Student mental health services and programs: access, information and offers on sites of federal higher education institutions
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i30.12803Keywords:
Mental Health, University education, Higher education institutions, School PsychologyAbstract
The institutional websites of universities are important tools for students to access information regarding the institution. It is expected that the information distributed on the sites is easily accessible and contains complete information. Care for students' mental health is considered a very important subject, but little explored and/or invested. This study aims to problematize and discuss the student mental health services found through the information presented on the institutional websites of universities and to evaluate the ease of access to information. Eleven federal universities in the southern region of Brazil were chosen by convenience sample, being a qualitative research where the descriptive and interpretive method was used with the help of virtual ethnography for data construction. Throughout the research, it was noticed a difficulty in finding information about mental health support and complete information about the services studied. During the study, there was a question about the need to think about student mental health beyond the biomedical bias centered on cognitive difficulties and/or possible illnesses in the academic environment. There is an urgent need to create proposals for prevention and promotion of university mental health, expanding the fields of action of school psychologists.
Downloads
References
ALMEIDA, Leandro; SOARES, Ana. Os estudantes universitários: Sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2004.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR (ANDIFES). V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES, 2018. Disponível em: <https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf>. Acesso em: 18 out. 2022.
BIBLIOTECA VIRTUAL EM SAÚDE. Qualidade de vida em 5 passos. São Paulo, Dicas em saúde, 2013.
BISINOTO, Cynthia; MARINHO, Claisy; ALMEIDA, Leandro. A atuação da psicologia escolar na educação superior: algumas reflexões. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 45, n. 1, p. 39-55, 2011.
CARNEIRO, Virginia; SOARES, Monalisa. Promovendo a afiliação estudantil através de um grupo de apoio acadêmico. Brazilian Journal of Development. Curitiba, p.19484–19502, 2019.
CASTRO, Tathyane; JARDIM, Marília; RODRIGUES, Carla. Sintomatologia Depressiva, Estresse e Ansiedade em Universitários. São Paulo: Psico-USF, 2020.
CERCHIARI, Edneia; CAETANO, Dorgival; FACCENDA, Odival. Utilização do serviço de saúde mental em uma universidade pública. Brasília: Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 25, n. 2, p. 252-265, 2005.
DIAS, Ana; PATIAS, Naiana; ABAID, Josiane. Psicologia Escolar e possibilidades na atuação do psicólogo: algumas reflexões. Psicologia Escolar e Educacional, 2014.
GONÇALVES, Isabel Cristina. A psicologia no ensino superior: intervenções clínicas e não clínicas. In: Apoio Psicológico no Ensino Superior, II Congresso Nacional RESAPES – AP, 2012.
LACERDA, Ana. Indícios de estresse, ansiedade e depressão em estudantes universitários. Monografia de Prática e Pesquisa II. Universidade de Brasília, Faculdade de Educação. Brasília: 2015.
MACÊDO, Shirley. Sofrimento Psíquico e Cuidado Com Universitários: Reflexões e intervenções fenomenológicas. ECOS Estudos Contemporâneos da Subjetividade, Ano 8, volume 2, p. 265–277, 2018.
MARTINS, Amanda. A importância da afetividade na relação professor-aluno: uma análise a partir da percepção dos docentes do curso de pedagogia da Universidade Federal de Santa Maria. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, 2017.
MARTINCOWSKI, Terezinha. A inserção do aluno iniciante de graduação no universo autorial: A leitura interpretativa e a formação de arquivos. São Carlos: Cadernos da Pedagogia, 2013.
MARTINS, João. A Atuação do Psicólogo Escolar: multirreferencialidade, implicação e escuta clínica. Maringá: Psicologia em Estudo, Maringá, v.8, n.2, p.39-45, 2003.
MERCADO, Luis. Pesquisa qualitativa on-line utilizando a etnografia virtual. Psicologia em Revista, 18(3), 464-480, 2012.
PANÚNCIO-PINTO, Maria Paula; COLARES, Maria de Fátima Aveiro. O estudante universitário: os desafios de uma educação integral. Revista de medicina, 2015, p. 273 – 281.
PERETTA, Anabela; OLIVEIRA, Ítalo; LIMA, Luana, P-L. Coulon. Uberlandia: Psicologia Escolar e Educacional, v. 23, 2019.
PERETTA, Anabela; OLIVEIRA, Ítalo; LIMA, Luana. Roda de conversa sobre evasão: a psicologia escolar no ensino superior. Uberlandia: Psicologia Escolar e Educacional, v. 23, 2019.
ROMANINI, Moises. As máscaras e a precariedade subjetiva: efeitos da pandemia na vida de estudantes universitários. Porto Alegre: Revista da Psicologia da UNESP, 20 (1), 2021.
ROMANINI, Moises. “E agora, o que eu faço?”: reflexões sobre os efeitos da pandemia na vida e saúde mental de estudantes universitárias/os em início, meio e final do curso. Porto Alegre: Revista interdisciplinar de promoção de saúde, 2021.
SEIDL, Eliane; ZANNON, Célia. Qualidade de vida e saúde: aspectos conceituais e metodológicos. Brasílila, Cadernos de Saúde Pública, 2004.
SERPA, Maria; SANTOS, Acácia. Atuação no ensino superior: um novo campo para o psicólogo escolar. Psicolia Escolar e Educacionna., vol.5, n.1, pp.27-35, 2021.
SILVA, Fabricio; COSTA, Luana; ALMEIDA, Débora; PREARO, Leandro. Atendimento aos estudantes com necessidades educacionais específicas em universidades e institutos federais do Nordeste: Análise dos sites institucionais. São Caetano do Sul: Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional, vol. 9, núm. 18, pp. 1-13, 2020.
TEIXEIRA, Marco; CASTRO, Graciele; PICCOLO, Luciane. Adaptação à universidade em estudantes universitários: um estudo correlacional. Interação em Psicologia. Curitiba: Interação em Psicologia, dez. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.