HACIA UNA EDUCACIÓN RELIGIOSA INTERCULTURAL. NOTAS ECHUSÍACAS
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12334Keywords:
Social parasitism, Echusíaco, Religious Education, Law 10.639/2003, Afro-Brazilian religionsAbstract
While interculturality in schools is an urgent need in Brazil, intercultural education does not seem to have adequate importance. This is what we can see when we look at Brazilian education, which is still asleep in a colonial dream. However, the historical struggle of marginalized sectors of society against colonial oppression, such as the black movement, has achieved some success. Laws 10639/2003, 12.711/2012 and the fact that Brazilian Religious Education has interculturality as its theoretical and pedagogical foundation demonstrate this. This article aims, from an echusiac perspective and focusing on Afro-Brazilian culture, to reflect and discuss interculturality in education in Brazil, especially R eligious Education, and to reinforce its urgency as a field that allows openings for a liberating interculturality.
Downloads
References
ALMEIDA, S. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte, Minas Gerais: Letramento, 2018.
BOMFIM, Manoel. América latina; males de origem. Rio de Janeiro, RJ: Biblioteca básica brasileira, 2008.
BORGES, Cristina. Umbanda Sertaneja. Cultura e religiosidade no norte de Minas Gerais. Montes Claros: Editora Unimontes, 2011.
BORGES, Cristina. Religión e Interculturalidad: las religiones afro-brasileñas. Revista Poiesis, Montes Claros, 21(2), 1–12, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 3ª versão. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em: 27 ago. 2021.
DUSSEL, Enrique . Transmodernidade e Interculturalidade: interpretação através da filosofia da libertação. Sociedade e Estado, v.31, n.1, p.51-73, 2016. Disponível em:http://www.scielo.br/pdf/se/v31n1/0102-6992-se-31-01-00051.pdf. Acesso em 16 jan,2019.
FORNET-BETANCOURT, Raúl . Universidad e interculturalidad. Hacia una conjuración para la transformación intercultural de la universidad. In: FORNET-BETANCOURT, Raúl. Elementos para una crítica intercultural de la ciencia hegemónica. Aachen: Concórdia, n.71, p.45-57, 2017.
FREIRE (1994), Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
MIGNOLO, Walter. Histórias locais/projetos globais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Trad. Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003
RODRIGUES, Raimundo Nina. Mestiçagem, degenerescência e crime. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 15, n. 4, p. 1151-1180,2008.
RODRIGUES, Raimundo Nina. Os africanos no Brasil [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010. Disponivel em:http://books.scielo.org
RUFINO, Luiz. Exu e a pedagogia das encruzilhadas. Tese de doutorado. Rio de Janeiro: UERJ, 2017. Disponível em: <https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/10434>; Acesso em: 28 de agos. 2022.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. 1a ed. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SANTOS, Boaventura de Souza;MENEZES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina,2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.