Self-esteem of nursing students in the pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13776

Keywords:

Pandemic, Self-esteem, Students, Nursing

Abstract

Introduction: Remote teaching has become the main means of teaching for educational institutions in the face of the pandemic, being characterized as a temporary change due to the crisis. Objective: to evaluate the self-esteem of nursing students in a pandemic context. Methodology: This is a descriptive study, with a quantitative approach. Data collection and analysis was based on the Rosenberg self-esteem scale (The Rosenberg Self-Esteem) and a complementary instrument developed by the authors. The research was carried out in the municipality of Cuité, on the campus of the Federal University of Campina Grande, the Education and Health Center (CES), with students from the Nursing Course. Results: Among those interviewed, 60.7% presented values that indicate reduced self-esteem in general. The numbers indicate that the absolute majority have low self-esteem, resulting from the period experienced during the pandemic, with a score between 7 and 12 on the score, which represents 89.7% of those interviewed. This shows that the strain experienced by students during this time is present and noticeable. Conclusion: Low self-esteem is present among students, as shown by the results obtained through this research, which may suggest that this reduced self-esteem comes from the period experienced by the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlio Rodrigues de Avelar, Universidade Federal de Campina Grande, Campus Cuité

Enfermeiro pela Universidade Federal de Campina Grande, Campus Cuité.

Ana Cláudia de Queiroz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Enfermeira pela Universidade Federal de Campina Grande, Campus Cuité. Residente em saúde da família pela UFRN/EMCM.

Mariana Albernaz Pinheiro de Carvalho, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora pelo programa de pós-graduação em Enfermagem/UFPB. Professora adjunta do curso de Enfermagem do Centro de Educação e Saúde, Universidade Federal de Campina Grande/UFCG.

 

Edlene Regis Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Mestre pelo programa de pós-graduação em Sistemas Agroindustriais/UFCG. Professora do curso de Enfermagem do Centro de Educação e Saúde, Universidade Federal de Campina Grande/UFCG.

 

Glenda Agra, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação de Enfermagem da UFPB. Professora Associada do curso de Enfermagem do Centro de Educação e Saúde da Universidade Federal de Campina Grande/UFCG.

Alynne Mendonça Saraiva Nagashima , Universidade Federal de Campina Grande

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação de Enfermagem da UFPB. Professora Associada do curso de Enfermagem do Centro de Educação e Saúde, Universidade Federal de Campina Grande/UFCG.

References

REFERÊNCIAS:

ALMEIDA, Laurinda. Afetividade, Aprendizagem e Educação de Jovens e Adultos. 1 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

APPENZELLER, Simone. Novos Tempos, Novos Desafios: Estratégias para Equidade de Acesso ao Ensino Remoto Emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, Campinas, v.44, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/9k9kXdKQsPSDPMsP4Y3XfdL/?lang=pt&format=html. Acesso em: 24 set. 2021.

ARAÚJO, C.V.; ARAÚJO, C.V; LIMA, G.A.C. Ensino Remoto na Educação Pública de Nazarezinho – PB: Desafios Docentes. In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E), 5, 2020, João Pessoa. Anais. João Pessoa: SBC, 2020. p.31- 39.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR - ANDIFES. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconomico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis (FONAPRACE). Brasília, 2019. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2021/07/Clique-aqui-para-acessar-o-arquivo-completo.-1.pdf. Acesso em: 03 jul. 2022.

BITTENCOURT, Renato. Pandemia, isolamento social e colapso global. Revista Espaço Acadêmico, 2020, n.19, v. 221, p: 168-178. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/52827/751375149744. Acesso em: 21 jun. 2022.

CONJUVE. Juventudes e a Pandemia do Coronavírus. Relatório de Resultados, junho de 2020. Disponível em: https://cmdcario.com.br/files/downloads/16009576556Juventudes_e_a_Pandemia_do_Coronavirus.pdf. Acesso em: 21 jun. 2022.

DINI, Gal. Tradução para a língua portuguesa, adaptação cultural e validação do questionário de autoestima de Rosenberg. 2000. 103 f. Dissertação (Mestrado em Cirurgia Plástica) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2000. Disponível em: http://www.rbcp.org.br/details/322/pt-BR/adaptacao-cultural-e-validacao-da-versao-brasileira-da-escala-de-auto-estima-de-rosenberg. Acesso em: 28 ago. 2021.

FABICHAK, Cibele. Síndrome de Burnout em médicos residentes e preditores organizacionais do trabalho. Revista Brasileira de Medicina do Trabalho, São Paulo, v.12, n.2, p (79-84), 2014. Disponível em: https://www.rbmt.org.br/details/52/pt-BR/sindrome-de-burnout-em-medicos-residentes-e-preditores-organizacionais-do-trabalho. Acesso em: 04 ago. 2021.

FONSECA, Rubia. O perfil sociodemográfico dos estudantes universitários: estudo descritivo-correlacional entre uma universidade portuguesa e brasileira. Educação em Foco, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 341–366, 2019. DOI: 10.34019/2447-5246.2019. v 23.26040. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/26040. Acesso em: 03 jun. 2022.

GARCÍA, Raúl. Malestar psicológico, medidas sanitarias y estado de salud en estudiantes universitarios. Revista de Investigación de la Universidad De La Salle Bajío, México, v.13, n.26, 2021. Disponível em: http://novascientia.delasalle.edu.mx/ojs/index.php/Nova/article/view/2602. Acesso em: 25 set. 2021.

HODGES, Charles. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 24 set. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Síntese de Indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira 2021. Disponível em: https://static.poder360.com.br/2021/12/Sintese-de-Indicadores-Sociais-Uma-analise-das-condicoes-de-vida-da-populacao-brasileira-2021.pdf. Acesso em: 8 jul. 2022.

LIMA, Brigitt. Avaliação da ansiedade e autoestima em concluintes do curso de graduação em enfermagem. Revista de Enfermagem, Recife, vol.11, n.11, p. (4326-4333), 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/13440/24678. Acesso em: 15 jul. 2021.

MARROQUÍN, Brett. Mental health during the COVID-19 pandemic: Effects of stay-at-home policies, social distancing behavior, and social resources. Psychiatry Research, v. 293, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32861098/. Acesso em: 27 set. 2021.

MENDES, D. C.; CASTELANO, K. L.; MARTINS, L. M.; ANDRADE, C. C. F. A influência da autoestima no desempenho escolar. Educação em Debate, Fortaleza, ano 39, n. 73, jan./jun. 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/28211/1/2017_art_dcmendesklcastelano.pdf. Acesso em: 18 abr. 2021.

MUSSI, Ricardo. Pesquisa Quantitativa e/ ou Qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Revista Sustinere, Rio de Janeiro, vol.7, n. 2, p. (414-430), jul-dez, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/337852856_Pesquisa_Quantitativa_eou_Qualitativa_distanciamentos_aproximacoes_e_possibilidades. Acesso em: 19 set. 2021.

NADALETI, Nayara. Autoestima e o consumo de álcool, de tabaco e de outras substâncias em trabalhadores terceirizados. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, vol. 30, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/hVSQwJCzGMZpG4v7DWQbv5S/?lang=pt#. Acesso em: 22 jul. 2022.

OLIVEIRA, Elida. Brasil tem maior índice de universitários que declaram ter saúde mental afetada na pandemia, diz pesquisa. Portal G1, 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/02/26/brasil-tem-maior-indice-de-universitarios-que-declaram-ter-saude-mental-afetada-na-pandemia-diz-pesquisa.ghtml. Acesso em: 22 jul. 2022.

Organização Mundial da Saúde. (2019). Um relatório sobre saúde. Retirado de: https://exame.com/ciencia/brasil-e-o-pais-mais-ansioso-do-mundo-segundo-a-oms/. Acesso em: 7 jul. 2022.

PEDUZZI, Pedro. Mapa do Ensino Superior aponta maioria feminina e branca. Agência Brasil, 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-05/mapa-do-ensino-superior-aponta-para-maioria-feminina-e-branca. Acesso em: 03 jul. 2022.

RIBEIRO, Iara. Avaliação e aprendizagem:implicações na autoestima do aluno. Orientador: Profª Dra. Célia Regina Rossi. 2017. 45 f. TCC (Graduação) – Curso de Licenciatura em Pedagogia, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2017. Disponível em:https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/156507/000898652.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 06 jul. 2021.

RODRIGUES, Bráulio. Aprendendo com o Imprevisível: Saúde Mental dos Universitários e Educação Médica na Pandemia de Covid-19. Revista brasileira de educação médica, Goiás, vol.44, n.1, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/kN9b4V5MJQtvygzTNBWsSZS/?lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2021.

RODRIGUES, Vania. Ensino remoto emergencial durante a pandemia sob olhar discente: desafios enfrentados. Orientador: Prof. Dr. Jorge Alexandre Nogared Cardoso. 2021. 14 f. TCC (Graduação) – Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade do Sul de Santa Catarina, 2021. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/20734. Acesso em: 18 jun. 2022.

RONDINI, Carina. Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. EDUCAÇÃO, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 41–57, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085. Acesso em: 27 set. 2021.

SCHULTHEISZ, Thais Sisti De Vincenzo; APRILE, Maria Rita. Autoestima, conceitos correlatos e avaliação. Equilíbrio Corporal e Saúde, São Paulo, vol.5, n.1, p. (36-48), 2013. Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/reces/article/view/22. Acesso em: 06 jul. 2021.

SILVA, Delmira. Impactos causados pela covid-19: um estudo preliminar. Revista brasileira de educação ambiental, São Paulo, vol.15, n.4, p. (128-147), 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10722. Acesso em: 23 ago. 2021.

UFCG. Editais e Comunicações. Disponível em: https://portal.ufcg.edu.br/assistencia-estudantil/2785-prac-edital-n-2-2021-auxilio-emergencial-as-tecnologias-da-informacao-e-comunicacao-aetics.html. Acesso em: 22 jul. 2022.

UFCG. Enfermagem. Portal UFCG. Disponível em: https://portal.ufcg.edu.br/graduacao/cursos-graduacao/253-enfermagem-cuite.html. Acesso em: 22 set 2021.

Published

2023-12-29

How to Cite

de Avelar, J. R., de Queiroz, A. C., de Carvalho, M. A. P. ., Silva, E. R. ., Agra, G., & Nagashima , A. M. S. . (2023). Self-esteem of nursing students in the pandemic context. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (30), 32-45. https://doi.org/10.22481/aprender.i30.13776