EDUCAÇÃO EM RELIGIOSIDADE: DESAFIOS E PERSPECTIVAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12248

Keywords:

Religiosidade

Abstract

The objective of this article is to present challenges and perspectives that arise for an education in religiosity in the context of basic education. The term religiosity is understood and assumed here as a condition of the human being, in the anthropological aspect, which is why it is based on studies and analyzes of different social sciences. We took as a reference, for an understanding of religiosity, studies of the Psychology of human development, having as a parameter the personal and moral development in Kohlberg, and the development of religiosity in Fowler. We raise relevance for a school curriculum that has as object of knowledge the “religious knowledge” proposed by the National Common Curricular Base (BNCC), and we propose, therefore, an education in religiosity from the anthropological condition of the human being. The purpose of an education in religiosity is to contribute to the perception of the human being in its complex totality and, in this respect, to lead the student to learn about the meaning of hope that guides life, understanding himself in the world, the constitute oneself in alterity and to know how to interpret phenomena underlying cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia de Itoz, IPFER - Instituto de Pesquisa e Formação de Educação e Religião

Mestre em Educação, PUC/SP. Graduação em Filosofia, Faculdades Associadas do Ipiranga-FAI e Teologia, Faculdade Assumpção-PUC/SP. Pesquisadora do Instituto de Pesquisa e Formação, Educação e Religião (IPFER); Coordenadora de Ensino Religioso e Pastoral Escolar no Colégio Emilie de Villeneuve/SP.

References

ANJOS, Márcio Fabri. Bioética en clave de libertad y liberación, p. 92-101, In: PFEIFFER, M. L.; MANCHOLA-CASTILLO, C. (Orgs.) Manual de educaciónen bioética fundamentar la bioética: conocimientos, valores y visiones desde américa latina y el caribe volumen 2, México: UNESCO, 2022.

ANJOS, Márcio Fabri. Interesses Religiosos da Política e Interesses Políticos da Religião, p. 157-185, In: ANJOS, M.F.; ZACHARIAS, R. (Orgs.). Ética entre Poder e Autoridade. Perspectivas de teologia cristã. Aparecida: Santuário, 2019.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 1995.

COSTELLA, Domenico. O fundamento epistemológico do Ensino Religioso. Curitiba: Champagnat, 2004.

CRAPANZANO, Vincent. Imaginative horizons - an essay in literary-philosophical anthropology. Chicago/London: The University of Chicago Press, 2004.

DE SOUZA, Robson da Costa et al. Discursos e práticas fundamentalistas na Igreja Presbiteriana do Brasil (2002-2008) – Uma análise de pretensa posição de equidistância dos extremos fundamentalistas e liberais. Dissertação (Dissertação em Ciências da Religião) – São Bernardo do Campo: UNIMESP, 2009.

ELIA, Luciano. O conceito de Sujeito. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, Brasil, 2010.

FOWLER, James William. Estágios da fé: psicologia do desenvolvimento humano e busca de sentido. São Leopoldo: Sinodal, 1992.

FREIRE, Paulo. Entrevista com Paulo Freire: a educação neste fim de século. In: GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 2004.

HEFNER, Philip. A Religião no contexto da cultura, teologia e ética global. REVER, Revista de Estudos da Religião. PUC: São Paulo, nº 2, pp. 68-82, 2007. ISSN 1677-1222

HENNING Martha Caroline e MORÉ, Carmen Leontina Ojeda Ocampo. Religião e Psicologia: análise das interfaces temáticas. REVER, Revista de Estudos da Religião. PUC: São Paulo, dezembro 2009, pp. 84-114. ISSN 1677-1222.

KAHN, Axel, LECOURT, Dominique. Bioética e Liberdade. São Paulo: Ideias e Letras, 2007 (Bioethique e Liberte. 2004 Presses Universitaires de France).

KOHLBERG, Lawrence. Essays on moral development. Vol 1. San Francisco: Harper and Row., 1981.

KOHLBERG, Lawrence. Psicología del desarrollo moral. Bilbao Spain: Desclée de Brouwer, 1992.

MEC, Ministério da Educação e Cultura. BNCC - Base Nacional Comum. Em: domainpublic.files.wordpress.com/2022/02/bncc-completa.pdf. Acesso em: 10.02.2023.

OTTO, Rudolf. O Sagrado. Lisboa: Edições 70, 1992.

PIERUCCI, Antônio Flávio. Secularização em Max Weber: da contemporânea serventia de voltarmos a acessar aquele velho sentido. Revista brasileira de ciências sociais, São Paulo, v. 13, n. 37, pp. 43-73, jun. 1998. DOI: 10.1590/s0102-69091998000200003

RANQUETAT JR, Cesar Alberto. Laicidade, laicismo e secularização: definindo e esclarecendo conceitos. Revista Sociais e Humanas, Santa Maria/RS, v. 21, n. 1, pp. 67-75, 2008. ISSN 2317-1758.

SCHIAVO, Luigi. Conceitos e interpretações da religião. In: LAGO, Lorenzo; REIMER, Haroldo; SILVA, Valmor da (Organizadores). O Sagrado e as construções de mundo. Roteiro para as aulas de introdução à teologia na Universidade, Goiânia: UCG/UNIVERSA, pp. 63-78, 2007. ISBN: 9798571032254

SENGL, Carla Schubert. “Religião e Autoconhecimento”. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2000.

VERGOTE, Antoine. “Reflexões”. In: PAIVA, G.J. (org.). Entre necessidade e desejo: diálogos da psicologia com a religião. São Paulo: Loyola, pp. 9-24, 2001.

Published

2023-06-28

How to Cite

Itoz, S. de. (2023). EDUCAÇÃO EM RELIGIOSIDADE: DESAFIOS E PERSPECTIVAS. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (29), 184-196. https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12248

Issue

Section

ARTIGOS - DOSSIÊ TEMÁTICO