Education / work in the city-field relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rg.v5i2.2021.e7996

Keywords:

Education; Urban; Field; Land; Farmer.

Abstract

The urban is propagated as the space for overcoming traditionalism and poverty, while the countryside has become synonymous with backwardness and in that same context education is inserted. Thus, the objective is to analyze the city / countryside relationship from the back and forth of the peasant children to an urban full-time school) and what this mobility causes in the social reproduction of the peasant subject. In order to achieve the proposed objective, a methodological path was traced, from bibliographic research to fieldwork. From the data and information collected, it was possible to understand that the State provides schools in the countryside, but with teachers who often reproduce the mode of urban education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raimunda Aurea Dias de Sousa, Universidade de Peranmbuco- UPE- Petrolina - Brasil

Professora Associada da UPE/Campus Petrolina com titulo de Livre Docência,  pesquisadora dos grupos de pesquisa - GPECT – Grupo de Pesquisa Estado, Capital, Trabalho e as Políticas de Reordenamentos Territoriais - UFS e Grupo de Pesquisa em sociedade e Natureza no Vale do São Francisco - UPE. Professora do Colegiado de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares da UPE/Petrolina. Coordena o Centro de Estudos Agrarios - CEA na mesma Instituição. http://lattes.cnpq.br/8523758772313782

Daniel Coelho Rodrigues, Universidade de Peranmbuco- UPE- Petrolina - Brasil

Graduated in Geography and Graduating in Pedagogy at UPE/Petrolina - Specialist in Geography, Environment and History at Faculdade Futura - Master's student in Education at the Graduate Program in Teacher Training and Interdisciplinary Practices (PPGFPPI) - UPE Campus Petrolina. Effective Professor at the Municipal Secretariat of Education of Petrolina PE.

References

AMBONI, Vanderlei. Movimentos sociais na educação no campo. In: Trabalho e educação: estudos sobre o rural brasileiro. BEZERRA, Maria Cristina dos Santos;

ARROYO, Miguel Gonzalez. A escola do campo e a pesquisa do campo: metas. In: MOLINA, Mônica Castagna. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão, Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006, p. 103- 116.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. O espaço Urbano: novos escritos sobre a cidade. FFLCH, 2007, 123p.

DELGADO, Nelson Giordano. Commodities agrícolas. In: Dicionário da Educação do Campo. / Organizado por Roseli Salete Caldart, Isabel Brasil Pereira, Paulo Alentejano e Gaudêncio Frigotto. – Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

DELGADO, Guilherme C. A questão Agraria no Brasil, 1950 -2003. In: JACCOUD, Luciana (Org.). Questão social e políticas sociais no Brasil contemporâneo. Brasília: IPEA, 2005, p. 51-90.

FERNANDES, Bernardo Mançano; TARLAU, Rebecca. Razões para mudar o mundo: a educação do campo e a contribuição do PRONERA. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n° 140, p. 545-567, Jul. – Set., 2017.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Educação do Campo e Desenvolvimento Territorial Rural. Ano 14, n. 18 p. 125-135, 2011.

GÓMEZ, Jorge Ramón Montenegro; OLIVEIRA, Maria Edilara Batista de. A educação do campo no contexto do modelo de desenvolvimento rural do brasil: o principio educativo do trabalho como alternativa. Revista Pegada, São Paulo, vol. 15, n. 1, julho/2014;

KONDER, Leandro. O que é dialética. 6ª edição. São Paulo: Brasiliense, 2008.

MARQUES, Marta Inês Medeiros. Agricultura e campesinato no mundo e no Brasil: um renovado desafio à reflexão teórica. In: Campesinato e Territórios em disputas. Org. Eliane Tomiasi Paulino, João Edmilson Frabrini. 1 Ed, São Paulo: Expressão popular, 2008.

MARTINS, José de Souza. Expropriação & violência: a questão política no campo. 2 Edição. São Paulo: Editora Hucitec, 1982.

RIBEIRO, Marlene. Reforma agrária, trabalho agrícola e educação rural: desvelando conexões históricas da educação do campo. Educação e pesquisa, v. 41, n. 1, p. 79-100, jan./març. 2015.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Suely Ferreira Deslandes / Otávio Cruz Neto /. Romeu Gomes; Maria Cecília de Souza Minayo (orgs). – Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

MIRANDA, Aurora Amélia Brito de. As inter-relações campo-cidade: do modelo clássico aos novos desafios. VI Jornada Internacional de políticas públicas, São Luiz, 2013.

NETTO, José Paulo. Entrevista. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 9 n. 2, p. 333-340, jul. /out.2011.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino. Os elementos da produção camponesa. In: A agricultura camponesa no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2001. P. 55/64.

SANTOS NETO, Artur Bispo dos. Universidade, ciência e violência de classe. 1ª edição. São Paulo: Instituto Lukács, 2014.

SANTOS NETO, José Leite; SANTOS, Alessandra de Sousa dos; NASCIMENTO, Manoel Nelito Mateus. Trabalho e educação no sistema capitalista: instrumentos de efetivação da desigualdade e da dualidade na sociedade capitalista. In: Trabalho e educação: estudos sobre o rural brasileiro. José Leite dos Santos Neto; Luiz Bezerra Neto; Maria Cristina dos Santos Bezerra [Orgs.] São Carlos: Pedro e João Editores, 2017.

STEDILE, João. Pedro; FERNANDES, Bernardo Mançano. Educação. In: Brava Gente – A trajetória do MST e a luta pela terra no Brasil, São Paulo: EDITORA FUNDAÇÃO PERSEU ABRAMO, 2005, p. 73-79.

Published

2021-07-09

How to Cite

SOUSA, R. A. D. de; RODRIGUES, D. C. Education / work in the city-field relationship. Geopauta, [S. l.], v. 5, n. 2, p. e7996, 2021. DOI: 10.22481/rg.v5i2.2021.e7996. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/geo/article/view/7996. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Continuous demand articles