Theater in the Pedagogical Residence Program/CAPES, UFBA and tripé: teaching, research and extension
DOI:
https://doi.org/10.22481/recuesb.v12i22.15668Keywords:
Theater pedagogy, Elementary education, Training of the artist-teacher-researcher, Teaching-research-extensionAbstract
This text briefly presents the project and experience as a guiding teacher, of the Arts/Theatre Subproject, in the Pedagogical Residency Program, RP, of the Federal University of Bahia, RP, UFBA/CAPES, in the 18 months of activities, between December 2023 to April 2024. In view of this, I intend to reflect on the proposal for artistic training as a teacher and researcher for undergraduate students in Theater through the tripod of teaching, research and extension and their relationships between the constituent agents: university, school community, residents and preceptors.
Downloads
References
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Temas Transversais Contemporâneos na BNCC: Contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília: MEC, 2019.
CABRAL, Beatriz. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec, 2006.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do teatro: Provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2006.
DUARTE JR., João-Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar, 2001.
FORPROEX. Fórum de Pró-reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Plano Nacional de Extensão Universitária. v.1) Ilhéus: Editus, 2001.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1997.
MEIRA, Marly Ribeiro Meira; PILLOTTO Silvia Sell Duarte. Arte, afeto e educação: a sensibilidade na ação pedagógica. Porto Alegre: Zouk, 2022.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
PERISSÉ, Gabriel. Estética e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
PUPO, Maria Lucia de Souza Barros. Sinais de teatro na escola. Brasília: UnB, 2006.
RUFINO, Luiz. Pedagogias das encruzilhadas. Periferia: Educação, Cultura e Comunicação. v.10, n.1, 2018.
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Extensão & Cidadania
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.