Pandemic letters: narratives of pedagogy students about their training in the brazilian semi-arid territory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i30.12741

Keywords:

(Auto)biographical narrative, Training, Pedagogy, Pandemic

Abstract

This article aims to analyze the (auto)biographical narrative of Pedagogy students at a public university in the region of Vale do São Francisco, located in the territory of Petrolina-PE, in the context of the COVID-19 pandemic. In order to reflect on training based on self-writing, we base ourselves, theoretically and methodologically, on Heidegger, Josso, Freire, Passeggi, Ribeiro, Sousa and Lima. This article contemplates responses regarding how students felt in the teacher training process in the midst of the pandemic and what they expected from the future. The class of the Pedagogy course consisted of 19 students, of which 17 participated in the activity of writing the letter to themselves. As an analysis strategy, the “Heideggerian” hermeneutic circle method was used. Thus, the information was organized into three meaningful themes, namely: mental health in the pandemic; remote teaching versus face-to-face teaching; and career planning. It was noticed, through the letters, the concern about remote teaching, as well as the plans for the future, with the intention of contributing socially to a humane education and facilitator of learning. It was also noted that the students reflected on the well-being in the profession, seeking the meaning of their actions, in addition to demarcating financial, emotional, family and training support

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clara Maria Miranda de Sousa, Universidade do Estado da Bahia

Psychologist formed by Univasf. Pedagogue and Master in Education from the University of Pernambuco. PhD student in Psychology at UFBA. Founder of Educuidar - Services in Psychology. Professor in the Pedagogy Course at the Department of Human Sciences III - UNEB.

Emanoela Souza Lima, Universidade Federal Vale do São Francisco

Psicóloga e Mestra pela Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf). Fundadora da Educuidar - Serviços em Psicologia. Atualmente Professora substituta no curso de Psicologia do Colegiado de Psicologia da Univasf.

References

ANASTÁCIO, Zelia Ferreira Caçador; ANTÃO, Celeste; CRAMÊS, Maria Luísa. Professores/educadores em pandemia Covid19: percepções de saúde, rotinas pessoais e competências profissionais. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 37, n. 117, p. 24–37, 2022. DOI: 10.21527/2179-1309.2022.117.13000. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/13000. Acesso em: 4 jun. 2023.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Experiência e alteridade em Educação. Revista Reflexão e Ação, v. 19, n. 2, p. 04–27, 2011. Acessado em 31 de julho de 2022. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444

CLARO, Ana Lúcia de; SILVA, Lisandra Babireski Barcia da; PORTILHO, Evelise Maria Labatut. Prática educativa: reflexão do professor na perspectiva freiriana no contexto da pandemia: educational. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 37, n. 116, p. 76–89, 2022. DOI: 10.21527/2179-1309.2022.116.12670. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/12670. Acesso em: 4 jun. 2023 .

DOSEA, Giselle Santana; SILVA, Elisangela Andrade; OLIVEIRA, Ana Maria dos Santos. Métodos ativos de aprendizagem no ensino online: a opinião de universitários durante a pandemia de COVID-19. Educação, v. 10, n. 1, p. 137-148, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p137-148

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessário à prática educativa. 51.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo – parte I. Trad. Marcia de Sá Cavalcante. RJ: Vozes, 2012.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir

da narração de histórias de vida. Educação. Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3, v. 63, p. 413-438, set./dez. 2007.

RIBEIRO, Marcelo S. de S.; SOUSA, Clara M. M. de.; LIMA, Emanoela S.. Educação em Tempos de Pandemia: registros polissêmicos do visível e invisível. Petrolina - PE: Univasf, 2020. (p. 103 - 106)

LIMA, Emanoela Souza. Identidade em constante form-ação: uma leitura arendtiana por meio da narrativa de docentes baianas no âmbito da pesquisa-formação. 2022. 205 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal do Vale do São Francisco, Campus Petrolina, Petrolina - PE, 2022. Disponível em: http://www.univasf.edu.br/~tcc/000027/0000275c.pdf. Acesso em: 5 maio 2022.

NÓVOA, Antônio. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educacion. 2009. Acessado 20 de janeiro de 2022. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf

PASSEGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. Nuances: Estudos sobre Educação, v. 3, n. 3, 2009. Acessado em 31 de julho de 2022. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/50

SOBRAL, Catarina; CAETANO, Ana Paula; FREIRE, Isabel. Emoções e ética na formação de formadores: a complexidade em ação. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 33, n. 106, p. 119–138, 2018. DOI: 10.21527/2179-1309.2018.106.119-138. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7847. Acesso em: 4 jun. 2023.

Published

2023-12-29

How to Cite

Miranda de Sousa, C. M., & Souza Lima, E. (2023). Pandemic letters: narratives of pedagogy students about their training in the brazilian semi-arid territory. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (30), 248-260. https://doi.org/10.22481/aprender.i30.12741