DEPRESSION, SUICIDE AND SOCIAL SKILLS IN HIGH SCHOOL IN SCHOOLS IN CORUMBÁ AND LADÁRIO – MS.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i28.10640

Keywords:

Adolescence, Depression, Social Skills, School

Abstract

The high incidence of adolescents with depression, suicidal ideation, suicide attempt and suicide worldwide has been presented as one of the main causes of illness and disability. Multiple factors determine a student's mental health. The aim of this article is to describe indicators of depression, suicide and social skills in high school students in the school environment. The case study investigated indicators about depression, related to social skills and suicidal ideation in the school context. It was developed based on social research and the type of approach is phenomenological, it is a research that uses quantitative, qualitative and descriptive techniques through field research, carried out in the school environment. Data collection was performed using a socio-academic questionnaire and two psychological tests. In view of the survey results, it was noticed that 60% of the sample showed some indicator of depression. So, it was identified that the lower the frequency of behaviors, the greater the difficulty and the less elaborated is the repertoire of social skills of adolescents. Therefore, the school environment can be another place to develop student social skills and work with depression and suicide prevention programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Sodré Gonçalves Carneiro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Psicóloga. Pós-Graduada em Gestão de Saúde. Mestre do Programa em Pós-Graduação em Educação – Área de Concentração: Educação Social, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Políticas Públicas, Direitos Humanos, Gênero, Vulnerabilidades e Violências – NEPI/ Pantanal. Tem experiência na área de Psicologia Social, Clínica, Educacional e Avaliação Psicológica

Cláudia Araujo de Lima, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Pedagoga. Especialista em Processos Educacionais na Saúde com ênfase em Tecnologias. Mestre e Doutora em Saúde Pública. Professora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus do Pantanal - Programa de Pós-Graduação em Educação – Área de Concentração: Educação Social.  Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Políticas Públicas, Direitos Humanos, Gênero, Vulnerabilidades e Violências – NEPI/ Pantanal. Atua nas áreas de Educação e Direitos Humanos, Educação Social, Educação em Espaços não Escolares, Educação Étnico-racial, Gênero e Diversidade, Violência e Saúde.

References

BAHLS, S. C. Aspectos Clínicos da Depressão em Crianças e Adolescentes. Jornal de Pediatria, (Rio J.) vol.78, n.5, Porto Alegre set./out. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0021-75572002000500004 . Acesso em: 20 de Março de 2019.

BOTEGA, J. N, WERLANG, G.S.B, SILVA CAIS, F. C, KOTHER MACEDO, M.M. Prevenção do comportamento suicida. Revista Psico, PUCRS, v. 37, n. 3, p. 213-220, Porto Alegre, set./dez. 2006. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/revistapsico/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1442 Acesso em: 15 de agosto de 2019.

BRASIL. MS – Ministério da Saúde; ME – Ministério da Educação. Caderno do Gestor do PSE. Brasília: Ministério da Saúde, 2015. p. 68. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_gestor_pse.pdf. Acesso em: 12 de Agosto de 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Depressão: causas, sintomas, tratamentos, diagnóstico e prevenção. (2019) Disponível em: http://www.saude.gov.br/saude-de-a-z/saude-mental/depressao. Acesso em: 12 de Março de 2019.

CABALLO, V. E. Manual de Avaliação e Treinamento das Habilidades Sociais. São Paulo: Livraria Santos Editora, 2003, p. 405.

CAMPOS, J. R.; DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Depressão na Adolescência: habilidades sociais e variáveis sociodemograficas como fatores de risco/proteção Estudos e Pesquisas em Psicologia, v.4, n.2, p. 408-428, Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451844508003. Acesso em: 20 de Março de 2019.

CFP- Conselho Federal de Psicologia. O Suicídio e os Desafios para a Psicologia / Conselho Federal de Psicologia. - Brasília: CFP, 2013. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2013/12/Suicidio-FINAL-revisao61.pdf. Acesso em 14 de Julho de 2019.

CORIA-SABINI, A. M. Psicologia do Desenvolvimento. Ed. Ática, 2 ed., 1998, p. 167.

CORREIA, M. (org). Psicologia e Escola: Um parceria necessária. Ed. Alínea, 2 ed. 2009, p. 145.

CLAUDINO, J; CORDEIRO, R. ARRIAGA, M. Depressão e suporte social em adolescentes e jovens adultos. Um estudo realizado junto de adolescentes pré-universitários. Revista Millenium, Educação, Ciência e Tecnologia, Porto Alegre, n. 32, p. 11, Fev. 2006. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/8402. Acesso em: 01 de junho de 2019.

Cória-Sabini (1998

DEL PRETTE, Z. A. P. & DEL PRETTE, A. Psicologia das Habilidades Sociais: Terapia e Educação. Petrópolis: Vozes, Ed. 3. 2002, p. 210.

DEL PRETTE, Z. A. P. & DEL PRETTE, A. Relações interpessoais e habilidades sociais na educação. (2006). Texto online disponibilizado em dezembro de 2006 em: http.www.rihs.ufscar.br. Acesso em : 13/01/2020.

DEL PRETTE, Z. A. P. & DEL PRETTE, A. Psicologia das relações interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes, Ed. 7. 2008, p.231.

DEL PRETTE, Z. A. P. & DEL PRETTE, A. Inventário de Habilidades Sociais para Adolescentes (IHSA-Del Prette): Manual de aplicação e apuração e aplicação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015, p. 74.

DURKHEIM, E. O Suicídio: Estudo de Sociologia. São Paulo: Martins Fontes, 2000, p. 515.

FERREIRA, H.; CASSIOLATO, M.; GONZALEZ, R. Uma experiência de desenvolvimento metodológico para avaliação de programas: o modelo lógico do programa segundo tempo. In: UCHOA, Carlos Eduardo. Elaboração de indicadores de desempenho institucional. Brasília:

ENAP/DDG, 2013, p. 36.

GORENSTEIN, C; PANG, W.Y; ARGIMON, I.L; WERLANG, B. S. G. Manual Inventário de Depressão de Beck-II. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011, p. 156.

LAVILLE, C., DIONNE, J. A construção do saber: Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução Heloisa Monteiro e Francisco Settineri, Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999, p. 339.

MARTINS, A. G; THEOPHILO, R. C. Metodologia da investigação cientifica para as ciências sociais aplicadas. 2. Ed. São Paulo; Atlas, 2009, p. 264.

OMS – Organização Mundial da Saúde. Prevenção do Suicídio: manual para professores e educadores. Transtornos Mentais e Comportamentais. Departamento De Saúde Mental. Genebra (2000). Tradução Sabrina Stefannelo e Neury José Botega, Campinas – SP. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/66801/WHO_MNH_MBD_00.3_por.pdf;jsessionid=0240E9616E50382F4BB4F5AAEFC12AEA?sequence=5. Acesso em: 20 de Março de 2019

OMS – Organização Mundial da Saúde. Prevenção do Suicídio. Um recurso para conselheiros. (2006). Disponível em: https://www.who.int/mental_health/media/counsellors_portuguese.pdf. Acesso em: 05 de agosto de 2019.

OPAS – Organização Pan-Americana da Saúde; OMS – Organização Mundial da Saúde. Folha informativa saúde mental dos adolescentes. (2018a) Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5779:folha-informativa-saude-mental-dos-adolescentes&Itemid=839. Acesso em: Acesso em: 20 de Março de 2019

OPAS – Organização Pan-Americana da Saúde; OMS – Organização Mundial da Saúde. Folha informativa suicídio. (2018b) Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5671:folha-informativa-suicidio&Itemid=839. Acesso em: Acesso em: 20 de Março de 2019.

OPAS – Organização Pan-Americana da Saúde; OMS – Organização Mundial da Saúde. Folha informativa de Depressão. (2018c). Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5635:folha-informativa-depressao&Itemid=1095. Acesso em: Acesso em: 20 de Março de 2019

PAPALIA, E.D.; FELDMAN, D.R. Desenvolvimento Humano. Editora Artmed, 12 ed. 2013, p. 800.

RIBEIRO, S.C.K.; MEDEIROS, S.C.; COUTINHO, L. P, M.; CAROLINO; G.C.Z. Representações sociais e sofrimento psíquico de adolescentes com sintomatologia depressiva. Psicologia teoria pratica, v.14, n.3, São Paulo dez. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872012000300002.Acesso em: 08 de junho de 2019.

SAMPAIO, L. R; CAMINO, C.P.S; ROAZZI, A. Revisão de Aspectos Conceituais, Teóricos e Metodológicos da Empatia. Psicologia Ciência e Profissão, v. 29 n.2, p. 212-227, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pcp/v29n2/v29n2a02.pdf .Acesso em: 03 de abril de 2020.

SOUZA, S. G.; SANTOS, P. S. M.; SILVA, P. T. A., PERRELLI, A. G. J.; SOUGEY, B. E. Revisão de literatura sobre suicídio na infância. Ciência & Saúde Coletiva. v. 22, n. 9, setembro, 2017, p. 3099-3110. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=63052677030. Acesso em: 20 de Março de 2019.

Teixeira et al (2013),

TOMAS, A. C. T; CARVALHO, M.R. Treino Assertivo para a depressão: Uma revisão bibliográfica. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v.10, n.2, Rio de Janeiro, dez. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872014000200006. Acesso em: 03 de Abril de 2020.

Published

2022-12-31

How to Cite

Carneiro, D. S. G., & Araujo de Lima, C. . (2022). DEPRESSION, SUICIDE AND SOCIAL SKILLS IN HIGH SCHOOL IN SCHOOLS IN CORUMBÁ AND LADÁRIO – MS. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (28), 215-232. https://doi.org/10.22481/aprender.i28.10640