PRISON SYSTEMS AND EDUCATION OF YOUNG ADULTS IN THE CONTEXT OF IMPRISONMENT IN PORTUGAL
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i28.11565Keywords:
Prisons, Education, Young adults, Virtual campusAbstract
The access to knowledge, namely through education and training, as an agent of social and digital inclusion is on the list of priorities of several international organisms and the concern with minority groups, such as the prison population, is an unavoidable reality. In this respect, the literature has also been clear in demonstrating how education is crucial in meeting the needs of those on the edge of social exclusion, at risk and vulnerable. This will be a way to increase social justice and reduce discrimination by attending education and training courses. This text seeks to make a brief historical revisitation of the educational activity in prisons in Portugal, with special emphasis on the recent initiative developed by the Portuguese Open University, in partnership with the General Directorate of Reinsertion and Prison Services, related to the creation of the Educonline@pris Virtual Campus, which is an academy for training and digital education. Pedagogically based on the model of this institution, we also present the design of a training program that will be developed in a Portuguese prison for young adult inmates in the area of skills and digital citizenship.
Downloads
References
ALVIM, F. O problema da reinserção social nos delinquentes. In J. Figueiredo (Coord.), Cidadão Delinquente: Reinserção Social?. Lisboa: Instituto de Reinserção Social, 1983.
CAMPOS, S. Sistemas Prisionais Europeus. Tese de Mestrado. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Direito, 2015.
CANNAT, P. La Prison-École. Paris: Librairie du Recueil Sirey, 1955.
COMITÉ DE MINISTROS DO CONSELHO DA EUROPA. Recomendação (89) 12, de 13 de outubro, 1989.
COUNCIL OF EUROPE. Recommendation of the Committee of Ministers to member states on the European Prison Rules, 2011. Disponível em: https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=955747. [julho, 2022]
FERNANDES, C. O Ensino em Meio Prisional e as Expectativas Futuras de Reinserção Social dos Reclusos. Dissertação de Mestrado. Covilhã: Departamento de Psicologia e Educação, Universidade da Beira Interior, 2010.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir. 32.ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1975.
GABRIEL, D. (De) Formação de Adultos em Contexto Prisional: Um Contributo. Dissertação de Mestrado. Porto: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, 2007.
GRALHA, O. A escola: uma estratégia de intervenção. Prisões em Revista, v. 1, n. 4, p. 20-21, 1997.
LEITE, C. Escola na prisão: Dupla disciplinação? Libertação? Estudo de um caso. Dissertação de Mestrado. Braga: Universidade do Minho, 1989.
MINISTÉRIO DA JUSTIÇA. Estabelecimento Prisional de Leiria (Jovens), 2018. Disponível em https://justica.gov.pt. Acesso em julho de 2022.
MINISTÉRIO DA JUSTIÇA [s.d.] Portugal I - A Prisão Escola de Leiria. Direcção-Geral dos Serviços Prisionais.
RECOMENDAÇÃO N.º R(89)12 SOBRE EDUCAÇÃO NAS PRISÕES. Adotada pelo Comité de Ministros dos Estados Membros do Conselho da Europa em 13 de outubro de 1989 (429ª Reunião de Delegados dos Ministros). Disponível em: https://www.epea.org/portfolio/recomendacao-n-o-r8912/. [julho, 2022]
RIBEIRO, M. O Sistema. In G. Amaral (Coord.). Justiça e delinquência. Porto: Fronteira do Caos, 2009.
RODRIGUES, A. M. Polémica actual sobre o pensamento da reinserção social. In J. Figueiredo (Coord.), Cidadão delinquente: reinserção social? Lisboa: Instituto de Reinserção Social, 1983.
SANTOS, B. S. A Reinserção Social dos Reclusos: Um contributo para o debate sobre a reforma do sistema prisional. Observatório Permanente da Justiça Portuguesa, Centro de Estudos Sociais, Faculdade de Economia, Universidade de Coimbra, 2003.
SEABRA, H. R. Breves notas sobre a punição do crime, segundo o novo código penal. In J. Figueiredo (Coord.), Cidadão delinquente: reinserção social? Lisboa: Instituto de Reinserção Social, 1983.
SILVA, H. R. Sistema psiquiátrico e sistema penitenciário. Temas Penitenciários, 5. Lisboa: Direcção Geral dos Serviços Prisionais, 1998.
SILVA, S., MOREIRA, J., & ALCOFORADO, L. Educação Digital no ensino superior em Portugal em contexto de reclusão: o campus virtual Educonline@pris. EccoS – Revista Científica, n. 51, e16256, 2019. doi:https://doi.org/10.5585/eccos.n51.16256
TSCHARF, C. (2009). Educação e formação de adultos em prisões portuguesas. Dissertação de Mestrado. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2009.
VIEIRA, H. Prisões: da intervenção institucional à desinstitucionalização das intervenções. Temas Penitenciários, v. III n. 1 e 2, p. 35-41, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.