“WE CAN TALK ABOUT EVERYTHING, BUT WHEN IT COMES TO RELIGION, IT'S LIKE WALKING ON THIN ICE”:

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12427

Keywords:

prejudice, African religions, coloniality

Abstract

Prejudice and intolerance to religions of African origin were produced in the context of colonization and have been daily updated through coloniality. This article aims to analyze what black teachers have done to overcome such a reality. In order to do that, semi-structured interviews were carried out with black teachers, militants of the black cause, who work in public schools. The analysis has shown that these teachers have developed a number of strategies intended to deconstruct prejudice and intolerance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Benício Backes, FEEVALE

Doutor em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco. Professor da Universidade FEEVALE.

José Licínio Backes, Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

Doutor em Educação pela UNISINOS. Professor da Universidade Católica Dom Bosco.

References

BHABHA, Homi K. O local da cultura. 2. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, mar. 2012.

CANDAU, Vera Maria F. Ser professor/a hoje: novos confrontos entre saberes, culturas e práticas. Educação, Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 33-41, jan./abr. 2014.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía; COELHO, Mauro Cezar. Os conteúdos étnico-raciais na educação brasileira: práticas em curso. Educar em Revista, Curitiba, n. 47, p. 67-84, mar. 2013.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía; RÉGIS, Kátia Evangelista; SILVA, Carlos Aldemir Farias da. Lugar da educação das relações étnico-raciais nos projetos político-pedagógicos de duas escolas paraenses. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 11, p. 01-24, E-location 020129, 2021.

CONSTANTINO, Francisca de Lima. Diálogos e tensões: o olhar de professoras negras e brancas sobre a constituição da identidade negra no contexto escolar. São Carlos/SP: Universidade Federal de São Carlos. Centro de Educação e Ciências Humanas. Programa de pós-graduação em educação, 2014. (Tese de doutorado).

GOMES, Nilma Lino. O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas. Revista de Filosofia Aurora, Curitiba, v. 33, n. 59, p. 435-454, mai./ago. 2021.

GROSFOGUEL, RAMÓN. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: Transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, mar. 2008.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: PUC-Rio: Apicuri, 2016.

LEISTNER, Rodrigo Marques. Marginais, prostitutas e capetas urbanos: um olhar pós-colonial sobre a quimbanda e outras identidades afro-religiosas. Revista de Ciências Sociais. Campo Grande, UFMS, n. 18, a. 9. p. 1-22, jun. 2016.

MAGALHÃES, Magna Lima. Associativismo negro no Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Trajetos Editorial, 2017.

MOREIRA, Jorge Felipe Fonseca; FERREIRA, Nilda Teves. Da proibição a institucionalização: o processo de ressignificação da capoeira. Educação Física em Revista, v.2, n. 1, 2008.

MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O negro no Brasil de Hoje. São Paulo: Global, 2006.

PEREIRA, Ana Lúcia; CARDOSO, Inara Fernanda Luiz. A história da áfrica e da cultura afro-brasileira nas escolas municipais da cidade de Palmas – Tocantins: repercussões e tensões da lei e das diretrizes. Revista Esmat, Palmas, a. 4, n. 4, p. 67-93, jan/dez 2012.

PONCE, Branca Jurema; FERRARI, Alice Rosa de Sena. Educação para a superação do racismo no contexto de uma escola pública. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 17, e2219390, p. 1-20, 2022.

PRANDI, Reginaldo. Referências sociais das religiões afro-brasileiras: sincretismo, branqueamento, africanização. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 4, n. 8, p. 151-167, jun. 1998.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 107-130.

SILVA, Vagner Gonçalves da. Neopentecostalismo e religiões afro-brasileiras: Significados do ataque aos símbolos da herança religiosa africana no Brasil contemporâneo. Mana, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 207-236, abr. 2007.

WALSH, Catherine. Estúdios (inter)culturales en clave de-colonial. Tabula Rasa, Bogotá, n. 12, p. 209-227, jan./jun. 2010.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonilidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global. Joaçaba. v. 15, n. 1-2, p. 61-74, 2012.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y colonialidad del poder: un pensamento y posicionamento ‘outro’ desde la diferencia colonial. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (ed.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del hombre editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Univeridad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. p. 47-62.

Published

2023-06-28

How to Cite

Backes, B. ., & Backes, J. L. (2023). “WE CAN TALK ABOUT EVERYTHING, BUT WHEN IT COMES TO RELIGION, IT’S LIKE WALKING ON THIN ICE”: . APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (29), 123-135. https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12427

Issue

Section

ARTIGOS - DOSSIÊ TEMÁTICO