Burnout syndrome in Physical Education teachers during the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i31.13736

Keywords:

Teaching, Burnout, Physical Education

Abstract

This study aimed to investigate Burnout Syndrome in Physical Education teachers during the COVID-19 pandemic. It is an exploratory research, in which the sample consisted of 31 Physical Education teachers from the municipality of Marechal Cândido Rondon, PR. A sociodemographic questionnaires and the Maslach Burnout Inventory for educators were used. The data were analyzed descriptively (mean and standard deviation). The results showed that the scores for the dimensions were classified as high for emotional exhaustion and moderate for professional accomplishment and depersonalization. In the correlation of variables, the data showed a weak negative correlation between professional accomplishment and emotional exhaustion and/or depersonalization. We conclude that to minimize risks to teachers, some suggestions stand out: emotional support and treatment, reducing excessive workload, increasing activity time, engaging in leisure activities, and regular physical exercise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laiana Dall’Oglio Schlindwein, Secretaria de Estado da Educação do Paraná

Licenciada em Educação Física Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Professora na Secretaria de Estado da Educação-PR (SEED).

Adelar Sampaio, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS. Professor na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.

Dayane Cristina de Souza Souza, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Professora na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. 

Daiana Machado, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestre em Educação pela Universidade São Judas Tadeu – USJT. Professora na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. 

Arestides Pereira da Silva Junior, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - UEM. Professor na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. 

References

ALVARENGA, Robson; MARTINS, Gustavo Celestino; DIPE, Eliana Lúcia; CAMPOS, Marcus Vinicius de Almeida; PASSOS, Ricardo Pablo; LIMA, Braúlio Nascimento; CAMARGO, Leandro Borelli; SÍLIO, Luís Filipe; OLIVEIRA, José Ricardo; JUNIOR, Guanis de Barros Vilela; FILENI, Carlos Henrique Prevital. Percepção da qualidade de vida de professores das redes públicas e privadas frente à pandemia do covid-19. Revista CPAQV – Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida, v.12, p.1-8, 2020.

ALVES, Márcia Monteiro; MANTA, Rafael Costa; BARKOKÉBAS JUNIOR, Béda; VASCONCELOS, Bianca Maria; ARAUJO, Renata; AMATO Cibelle A. de La Higuera; MARTINS, Valéria Farinazzo; ELISEO, Maria Amelia; SILVEIRA, Ismar Franco. COVID-19, Mudanças em Práticas Educacionais e a Percepção de Estresse por Docentes do Ensino Superior do Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE, v. 28, p. 864-891, 2020.

AREOSA, João; QUEIRÓS, Cristina; Burnout: uma patologia social reconfigurada na era COVID-19? International Journal on Working Conditions, n. 20, 2020.

BENEVIDES-PEREIRA, Ana Maria Teresa. Considerações sobre a síndrome de Burnout e seu impacto no ensino. Boletim de Psicologia, v. 62, n. 137, p. 155-168, 2012.

BONOME-VANZELLI, Sílvia Regina Cassan. Aptidão física, Burnout, e humor em professores de Educação Física de escolas públicas. 2020. 86 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Doenças relacionadas ao trabalho: manual de procedimentos para os serviços de saúde. Brasília: Ministério da Saúde do Brasil, 2001.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n° 2.309 de 28 de agosto de 2020.

CASAGRANDE, Adriana Eliane; SOUZA, Edson Belo Clemente; O espaço e a demografia: o planejamento regional em perspectiva nas margens paranaenses do Lago de Itaipu. Sociedade e Território, v. 24, n.1, p.1-27, 2012.

CUNHA, Ingrid Masseron; VIEIRA, Igor Soares; FERNANDEZ, Matheus dos Santos; SZORTYKA, Ana Laura Sica Cruzeiro. Síndrome de Burnout e fatores de estresse laboral em professores de escolas públicas do município de Capão do Leão, RS. Interfaces Científicas – Saúde e Ambiente, v.8, n.2, p.499-514, 2020.

FERENHOF, Isaac Aisenberg; FERENHOF, Ester Aisenberg. Burnout em Professores. ECCOS Revista Científica, v. 4, n. 1, p. 131-151, 2002.

FERREIRA, André Lopes. Sentimentos e dificuldades enfrentadas pelos professores em tempos de COVID-19. 2020. 71f. Monografia (Trabalho de conclusão de curso) – Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2020.

FONTES, Flávio Fernandes. Herbert J. Freudenberger e a constituição do burnout como síndrome psicopatológica. Memorandum: Memória E História Em Psicologia, v. 37, 2020.

FREITAS, Henrique; OLIVEIRA, Mírian; SACCOL, Amarolinda Zanela; MOSCAROLA, Jean; O método de pesquisa survey. Revista de Admistração da USP, RAUSP, v. 35, n 3, p. 105-112, 2000.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

GUEDES, Dartagnan; GASPAR, Eron. “Burnout” em uma amostra de profissionais de Educação Física brasileiros. Revista Brasileira Educação Física e Esporte, v. 20, n.4 p. 999-1010, 2016.

MAROSTICA, Diagnes; SAMPAIO, Adelar Aparecido. Estresse em professores de educação física: potenciais causas e estratégias de enfrentamento. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 13, n. 2, p. 46-60, 2016.

MOREIRA, Daniela Zanoni; RODRIGUES, Maria Beatriz; Saúde mental e trabalho docente. Estudos de Psicologia, v. 23, n. 3, p. 236-247, 2018.

MORGADO, João Carlos; SOUSA, Joana; PACHECO, José Augusto. Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis Educativa, v.15, p. 1-10, 2020.

MUNICÍPIO DE MARECHAL CÂNDIDO RONDON; Docentes da rede municipal de Marechal Cândido Rondon participam de programa de apoio ao bem-estar. 23, agosto, 2021. Disponível em: https://marechalcandidorondon.atende.net/cidadao/noticia/docentes-da-rede-municipal-de-marechal-rondon-participam-de-programa-de-apoio-ao-bemestar/ Acesso em: 15, agosto, 2022.

PEREIRA, Erika Cristina Carvalho Silva; FREITAS, Rogério Gonçalves de. Panorama global sobre Burnout em professores de Educação Física. Trabalho & Educação, v. 28, n. 2, p. 97-111, 2019.

PIRES, Daniel Alvarez; MONTEIRO; Paulo Augusto Pimentel; ALENCAR, Diego Rodrigues.R. Síndrome de Burnout em professores de Educação Física da região nordeste do Pará. Pensar a Prática, v. 15, n.4, p. 821-1113, 2012.

POMIECINSKI, João Antunes Souza; POMIECINSKI, Cleusa Maria. Gestão escolar: uma reflexão sobre a saúde emocional do professor — entre o stress e a síndrome de burnout. Colóquio Internacional De Educação. v.2, n.1, p. 217–230, 2014.

RIBEIRO, Beatriz Maria dos Santos Santiago; MARTINS, Júlia Trevisan; MOREIRA, Aline Aparecida Oliveira; GALDINO, Maria José Quina; LOURENÇO, Maria do Carmo Fernandez Haddad; DALRI, Rita de Cassia de Marchi Barcelos. Associação entre a síndrome de burnout e a violência ocupacional em professores. Acta Paul Enferm, v.35, 2022.

ROSA, Myriane Rosa da. Fatores relacionados à síndrome de Burnout em professores de Educação Física em diferentes momentos da carreira. 2017. 81f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017.

SAMPAIO, Adelar Aparecido. Programa de apoio ao bem-estar docente: construção profissional e cuidar de si. 2008. 125f. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica. Programa de Pós-graduação em Educação, Rio Grande do Sul, 2008.

SAMPAIO, Adelar Aparecido; STOBAUS, Claus Dieter; BAEZ, Marcio Alessandro Cossio. Vivências de mal-estar na transição da licenciatura à docência. Movimento, v. 23, n. 3, p. 975-988, 2017.

SAMPAIO, Maria Alice Luna; COSTA, Juliana Monteiro; BARBOSA, Leopoldo Nelson Fernandes; MELO, Mônica Cristina Batista; SANTOS, Carmina Silva dos; A docência nos tempos de pandemia: um estudo sobre as vivências de professores brasileiros durante o período de isolamento. Saúde coletiva. v. 12, n.74, 2022.

SANTINI, Joarez. Síndrome do esgotamento profissional Revisão Bibliográfica. Movimento, v. 10, n. 1, p. 183-209, 2004.

SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-24, 2020.

ALVES, Márcia S. Monteiro; MANTA, Rafael Costa; BARKOKÉBAS JUNIOR, Béda; VASCONCELOS, Bianca. Saúde física e Mental dos professores: Uma investigação nas Escolas Públicas Estaduais de Pernambuco – Brasil. Brazillian Journal of Development, v. 7, n. 3, p. 28150-28165, 2021.

SILVA, G.M.S. Mal-estar docente em professores de educação física do município de nossa senhora do Socorro/SE. In: 8º encontro internacional de formação de professores e 9º fórum permanente de inovação educacional, Sergipe, 2016.

SINOTT, Edilene Cunha; AFONSO, Mariângela da Rosa; RIBEIRO, José Antônio Bicca; FARIAS, Gelcemar Oliveira. Síndrome de Burnout: um estudo com professores de Educação Física. Movimento, v. 20, n. 2, p. 519-539, 2014.

SOUZA, Kamila Regina; ZUCÃO, Ana Clara Albertin. Avaliação da síndrome de burnout em alunos da escola estadual deputado Bady Bassitt durante a pandemia de COVID-19. 2022. 66 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura – Ciências Biológicas), Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, São José do Rio Preto, 2022.

TAMAYO, Mauricio Robayo; TRÓCCOLI, Bartholomeu Torres. Construção e validação fatorial da Escala de Caracterização do Burnout (ECB). Estudos de Psicologia, v. 14, n.3, p. 213-221, 2009.

TESTA, Saulo; VIEIRA, Suelen Vicente; CÂNDIDO, Fernando Pereira; BOTH, Jorge. Saúde e estilo de vida de docentes considerando o nível de atividade física no lazer durante a pandemia de covid-19. SciELO Preprints, 2021.

VALÉRIO, Fhairus Julielen; AMORIM, Cloves; MOSER, Ana Maria. Burnout em Professores de Educação Física. Revista de Psicologia da IMED, v. 1, n. 1, p. 127-136, 2009.

VASCONCELOS, Juliene Silva; LIMA, Antonio Bosco de; Valorização dos professores da educação básica da rede municipal de ensino de Uberaba/MG (Brasil). Educação e Ensino Superior Online, v.2, n.1, p. 13-27, 2022.

ZORDAN, Paola; ALMEIDA, Verônica Domingues. Parar pandêmico: educação e vida. Práxis Educativa, v.15, p.1-18, 2020.

ZUCCHETTO, Katiuscia Brandão Rodrigues; RIBEIRO, Camila Iglesias; DUTRA, Cristiane Feldmann. Síndrome de Burnout: durante o trabalho de home office pelo Covid-19. In: Anais de XIV mostra científica do CESUCA, Rio Grande do Sul, 2020.

Published

2024-07-31

How to Cite

Schlindwein, L. D. ., Sampaio, A., Souza, D. C. de S., Machado, D. ., & Junior, A. P. da S. . (2024). Burnout syndrome in Physical Education teachers during the Covid-19 pandemic. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (31). https://doi.org/10.22481/aprender.i31.13736