THE PRACTICE OF RELIGIOSITIES IN THE ASSOCIATION OF PROTECTION AND ASSISTANCE TO THE CONDEMNED – APAC AND ITS EDUCATIONAL PROCESSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12779

Keywords:

Religiosities, Educational Processes, APAC

Abstract

This paper intends to identify and analyze the educational processes that result from the social practice of religiosities that happens in a unit of the Association of Protection and Assistance to the Condemned – APAC – in the state of Minas Gerais/MG. This is a qualitative study that uses interviews, participatory observation and notes in field diaries as data collection resources. The findings were analyzed in the light of studies in the field of education and education in prisons. The results indicate the Apachean proposal as a possibility and alternative to soften life in prison, due to its more humanized practices, and that the practice of religiosities can contribute to a more harmonious coexistence between the recovering, the employees and volunteers, but it is placed as a form of power that sweetens the imprisoned bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elenice Maria Cammarosano Onofre , UFSCar

Doutora em Educação Escolar, UNESP – Araraquara, SP. Coordenadora do EduCárceres/UFSCar. Docente do PPGE – UFSCar, São Carlos – SP.

Maximiliana Martins Nogueira, UFSCar

Mestre em Educação, UFSCar, São Carlos – SP. 

References

BOFF, Leonardo. Espiritualidade: um caminho de transformação. Rio de Janeiro: Sextante, 2001.

BOFF, Leonardo. O Senhor é meu Pastor: consolo divino para o desamparo humano. Rio de Janeiro: Sextante, 2004.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A canção das sete cores: educando para a paz. São Paulo: Contexto, 2005.

BRASIL. Lei de Execução Penal. Lei nº 7.210, de 11 de julho de 1984. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7210.htm. Acesso em 05 de agosto de 2014 às 17h54.

FERREIRA, Valdeci Antônio. Entrevista concedida a Autora (XXX). Itaúna – Minas Gerais, 29 de outubro de 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 49ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GALEANO, Eduardo. De pernas pro ar. A escola do mundo ao avesso. Porto Alegre: L&PM, 1999.

MINAS GERAIS. A execução penal à luz do método APAC. Belo Horizonte: Tribunal de Justiça do Estado de Minas Gerais, 2011.

OLIVEIRA, Maria Waldenez et al. Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisa educacional em espaços sociais. In: OLIVEIRA, Maria Waldenez; SOUSA, Fabiana Rodrigues. Processos Educativos em Práticas Sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014, p. 29 – 46.

ONOFRE, Elenice Maria Cammarosano; JULIÃO, Elionaldo Fernandes. A educação na prisão como política pública: entre desafios e tarefas. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 51 – 69, Jan./Mar. 2013.

OTTOBONI, Mário. Ninguém é irrecuperável: APAC: a revolução do sistema penitenciário. 2 ed. São Paulo: Cidade Nova, 2001.

QUIROGA, Ana Maria. Religiões e Prisões no Rio de Janeiro: presença e significados. Revista ISER (Instituto de Estudos da Religião), nº 61, p. 13– 21. Ano 24, 2005.

VARGAS, Laura Jimena Ordóñez. É possível humanizar a vida atrás das grades? Uma etnografia do Método APAC de gestão carcerária. 2011. Tese (Doutorado em Antropologia Social), Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

Published

2023-06-28

How to Cite

Onofre , E. M. C. ., & Nogueira, M. M. . . (2023). THE PRACTICE OF RELIGIOSITIES IN THE ASSOCIATION OF PROTECTION AND ASSISTANCE TO THE CONDEMNED – APAC AND ITS EDUCATIONAL PROCESSES. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (29), 212-221. https://doi.org/10.22481/aprender.i29.12779

Issue

Section

ARTIGOS - DOSSIÊ TEMÁTICO