RS: ComPasso, 2012.
ADRIÃO, Theresa. OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Quais as consequências da aquisição da Somos Educação pela Kroton? Disponível em: http://www.cartaeducacao.com.br/artigo/quais-as-consequencias-da-aquisicao-da-somos-educacao-pela-kroton/. Acesso em 18 de setembro, 2018.
BAIRRO, Gabriel Pinto de. Neoliberalismo e educação: cartelização e ação de conglomerados educacionais no PNLD. Encontro Nacional de Geógrafos. 2018, João Pessoa. Anais...João Pessoa, UFPB, 2018.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Em Foco: História, produção e memória do livro didático. Educação e Pesquisa. Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, v. 30, n 3, p. 471 – 473., set/dez, 2004.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo n. 186/2008. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da educação. Brasília, 2017.
CARVALHO, J. M. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 19. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
COPATTI, Carina. Livro didático de geografia: da produção ao uso em sala de aula. Élisée, Rev. Geo. UEG – Porangatu, v.6, n.2, p.74-93, jul./dez. 2017.
CORRÊA, Gabriel. MEIRELLES, Mariana. Eurocentrismo e colonialidade nos livros didáticos de Geografia: narrativas, hierarquias e disputas epistêmicas. In: TONINI, Ivaine et. Al. Geografia e livro didático para tecer leituras do mundo. E-book, 2. Ed. São Leopoldo: Oikos, 2019.
PINSKY, J.; PINSKY, C. B. (Org.). História da cidadania no Brasil. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2003.
SANTOS, M. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Edusp, 2014.

Publicado

2020-04-30

Cómo citar

COPATTI, C.; ANDREIS, A. M. Políticas públicas educacionais no Brasil pós redemocratização: percursos à cidadania?. Geopauta, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 69-91, 2020. DOI: 10.22481/rg.v4i1.6155. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/6155. Acesso em: 26 sep. 2024.

Número

Sección

Artículos de demanda continua