Theater and prison: infiltration practices of the performing arts in surveillance spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i22.15657

Keywords:

Penal abolitionism, Juvenile Detention Center, Custody and Psychiatric Treatment Hospital, Theater Pedagogy, Women's Prison

Abstract

Abstract: This text reports on work carried out by us, members of the research project Theater and Prison: infiltration practices of the Performing Arts in surveillance spaces, coordinated by Vicente Concilio. Since 2017, the proposal has articulated teaching, research and extension, providing university actions in spaces of deprivation and restriction of freedom. Based on artistic pedagogical activities, we carried out a participant research, recording these practices in drawings, dramaturgies, creative writings and articles. The main actions of the project take place in the Women's Prison of Florianópolis, at the Women's Juvenile Detention Center (CIF) and at the Custody and Psychiatric Treatment Hospital (HCTP). It is in this context that we seek to develop theater teaching methodologies; each institution with its specific needs. We reflected on their points of contact and their divergences, emphasizing our desire to build a network of research, materializing the work carried out by the group. The theatrical practices that we develop within spaces of deprivation of freedom aim to promote access to education and culture, in an attempt to build a different space, in the form of collective practices. We think about how these practices, when infiltrated in total institutions, can raise a collective thought that does not conform to the situation of incarcerated life, favoring a certain emancipation of these individuals and manifesting our link to a penal abolitionist perspective: Is it possible to think about the end of prisons through the arts?

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Author Biographies

Vicente Concilio, Universidade do Estado de Santa Catarina

Diretor Teatral e Professor da Licenciatura e da Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Coordenador do Programa de Extensão Pedagogia das Artes Cênicas e Espaços de Criação e do grupo de pesquisa Teatro e Prisão: práticas de infiltrações das Artes Cênicas em espaços de vigilância. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Amanda Dalsenter Cardoso, Universidade do Estado de Santa Catarina

Atriz e diretora. Graduanda em Licenciatura em Teatro, pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bolsista CNPq do grupo de pesquisa Teatro e Prisão: práticas de infiltrações das Artes Cênicas em espaços de vigilância. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Guilherme Augusto Nunes dos Santos, Universidade do Estado de Santa Catarina

Ator e diretor. Graduando de Licenciatura em Teatro, pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bolsista CNPq do projeto de pesquisa Teatro e Prisão: práticas de infiltrações das Artes Cênicas em espaços de vigilância. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Pedro Henrique Vieira de Souza, Universidade do Estado de Santa Catarina

Artista, Graduando de Licenciatura em Teatro, pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bolsista de extensão do programa de extensão Pedagogia das artes cênicas e processos de criação. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

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Published

2024-12-29

How to Cite

Concilio, V., Cardoso, A. D., dos Santos, G. A. N., & de Souza, P. H. V. (2024). Theater and prison: infiltration practices of the performing arts in surveillance spaces. Revista Extensão & Cidadania, 12(22), 181-195. https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i22.15657