Educational material about soil education: from academic production to extension actions in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v5i1.7008

Keywords:

Soil education , Teaching practices, Educational material

Abstract

This article presents results of research and extension on “Education in Soils” project that consists in knowing, instrumentalizing and propagating the theme, showing new ways of studying and evaluating soil teaching, especially in basic education. It also seeks to encourage the exchange of information and experiences between teaching and research institutions. The analysis of didactic resources / materials is carried out by the students, through visits, which are monitored in the Pedology and Erosive Processes in Studies Laboratory. After the visits, questionnaires are applied to the visitors, for the purpose of evaluating the products. This time, it is possible to verify the value of the didactic resources produced, as well as the positive involvement of the research target audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cleire Lima da Costa Falcão, State University of Ceará -UECE-Ceará-Brazil

Post-doctor. Profa. Associate of the Geography Course at the State University of Ceará / UECE-.Fortress-Ceará-Brazil

José Falcão Sobrinho, Universidade Estadual Vale do Acaraú/UVA-Brasil

Pós-Doutor, Prof. Associado do Programa de Pós-Graduação em  Geografia da UVA

References

AGUIAR, J. S. Jogos para o ensino de conceitos. Campinas: Papirus, 1998.
ANTUNES, C. Novas maneiras de ensinar - novas formas de aprender. Rio de Janeiro: Artmed, 2002.
COSTA FALCÃO, C. L. Programa de Educação em Solos: conhecer, instrumentalizar e propagar. In: Extensionando: cultivando saber na escola e na Universidade. Sobral: Edições Universitárias da Universidade Estadual Vale do Acaraú, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
KISHIMOTO, M. T. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
LESPCH, I. F. Formação e Conservação dos solos. São Paulo: Oficina de Textos, 2002.
LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 1932.
LIMA, V. C. et al. Projeto solo na escola: o solo como elemento integrador do ambiente no ensino fundamental e médio. Expressa Extensão: 7: 1-6., 2002.
MUGGLER, C. C.; SOBRINHO. F. A. P; MACHADO. V. A. Educação em Solos: Princípios, Teoria e Métodos. R. Bras. Ci. Solo, 30:733-740, 2006.
ROMANATTO, M. C. O livro didático: alcances e limites. In: ENCONTRO PAULISTA DE MATEMÁTICA, 7, 2004, São Paulo. Anais... São Paulo, 2004. Disponível em: <www.sbempaulista.org.br/epem/anais/mesas.../mr19-Mauro.doc>. Acesso em: 04 set. 2010. P. 1-11.
RUELLAN, A. Pedologia e desenvolvimento: a ciência do solo ao serviço do desenvolvimento. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIA DO SOLO, 1988, Campinas. Anais... Campinas: SBCS, 1988. p. 405-414.
RUELLAN, A.; DOSSO, M. L’analyse structural de la coverture pédologique: origenes et consequences. Regards sur le sol. Paris: Foucher, 1993.
SILVA, C. S.; COSTA FALCÃO, C. L.; FALCÃO SOBRINHO, J. O estudo do solo no livro didático de Geografia. Revista Homem Espaço e Tempo, Sobral, Centro de Ciências Humanas da Universidade Estadual Vale do Acaraú, ano 2, n. 1, 2008.
VÍDEOS de Programa Solo na Escola/UFPR. Projeto Solo na Escola. Paraná: Vímeo, c2017. Disponível em: <http://vimeo.com/user8999548/videos>. Acesso em: 12 fev. 2013.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

Published

2021-03-31

How to Cite

FALCÃO, C. L. da C. . .; SOBRINHO, J. F. Educational material about soil education: from academic production to extension actions in basic education. Geopauta, [S. l.], v. 5, n. 1, p. e7008, 2021. DOI: 10.22481/rg.v5i1.7008. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/7008. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles