DCHI project in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i21.14675

Keywords:

Public university, Access, Permanence

Abstract

This article describes an extension activity aimed at third-year high school students in public schools in Salvador, with the aim of familiarizing them with the undergraduate courses of the Department of Human Sciences I (DCHI) of the State University of Bahia
(UNEB). The initiative also aims to provide information on admission methods, permanence
assistance programs for low-income students and other aspects related to university life. The project has already been implemented in seven public schools in different neighborhoods of
Salvador, receiving a positive response from school management and students, who showed interest in obtaining more information about access and stay at public universities, areas that are still unfamiliar to many of them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacilene Fiuza de Lima, Universidade do Estado da Bahia

https://orcid.org/0000-0026-1401-6260

Maria Alice Carvalho Sacramento, Universidade do Estado da bahia

Psicóloga, Especialista em Psicopedagogia. Técnica Universitária da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, Bahia, Brasil. E-mail: m_lice1@hotmail.com

References

ABMS. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Pesquisa de dados. 2017. Disponível em: https://abmes.org.br/ Acesso em: 12 fev. 2024.

BAHIA. Decreto Governamental no 7.22, de 20 de janeiro de 1998. Salvador, 1998.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Zahar, 1970.

BRASIL. Portal Único de Acesso ao Ensino Superior. Brasília, DF, 2024. Disponível em: https://acessounico.mec.gov.br/ Acesso em: 15 fev. 2024.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Censo Nacional de Educação. Brasília, DF, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Projeto motiva estudantes do ensino médio de escolas públicas a entrar na universidade (Projeto Salvaguarda). Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/projeto-salvaguarda Acesso em: 15 fev. 2024.

CURY, C. R. J. A educação básica no Brasil. Educação & Sociedade, v. 23, n. 80, p. 168-200, set. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Hj6wG6H4g8q4LLXBcnxRcxD/ Acesso em: 10 fev. 2024.

FERREIRA, L. E.; CALIXTO, V. L. Desigualdade educacional no Brasil é agravada pela pandemia. Lamparina, [online], Ouro Preto, 24 ago. 2021. Disponível em: https://sites.ufop.br/lamparina/blog/desigualdade-educacional-no-brasil-%C3%A9-agravada-pela-pandemia#:~:text=A%20desigualdade%20educacional%20no%20Brasil,para%20o%20ensino%20p%C3%BAblico%20e Acesso em: 10 fev. 2024.

NIEROTKA, R. L. Políticas de acesso e ações afirmativas na educação superior: a experiência da Universidade Federal da Fronteira Sul. 2015. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2015.

USP. Universidade de São Paulo. Projeto Vivendo a USP. Disponível em: https://www5.usp.br/tag/vivendo-a-usp/ Acesso em: 15 fev. 2024.

UNEB. Universidade do Estado da Bahia Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras (Forproex). Salvador, 2022.

UNEB. Universidade do Estado da Bahia. Cartilha de Curricularização da Extensão. Salvador, 2018. Disponível em: www.uneb.br Acesso em: 10 fev. 2024.

UNEB. Universidade do Estado da Bahia. Regimento Geral da UNEB. Salvador, 2012. Disponível em: www.uneb.br Acesso em: 10 fev. 2024.

WAINER, J.; MELGUIZO, T. Políticas de inclusão no ensino superior: avaliação do desempenho dos alunos baseado no Enade de 2012 a 2014. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e162807, p. 1-15, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201612162807 Acesso em: 10 fev. 2024.

ZAGO, N. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, p. 226-370, ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wVchYRqNFkssn9WqQbj9sSG/. Acesso em: nov. 2022.

Published

2024-08-21

How to Cite

de Lima, J. F., & Sacramento, M. A. C. (2024). DCHI project in schools. Revista Extensão & Cidadania, 12(21), 60-83. https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i21.14675

Issue

Section

Artigos