HACIA UNA EDUCACIÓN RELIGIOSA INTERCULTURAL. NOTAS ECHUSÍACAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12334

Keywords:

Social parasitism, Echusíaco, Religious Education, Law 10.639/2003, Afro-Brazilian religions

Abstract

While interculturality in schools is an urgent need in Brazil, intercultural education does not seem to have adequate importance. This is what we can see when we look at Brazilian education, which is still asleep in a colonial dream. However, the historical struggle of marginalized sectors of society against colonial oppression, such as the black movement, has achieved some success. Laws 10639/2003, 12.711/2012 and the fact that Brazilian Religious Education has interculturality as its theoretical and pedagogical foundation demonstrate this. This article aims, from an echusiac perspective and focusing on Afro-Brazilian culture, to reflect and discuss interculturality in education in Brazil, especially R eligious Education, and to reinforce its urgency as a field that allows openings for a liberating interculturality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristina Borges, Universidade Estadual de Montes Claros

Dra. em Ciências da Religião pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora da Universidade Estadual de Montes Claros. Tutora do Programa de Educação Tutorial em Ciências da Religião FNDE/SISu.

References

ALMEIDA, S. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte, Minas Gerais: Letramento, 2018.

BOMFIM, Manoel. América latina; males de origem. Rio de Janeiro, RJ: Biblioteca básica brasileira, 2008.

BORGES, Cristina. Umbanda Sertaneja. Cultura e religiosidade no norte de Minas Gerais. Montes Claros: Editora Unimontes, 2011.

BORGES, Cristina. Religión e Interculturalidad: las religiones afro-brasileñas. Revista Poiesis, Montes Claros, 21(2), 1–12, 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 3ª versão. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em: 27 ago. 2021.

DUSSEL, Enrique . Transmodernidade e Interculturalidade: interpretação através da filosofia da libertação. Sociedade e Estado, v.31, n.1, p.51-73, 2016. Disponível em:http://www.scielo.br/pdf/se/v31n1/0102-6992-se-31-01-00051.pdf. Acesso em 16 jan,2019.

FORNET-BETANCOURT, Raúl . Universidad e interculturalidad. Hacia una conjuración para la transformación intercultural de la universidad. In: FORNET-BETANCOURT, Raúl. Elementos para una crítica intercultural de la ciencia hegemónica. Aachen: Concórdia, n.71, p.45-57, 2017.

FREIRE (1994), Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Trad. Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003

RODRIGUES, Raimundo Nina. Mestiçagem, degenerescência e crime. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 15, n. 4, p. 1151-1180,2008.

RODRIGUES, Raimundo Nina. Os africanos no Brasil [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010. Disponivel em:http://books.scielo.org

RUFINO, Luiz. Exu e a pedagogia das encruzilhadas. Tese de doutorado. Rio de Janeiro: UERJ, 2017. Disponível em: <https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/10434>; Acesso em: 28 de agos. 2022.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. 1a ed. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

SANTOS, Boaventura de Souza;MENEZES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina,2009.

Published

2023-06-28

How to Cite

Borges, C. (2023). HACIA UNA EDUCACIÓN RELIGIOSA INTERCULTURAL. NOTAS ECHUSÍACAS. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (29), 67-78. https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12334

Issue

Section

ARTIGOS - DOSSIÊ TEMÁTICO