História da Geografia escolar e seus manuais: considerações a partir da Reforma Francisco Campos (1931-32)
DOI:
https://doi.org/10.22481/rg.v5i4.e2021.e9657Keywords:
Francisco Campos reform, School Geography, School culture, TextbooksAbstract
This article aims to contextualize and discuss the historical and social frameworks that involved the constitution of the school subject of Geography at the secondary education in its school textbooks in the Francisco Campos Reform (1931-32). We carry out a bibliographical and documentary research and base ourselves on the indiciary paradigm. We consider from the bibliography and the evidence that the Geography subject was characterized by a "conservative modernization" in which, despite expanding its space in the curriculum and seeking to renew its teaching, it functioned as a nationalist ideological apparatus of State and its presuppositions renovators had few practical advances, configuring a book culture.
Downloads
Metrics
References
AZEVEDO, Aroldo de. Geografia Secundária – 2ª série. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1936.
BRASIL, Ministério da Educação e Saúde Pública; Governo Provisório da República dos Estados Unidos do Brasil. DECRETO N. 21.241: Consolida as disposições sobre a organização do ensino secundário e dá outras providências, Rio de Janeiro, 4 de Abril de 1932.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, 1990. p. 177-229.
CHOPPIN, Alain. O manual escolar: uma falsa evidência histórica. Tradução: Maria Helena C. Bastos. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, v. 13, n. 27 p. 9-75, Jan/Abr 2009.
DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 185-191, maio/ago. 2009.
ESCOLANO, Agustín Benito. Sobre la construcción histórica de la manualística en España. Revista Educación y Pedagogía. Medellín: Facultad de Educación. Vol. XIII, No. 29-30, (enero-septiembre), 2001.
ESCOLANO, Agustín. El manual como texto. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 3 (69), p. 33-50, set./dez. 2012.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais – morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 2ª ed., 7ª reimpressão, 2016.
ISSLER, Bernardo. A Geografia e os Estudos Sociais. Tese (Doutorado em Geografia) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Presidente Prudente, 1973. 253f.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, 2001.
LIMA, Afonso Guerreiro. Geografia Secundária – 1ª série. Porto Alegre: Livraria Globo, 1935.
PIZZATO, Maria Dilonê. A geografia no contexto das reformas educacionais Brasileiras. Geosul, Florianópolis, v.16, n.32, p 95-137, jul./dez. 2001
ROCHA, Genylton Odilon Rêgo da. A trajetória da disciplina Geografia no currículo escolar brasileiro. (Dissertação – Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1996. 298f.
SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 2 ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2008. (Coleção Memória da Educação).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 from the Geopauta Journal and the Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
Authors must retain unrestricted copyright and grant the Geopauta the first publication with the work simultaneously licensed under CC BY which allows others to share with recognition of each author's authorship in the initial publication in this Journal
Intellectual Property and Terms of Use
Geopauta adopts the Free Access policy in accordance with Open Access - OAC recommended by DOAJ and in accordance with the SciELO Criteria, under a Creative Commons CC By Attribution 4.0 International License, allowing immediate free access to the work and allowing any user to read, download, copy, distribute, print, search or link to the full texts of the articles, track them for indexing, pass them as data to software or use them for any other legal purpose.
Geopauta attributes the CC BY. license. where it is allowed without restrictions:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercial. as long as they give due credit for the original creation.
Adapt — remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial purposes, as long as due credit is given for the original creation.