Landscape and field class
DOI:
https://doi.org/10.22481/rg.v6.e2022.e8929Keywords:
basic education, Landscape, Field class, Citizen trainingAbstract
This study consists of a bibliographic research on the evolution of the landscape concept in Geographic Science, the use of the landscape concept in Elementary School linked to field class, as well as an analysis of the National Common Curriculum Base, in order to verify which year of elementary school would be more appropriate to apply a landscaperelated field lesson, with a local perspective. Therefore, the main objective of the work is to highlight the importance of the field class in Basic Education, allied to the study of the landscape concept on a local scale, enabling students to perceive themselves as agents in the spaces in which they live what contributes in the teaching-learning process and also in citizen action.
Downloads
Metrics
References
BNCC, Base Nacional Comum Curricular. A Base. 2018. Brasilia, Mec 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 27 jun. 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: <https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_15.12.2016/ind.asp>. Acesso em:2 set. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 2 jul. 2020.
CALLAI, H. C. O estudo do município ou a Geografia nas séries iniciais. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et al. (org.). Geografia em sala de aula práticas e reflexões. 5. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS; Associação dos Geógrafos Brasileiros-Seção Porto Alegre, 2010. p. 77-82.
CASTRO, J. R. B. de. Atividades de campo em Geografia: diferentes (re)leituras do espaço social a partir de um recorte regional- críticas, reflexões e proposições. In: PORTUGAL, J. (org.). Educação geográfica: temas contemporâneos. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 205-220.
CLAVAL, P. A Paisagem dos Geógrafos. In: CORREA, R. L. ROSENDAHL, Z. (Org.). Paisagens, textos e identidade. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2004, p.13-74.
CONCEIÇÃO, R. N. da; PASSOS, H. dos S. O conceito de paisagem e suas dissonâncias. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPEG, 11., 2015, Presidente Prudente, SP. Anais... Presidente Prudente, SP: UFGD, 2015. Disponível em: <http://www.enanpege.ggf.br/2015/anais/>. Acesso em: 5 ago. 2019.
HOLZER, W. Uma discussão fenomenológica sobre os conceitos de paisagem
elugar, território e meio ambiente. Revista Território, Rio de Janeiro, n. 3. p. 77-85. jul./dez.1997. Disponível em: <http://www.laget.eco.br/territorio/sumario_03.htm>. Acesso em: 2 nov. 2019.
LACOSTE, Yves. A pesquisa e o trabalho de campo: um problema político para os pesquisadores, estudantes e cidadão. Boletim Paulista de Geografia: Trabalho de campo, São Paulo, n. 84, p.77-92, jul. 2006. Disponível em: <https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/boletim-paulista/issue/view/57>. Acesso em: 2 out. 2020.
LUCHIARI, M. T. D. P. A (re)significação da paisagem no período contemporâneo. In: ROSENDAHL, Z.; CORRÊA, R. L. (Orgs.). Paisagem, imaginário e espaço. São Paulo: EDUERJ, 2001. p. 9-28.
NEVES, K. F. T. V. Os trabalhos de campo no ensino de Geografia: reflexões sobre a prática docente na educação básica. Ilhéus: Editus, 2010. 139p.
OLIVEIRA, C. D. M. de; ASSIS, R. J. S. de. Travessias da aula em campo na geografia escolar: a necessidade convertida para além da fábula. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, 2009. Disponível em:<http://www.scielo.br>. Acesso em: 20 jul. 2019.
PÁDUA, L. A Geografia de Yi-Fu Tuan: essências e persistências. 2013. 208 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8135/tde-09122013-114313/pt-br.php>. Acesso em: 6 nov. 2019.
SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado, fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia. São Paulo: Hucitec, 1988. p. 21-26. Capítulo 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 from the Geopauta Journal and the Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
Authors must retain unrestricted copyright and grant the Geopauta the first publication with the work simultaneously licensed under CC BY which allows others to share with recognition of each author's authorship in the initial publication in this Journal
Intellectual Property and Terms of Use
Geopauta adopts the Free Access policy in accordance with Open Access - OAC recommended by DOAJ and in accordance with the SciELO Criteria, under a Creative Commons CC By Attribution 4.0 International License, allowing immediate free access to the work and allowing any user to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full texts of the articles, track them for indexing, pass them as data to software or use them for any other legal purpose.
Geopauta attributes the CC BY. license. where it is allowed without restrictions:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercial. as long as they give due credit for the original creation.
Adapt — remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation.