RELIGIOUS EDUCATION AS A PROPOSAL FOR INTERCULTURAL EDUCATION AND POSSIBILITIES TO COMBAT RELIGIOUS INTOLERANCE IN BAIXADA FLUMINENSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12251

Keywords:

Intercultural education, Religious education, Baixada Fluminense, Religious tolerance, Culture of peace

Abstract

ABSTRACT: Among several challenged sectors, Basic Education, offered by municipal and state public schools, can be urged to play a key role in combating all forms of discrimination and intolerance, contributing in a fundamental way to the construction of a culture of peace and particularly in Baixada Fluminense, in the state of Rio de Janeiro, a scenario of multiple needs and political and social challenges. But, what kind of education and educational practice would one have in mind for this purpose? Would there be an area of knowledge and/or curricular component that would make this construction possible? The understanding of this article is that education practiced in an intercultural perspective, as recommended by the National Common Curricular Base (NCCB) in relation to the Area of Knowledge and Curriculum Component of Religious Education, would serve this purpose together with the public education networks in the region. Teaching based on the democratic principle, tolerance and citizen awareness in the context of Baixada Fluminense.

KEYWORDS: Intercultural education. Religious education. Baixada Fluminense. Religious tolerance. Culture of peace.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gerson Lourenço Pereira, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO CULTURA E TURISMO DE SÃO JOÃO DE MERITI

Doutor em Teologia pela PUC-Rio, Professor da Rede de Educação de São João de Meriti e Coordenador do departamento Meriti Educando para Igualdade Racial e Diversidade (MEPIRD) da Secretaria Municipal de Educação, Cultura e Turismo (SEMECULT).

References

Referências

ÂNGELO, F.N.P. Os dez anos da lei nº 11.645/2008: avanços e desafios. In: Cadernos Cedes, Campinas, v. 39 n. 109, p. 357-378, set.-dez., 2019, p. 357-378.

ASSEMBLEIA GERAL DA ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris, 1948.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e giro decolonial. In: Revista Brasileira de Ciência Política, no11. Brasília, maio - agosto de 2013, pp. 89-117.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2001.

BITTENCOURT FILHO, José. Matriz Religiosa Brasileira: religiosidade e mudança social. Petrópolis/Rio de Janeiro: Vozes/KOINONIA, 2003.

________________. Matriz e matrizes constantes no pluralismo religioso. In: PASSOS, João Décio (org). Movimentos do Espírito: matrizes, afinidades e territórios pentecostais. São Paulo: Paulinas, 2005. P. 19-45.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (LDB). Senado Federal: Brasília, DF, 2005.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – PCNs, p. 29-30, 2001.

CANDAU, Vera Maria. Abecedário de educação e interculturalidade (verbete: Homogeneização cultural). https://www.youtube.com/watch?v=0OWPYJUaT10&t=372s , 2017.

_____________ (org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

CARON, Lurdes; MARTINS FILHO, Lourival José. Ensino Religioso: uma história em construção. In: SILVEIRA, Emerson; JUNQUEIRA, Sérgio (Orgs.). O ensino religioso na BNCC: teoria e prática para o Ensino Fundamental. Petrópolis: Vozes, 2020. P. 15-39.

CORTELLA, M. S. Qual é a tua obra? Inquietações propositivas sobre gestão, liderança e ética. 21ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

DAMATTA, Roberto. Carnaval, Malandros e Heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 3º edição, Rio de Janeiro: ZAHAR, 1981.

__________. O que faz o brasil, Brasil? 9ª ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

DINIZ, Fábio G. M. Alteridade e empatia: novos paradigmas para as humanidades no século XXI?. In: Cadernos de Campo: Revista de Ciências Sociais, UNESP, vol. 19, 2015, p.199-215.

ESTADO DE MINAS. Polícia prende 'Bonde de Jesus' que atacava terreiros de umbanda e candomblé: a nova face da intolerância religiosa é traficante e evangélica. In:https://www.em.com.br/app/noticia/nacional/2019/08/18/interna_nacional,1078089/policia-prende-bonde-de-jesus-que-atacava-terreiros-de-umbanda-e-can.shtml (Acesso em: 16/03/2023).

FLEURI, Reinaldo Matias. Interculturalidade, educação e desafios contemporâneos: diversidade religiosa, decolonialidade e construção da cidadania. In: POZZER, A; PALHETA, F; PIOVEZANA, L; Maria José Torres HOLMES, M.J.T. (Orgs.) Ensino religioso na educação básica: fundamentos epistemológicos e curriculares. Florianópolis: Saberes em Diálogo, 2015. p. 35-51.

FÓRUM PERMANENTE DO ENSINO RELIGIOSO. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Religioso. 2. ed. São Paulo: AM Edições, 1997.

FREIRE, PAULO. Educação como prática da liberdade. 14ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

________. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados/ Cortez, 1989. (Coleção polêmicas do nosso tempo, vol. 4)

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. RJ: DP&A, 1999.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. Rio de Janeiro, 1978.

LAURENTINO, Eliana. Cultura afro-brasileira na Baixada Fluminense: pesquisa e ensino. In: Revista Periferia: v.6 n.1, p. 62-74, Jan./Jun. 2014.

LEANDRO, Marcos Eduardo; SANFILIPPO, Lúcio Bernard. Deus e o diabo na prateleira do mercado: reflexões e narrativas de um racismo religioso vigente. In: Revista Periferia, v.10, n.1, p. 89 - 99, Jan./Jun. 2018.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais-projetos globais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

MINISTÉRIO DOS DIREITOS HUMANOS E CIDADANIA. Combate à intolerância e ao racismo religioso são pautas prioritárias do MDH. In: https://www.gov.br/mdh/pt-br/noticias_seppir/noticias/2017/10-outubro/combate-a-intolerancia-e-ao-racismo-religioso-sao-pautas-prioritarias-do-mdh-3 (Acesso em: 16/03/2023).

PASSOS, João Décio. Ensino Religioso: construção de uma proposta. São Paulo: Paulinas, 2007.

PEREIRA, Gerson L. Luzes da espiritualidade teresiana para o diálogo ecumênico e inter-religioso atual. In: PEDROSA-PÁDUA, Lúcia; e CAMPOS, Mônica Baptista. Santa Teresa: mística para o nosso tempo. Rio de Janeiro: PUC-Rio/Reflexão, 2011. Pp. 203-225.

PEREIRA, R. C. M. Cultura, educação e identidades em tempo de globalização. In: Revista Teias – ProPED/UERJ, v. 10, n. 19, 2009.

QUIJANO, Aníbal. Cuestiones y horizontes. Buenos Aires: Clasco, 2016.

RELATÓRIO SOBRE INTOLERÂNCIA E VIOLÊNCIA RELIGIOSA NO BRASIL (2011- 2015): resultados preliminares / Ministério das Mulheres, da Igualdade Racial, da Juventude e dos Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial de Direitos Humanos, SDH/PR, 2016.

RIBEIRO, C. Pluralismo e libertação. São Paulo: Paulinas, 2008.

________; ARAGÃO, G.; PANASSIEWICZ, R. (Org.) Dicionário do pluralismo religioso. São Paulo: Recriar, 2020.

RIBEIRO, Darcy. O Povo Brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

RIO DE JANEIRO. Lei 3.459, de 14 de setembro de 2000. Assembleia Legislativa Estadual.

RODRIGUES, Elisa. Ensino religioso: uma proposta reflexiva. Belo Horizonte: Senso, 2021.

RUSSO, Kelly; ALMEIDA, Alessandra. Yalorixás e educação: discutindo o Ensino Religioso nas escolas. In: Cadernos de Pesquisa v.46 n.160 p.466-483 abr./jun. 2016.

SACAVINO, S. Interculturalidade e práticas pedagógicas: construindo caminhos. In: CANDAU, Vera Maria. Pedagogias Decoloniais e Interculturalidade: insurgências. Ed. Novaamerica e Apoena, 2020. P. 35-48.

SACAVINO, Susana. Educação em direitos humanos. Pedagogias desde o Sul. Rio de Janeiro: Novamerica - 7 Letras, 2013.

SANTOS, Boaventura Sousa. Una epistemología del Sur. México: siglo XXI, 2009.

SILVA, A. A.; DINIZ, M. D. C. ; SILVA JUNIOR, J. W. A importância de educar na pluralidade cultural: desconstruindo preconceitos. In: Anais VI CONEDU, 2019.

SILVA, Rita de Cássia de Oliveira. Por uma didática intercultural: trabalhando com brechas decoloniais. In: CANDAU, Vera Maria. Pedagogias Decoloniais e Interculturalidade: insurgências. Ed. Novaamerica e Apoena, 2020. P. 204-214.

SOUZA, Renal Arjona de; SOUZA, Nádia Maria Pereira de. A luta pela educação na Baixada Fluminense-RJ: o contexto de expansão do Ensino Superior. In: COLÓQUIO – Revista do Desenvolvimento Regional - Faccat - Taquara/RS - v. 15, n. 1, jan./jun. 2018. P. 175-193.

STRÖHER, Marga Janete. Interculturalidade e espiritualidade. In: RIBEIRO, C; ARAGÃO, G.; PANASSIEWICZ, R. (Org.) Dicionário do pluralismo religioso. São Paulo: Recriar, 2020. p. 111-118.

TEIXEIRA, Faustino. Ciências da religião e “ensino religioso”. In: SENA, Luzia. Ensino religioso e formação docente: ciências da religião e ensino religioso em diálogo. São Paulo: Paulinas, 2007. P.63-77.

TUBINO, F. Lineamientos para eltratamiento de lainterculturalidad em el sistema educativo peruano. Lima: mimeo, 2005.

VELHO, Gilberto; CASTRO, Eduardo Viveiros de. O conceito de cultura e o estudo das sociedades complexas: uma perpectiva antropológica. Artefato: Jornal da Cultura. Rio de Janeiro: Conselho Estadual da Cultura, n.1, jan. 1978. P. 1-12.

VERDUGO, M.V.S. Diversidade e ensino religioso. In: JUNQUEIRA, S.R.A.; BRADENBURG, L.E.; KLEIN, R. (Orgs). Compêndio do ensino religioso. São Leopoldo: Sinodal; Petrópolis: Vozes, 2017. p.343-350.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica/pedagogia de-colonial. In: Memorias del Seminário Internacional Diversidad, Interculturalidad y Construcción de Ciudad. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2007.

WIRTH, L.E. Religião e epistemologias pós-coloniais. In: PASSOS, J.D.; USARSKI, F. (Orgs.) Compêndio de ciência da religião. São Paulo: Paulus; Paulinas, 2013. P. 129-142.

Published

2023-06-28

How to Cite

Pereira, G. L. (2023). RELIGIOUS EDUCATION AS A PROPOSAL FOR INTERCULTURAL EDUCATION AND POSSIBILITIES TO COMBAT RELIGIOUS INTOLERANCE IN BAIXADA FLUMINENSE. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (29), 79-94. https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12251

Issue

Section

ARTIGOS - DOSSIÊ TEMÁTICO