AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA E IDENTIFICAÇÃO DAS ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA VIDA ADULTA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i26.10039

Keywords:

Altas habilidades/superdotação, Adultos, Identificação, Avaliação Psicológica

Abstract

The process of identification and evaluation of the High Abilities/Giftedness is settled as a challenge of major importance in any stage of life, especially in adult life, allowing adequate referrals and interventions. Considering the relevance of the theme and the lack for national productions, this study aimed to describe and analyze an AH/S evaluation case study of an adult patient in the city of Curitiba-PR. The evaluation was composed of quantitative and qualitative psychological instruments for investigation of the giftedness, in addition to information from the family. The data showed high rate in the intelligence, memory and attention performance tests. About the emotional aspects, the evaluated shows a certain level of anxiety, low self-esteem and self-critical posture. In terms of creativity aspects, shows preference for nonconformist and transformative style. As for the AH/S profile, the evaluated revealed ability above average, engagement with the task and creativity, what corroborates the presented behaviors of giftedness in the theoretical assumptions of Renzulli (2014). The gathered data provided the evaluated with greater self-knowledge and resignification of beliefs, strengthening her self-esteem, favoring routing and directions in her personal and professional life, contributing to the development, expression and valorization of her potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Nalevaiko Rocha, PUC-Campinas

Doutoranda em Psicologia pela PUC-Campinas

Karina Inês Paludo, PUC-PR

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora da Pontifícia Universidade Católica-Paraná (PUC-PR) e Diretora Executiva do Talentos Instituto da Criança

Solange Muglia Wechsler, PUC-Campinas

Doutora em Psicologia e professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUC-Campinas.

References

ALENCAR, Eunice Maria Soriano de. Características sócio-emocionais do superdotado: questões atuais. Psicologia em Estudo [online], Maringá, v. 12, n. 2, p. 371-378, ago. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-73722007000200018. Acesso em: 27 jun. 2021.

ALENCAR, Eunice Maria Soriano de; FLEITH, Denise. Superdotados: determinantes, educação e ajustamento. 2. ed. São Paulo: EPU, 2001.

ALI, Sana; RAFI, M Mohammed. New Strategies to identifying and empowering gifted underachievers. International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE), v. 3, n. 4, p. 84-89, 2016. Disponível em: https://www.arcjournals.org/pdfs/ijhsse/v3-i4/10.pdf. Acesso em: 22 out. 2020.

ANASTASI, Anne; URBINA, Susana. Testagem psicológica. 7ª ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

APA. Standards for Educational and Psychologicl Testing. New York: American Educational Research Association, 1999.

BOCCALANDRO, Efraim Rojas. G36 teste não-verbal de inteligência: manual. São Paulo: Vetor, 2003.

BRODY, Linda. Meeting the individual educational needs of students by applying talent search principles to school settings. In: PLUCKER, Jonathan A.; RINN, Anne N.; MAKEL, Matthew C. (Eds.). From Giftedness to gifted education: reflecting theory in practice. Prufrock Press Inc: Waco, Texas, 2017. p. 43-63.

BORSA, Juliane. CONSIDERAÇÕES SOBRE O USO DO TESTE DA CASA-ÁRVORE-PESSOA - HTP. Aval. psicol., Porto Alegre , v. 9, n. 1, p. 151-154, abr. 2010.

CAMPOS, Carolina Rosa et al. Avaliação Psicológica e intervenção: um estudo de caso sobre altas habilidades/superdotação. Revista Educação Especial, Santa Maria, v.32, p. 02-12, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/39550/pdf. Acesso em: 22 out. 2020.

CARROL, John B. Human Cognitive Abilities. Cambridge University Press, 1993.

CECILIO-FERNANDES, Dario; MARIN RUEDA, Fabián Javier. Evidência de validade concorrente para o Teste de Atenção Concentrada (TEACO-FF). Psic, São Paulo , v. 8, n. 2, p. 167-174, dez. 2007.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Suplemento Especial: testes psicológicos. Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2004.

COSTA, Maria Pereira da; LUBART, Todd I. Gifted and talented children: heterogeneity and individual differences. Anales de psicología, v. 32, n. 3, p. 662-671, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.259421. Acesso em: 22 out. 2020.

FERNANDEZ, Alicia. A Inteligência aprisionada: abordagem psicopedagógica clínica da criança e sua família. Porto Alegre: Artes Medicas, 1991.

GAMA, Maria Clara Sodré S. Educação de Superdotados: teoria e prática. São Paulo: EPU, 2006.

GARDNER, Howard. Inteligência: um conceito reformulado. Rio de Janeiro: Objetiva, 2000.

HERTZOG, Nancy B. et al. Identification of strengths and talents in young children. In: PFEIFFER, Steven I.; SHAUNESSY-DEDRICK, Elizabeth; FOLEY-NICPON, Megan (Eds.). APA Handbook of Giftedness and Talent. Washington, DC: American Psychological Association, p. 301-316, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0000038-020. Acesso em: 22 out. 2020.

INTERNATIONAL TEST COMMISSION. International Test Commission Guidelines for Translating and Adapting Tests, 2010 Disponível em: http://www.intestcom.org. Acesso em: 22 out. 2020.

KAIL, Robert. Speed of information processing: Developmental change and links to intelligence. Journal of School Psychology, 38(1), p. 51–61, 2000. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/247246907_Speed_of_Information_Processing. Acesso em: 27 jun. 2021.

LEME, Irene F. Almeida de Sá; RABELO, Ivan Sant’Ana; ALVES, Gisele Aparecida da Silva. IFP-II: inventário fatorial de personalidade. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013.

MOSQUERA, Juan José Mouriño; STOBÄUS, Claus Dieter; FREITAS, Soraia Napoleão. Altas Habilidades/Superdotação: abordagem ao longo da vida. Revista Educação Especial. v. 26, n. 46, p. 401-420, maio/ago, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5371/pdf. Aceso em: 27 jun. 2021.

NORONHA, Ana Paula P. Os problemas mais graves e mais frequentes no uso dos testes psicológicos. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 135-142, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/prc/v15n1/a15v15n1.pdf. Acesso em 22 out. 2020.

OLIVEIRA, Margareth Silva; ROGONI, Maisa Santos. Figuras complexas de Rey: teste de cópia e de reprodução de memória de figuras geométricas complexas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2014

PALUDO, Karina Inês. Altas habilidades/superdotação sob a ótica do Sistema Teórico da Afetividade Ampliada: relações entre identidade e resiliência. 2014. 244f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná. Curitiba (PR), 2014. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/32046/R%20-%20D%20-%20KARINA%20INES%20PALUDO.pdf?sequence=1. Acesso em: 22 out. 2020.

PANZERI, M. V. Detección e identificación de altas capacidades intelectuales y creativas: una abordaje para el profesorado y los prefesionales de la educación y la salud. Buenos Aires: Nueva Librería, 2012.

PERLOW, Richard, JATUSSO, Mia; MOORE, D. D. Wayne. Role of verbal working memory in complex skill acquisition. Human Performance, v.10, n.3, p. 283–302, 1997. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/247502211_Role_of_Verbal_Working_Memory_in_Complex_Skill_Acquisition. Acesso em: 20 jun. 2021.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. Ser ou não ser, eis a questão: o processo de construção da identidade na pessoa com altas habilidades/superdotação adulta. 230 f. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3567/1/405524.pdf. Acesso em: 22 out. 2020.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera; FREITAS, Soraia Napoleão. Manual de Identificação de altas habilidades/superdotação. Guarapuava: Apprehendere, 2016.

PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera; FREITAS, Soraia Napoleão. A mulher com altas habilidades/superdotação: à procura de uma identidade. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 18, n. 4, p. 677-694, out.-dez., 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/qCDKrWPRqGSnZSsyRtxCCvm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 set. 2021.

PESSOTTO, Fernando; BARTHOLOMEU, Daniel. Guia prático das escalas Wechsler. São Paulo: Pearson, 2019.

PFEIFFER, Steven. Understanding success and psychological well-being of gifted kids and adolescents: Focusing on strengths of the heart. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 35, n. 3, p. 259-263, jul-set. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1982-02752018000300004. Acesso em: 22 out. 2020.

PRIMI, Ricardo. Avaliação psicológica no Brasil: fundamentos, situação atual e direções para o futuro. Psicologia: teoria e prática, Brasília, v. 35, n. esp., p. 25-35, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010237722010000. Acesso em: 22 out. 2020.

RENZULLI, Joseph. O que é esta coisa chamada Superdotação e como a desenvolvemos? uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Revista Educação, Porto Alegre, v. 52, n. 1, , p.75-81, jan-abr, 2004. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/375/272. Acesso em: 22 out. 2020.

RENZULLI, Joseph. A concepção de superdotação no modelo de três anéis: um modelo de desenvolvimento para promoção da produtividade criativa. In: VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues; KONKIEWITZ, Elisabeth Castelon (Orgs.). Altas habilidades/Superdotação, inteligência e criatividade: uma visão multidisciplinar: Campinas SP: Papirus. 2014, p. 219-264.

RUEDA, Fabián Javier Marín. Bateria Psicológica para Avaliação da Atenção – BPA. São Paulo: Vetor, 2013.

VIEIRA, Nara Joyce Wellausen. Identificação pela provisão: uma estratégia para a identificação das Altas Habilidades/Superdotação em adultos?. Revista Educação Especial (UFSM), 27(50), p. 699-712, set.-dez, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/14324/pdf. Acesso em: 20 set. 2021.

VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues. Altas habilidades/superdotação: encorajando potenciais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/altashab1.pdf. Acesso em: 22 out. 2020.

WECHSLER, David. Escala Wechsler de inteligência para crianças: WISC-IV. Manual técnico. Trad. Maria de Lourdes Duprat. 4. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013.

WECHSLER, David. WAIS-III: manual técnico. Trad. Maria Cecília Villena. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004.

WECHSLER, Solange Muglia. Estilos de Pensar e Criar: manual. Campinas: Impressão Digital do Brasil/LAMP, 2006.

WINNER, Ellen. Crianças superdotadas: mitos e realidades. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

2021-12-21

How to Cite

Rocha, K. N. ., Paludo, K. I. ., & Wechsler, S. M. . (2021). AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA E IDENTIFICAÇÃO DAS ALTAS HABILIDADES/SUPERDOTAÇÃO NA VIDA ADULTA. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (26), 215-230. https://doi.org/10.22481/aprender.i26.10039