Learning strategies: reflections on the role of the body and the extended mind thesis
DOI:
https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13547Keywords:
Extended mind, Body, Learning strategiesAbstract
This work aims to reflect on the relationship between the extended mind theory and the role of the body in the use of learning strategies. In our discussion, we wove some possible intersections between the theory of learning strategies, the extended mind theory by Andy Clark and David Chalmers, and the role of the body in that process. At first, we present the theory of learning strategies. Then, we briefly discuss the extended mind theory. Subsequently, we reflect on the possible approximations between learning strategies and the extended mind theory, and we reflect on the role of the body in the use of learning strategies. Finally, we present the final considerations as an outline of possible contributions from the intersection between the theories and offer directions for future studies.
Downloads
References
BANNELL, R.I. Estética, pensamento e aprendizagem. Apresentação na mesa redonda: Ética, Estética e Política na Educação, ANPEd Sudeste, 04 de dezembro de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Pw6CydUEbBM
BELUCE, Andrea Carvalho et al. Escala de Estratégias de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: Ensinos Médio e Universitário. Avaliação Psicológica, v. 20, n. 4, p. 463-474, 2021.
BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: reflexão e crítica, v. 12, p. 361-376, 1999.
BORUCHOVITCH, Evely; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli. Estudos psicométricos da escala de estratégias de aprendizagem para estudantes universitários (EEA-U). Paidéia (Ribeirão Preto), v. 25, n. 60, p. 19-27, 2015.
CLARK, Andy; CHALMERS, David. “The Extended Mind.” Analysis, vol. 58, no. 1, 1998, pp. 7–19. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/3328150. Acesso em 16 Jun. 2022.
CLARK, Andy. Tecnologia cognitiva: Para além do cérebro nu. Tradução de Camila Leporace. In: BANNELL; MIZRAHI; FERREIRA (orgs). Deseducando a educação: mentes, materialidades e metáforas - Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2021.
DEMBO, Myron H. Applying educational psychology. Longman/Addison Wesley Longman, 1994.
GARNER, Ruth; ALEXANDER, Patricia A. Metacognition: Answered and unanswered questions. Educational psychologist, v. 24, n. 2, p. 143-158, 1989.
GÓES, Natália Moraes; BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem : como promovê-las? Petrópolis, RJ: Vozes, 2020. 126 p.
LEPORACE, C. P.; BANNELL, R. I. (Org.); RODRIGUES, E. M. S. (Org.) & SANTOS, E. J. R. (Org.) A Mente Humana para Além do Cérebro – Perspectivas a Partir dos 4Es da Cognição. 1. ed. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2019. v. 1. 174 p.
LEPORACE, C. P. Somos todos ciborgues: a tese da mente estendida e as tecnologias digitais na educação. Dissertação (mestrado)–Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Educação, 2019.
ROSÁRIO, Pedro et al. Promover as competências de estudo na Universidade: projecto" Cartas do Gervásio ao seu umbigo". 2005.
RIBEIRO, Célia. Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicol. Reflex. Crit. [online]. 2003, vol.16, n.1, pp.109-116. ISSN 1678-7153. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-79722003000100011
THOMPSON, Evan; VARELA, Francisco J. Radical embodiment: neural dynamics and consciousness. Trends in cognitive sciences, v. 5, n. 10, p. 418-425, 2001.
ZIMMERMAN, Barry J. Attaining self-regulation: a social cognitive perspective. In: BOEKAERTS, Monique; PINTRICH, Paul R.; ZEIDNER, Moshe. (eds.). Handbook of self-regulation. São Diego: Academic Press, p. 13-39, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.