LINKS AND PROPOSALS FOR THINKING ABOUT EDUCATION IN SPACES OF RESTRICTION AND DEPRIVATION OF LIBERTY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i28.11541

Keywords:

Education, Restriction and Deprivation of Liberty, Socio-education

Abstract

The article presents conceptions of education, school and non-school education, education in and from prison, and socio-education, correlated to the phenomenon of restriction and deprivation of liberty (RDL) of young people and adults, from a liberating perspective. It is based in the Freirian perspective of society and education, in which both are opposed to the oppression of the popular classes caused by social inequalities. In this perspective, we bring socio-education as the creator of spaces and events organically located in the world, with concrete activities for the formation of the being in the present time, aiming at the continuity of life in a constant possibility of being more. The conceptions presented here allow us to think about the group of all Brazilians and their rights, including people in RDL.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elenice Onofre, Universidade Federal de São Carlos

Doutora em Educação pela Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara. Docente do PPGE e Coordenadora do Núcleo de Investigação e Práticas Educativas para os espaços de restrição e privação de liberdade – EduCárceres/UFSCar.

Edla Caldas, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas

References

ARROYO, Miguel G. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, edição do Kindle, 2017.

COSTA, Antonio C. G da. Aventura pedagógica: caminhos e descaminhos de uma ação educativa. Belo Horizonte: Modus Faciendi, 1999.

_____, Antonio C. G da. Pedagogia da presença: da solidão ao encontro. Belo Horizonte: Modus Faciendi, 2001.

BRANDÃO, Carlos R. Qualidade de vida, vida de qualidade e qualidade da vida. In: BRANDÃO, Carlos. A Canção das Sete Cores: educando para a paz. São Paulo: Editora Contexto, 2005. p. 29-72.

CUNHA, Manuela I. O tempo insuspenso, uma apropriação a duas percepções carcerais da temporalidade. In: ARAÚJO, Emilia; DUARTE, Ana M.; Ribeiro, Rita (orgs). O tempo, as culturas e as instituições: por uma abordagem sociológica do tempo. Lisboa: Edições Colibri, 2008, p. 91-104.

DE MAEYER, M. A educação na prisão não é uma mera atividade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.38, n.1, p. 33-49, jan./mar. 2013.

FALKEMBACH, Elza M. F. Sistematização, uma arte de ampliar cabeças. In: LIMA, Denise; FALKEMBACH, Elza M. F.; DUTRA, Mara V. (Orgs.). Arte de ampliar cabeças: uma leitura transversal das sistematizações do PDA. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2006. p. 1-19.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

______. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

_____, Paulo. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

_____, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

_____, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FIORI, Ernani M. Educação libertadora. In: FIORI, Ernani (org.). Textos escolhidos, v. II. Educação e Política. Porto Alegre: L&PM, 1991. p. 83-95.

JULIÃO, Elionaldo F. A escola na ou da prisão? Educação, Escolarização e Trabalho em prisões – apontamentos teóricos e reflexões do cotidiano. Cadernos CEDES, Campinas, v. 36, n. 98, p. 25-42, jan./abr., 2016.

MATTOSO, Kátia M. de Q. Bahia século XIX: uma província no Império. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1992.

ONOFRE, Elenice M. C. A prisão: instituição educativa? Cadernos CEDES, Campinas, v. 36, n. 98, p. 43-59, 2016.

_______, Elenice. M. Políticas de formação de educadores para os espaços de restrição e de privação de liberdade. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 7, p. 137-158, 2013.

RESENDE, Selmo Haroldo. A vida na prisão: histórias de objetivação e sujeição na educação do condenado. In: LOURENÇO, Arlindo; ONOFRE, Elenice M. C. O espaço da prisão e suas práticas educativas. São Carlos: EdUFSCar, 2011, p. 49-80.

SILVA, Petronilha B. G. Aprender a conduzir a própria vida: dimensões do educar-se entre afrodescendentes e africanos. In: BARBOSA, Lúcia M. de A.; SILVA, Petronilha B. G; SILVÉRIO, Valter B. De preto a afro-descendente: trajetos de pesquisa sobre relações étnico-raciais no Brasil. São Carlos: EdUFSCar, 2010. p. 181-197.

SOUSA, Antonio Rodrigues. Educação nas prisões: o desenvolvimento de competências para o exercício da liberdade. In: LOURENÇO, Arlindo; ONOFRE, Elenice M. C. O espaço da prisão e suas práticas educativas. São Carlos: EdUFSCar, 2011, p. 223 – 244.

Published

2022-12-31

How to Cite

Onofre, E. ., & Caldas, E. (2022). LINKS AND PROPOSALS FOR THINKING ABOUT EDUCATION IN SPACES OF RESTRICTION AND DEPRIVATION OF LIBERTY. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (28), 11-22. https://doi.org/10.22481/aprender.i28.11541